جلد 38 -                   جلد 38 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifian S, Kianfar A, Sayadi A R, Akbari A, Jalali T, Khodadadizadeh A. The Effect of Collaborative Learning Using a Social Media Platform on the Clinical Competence of Nursing Students. IJN 2025; 38 (S1 )
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3848-fa.html
شریفیان سکینه، کیانفر اسما، صیادی احمدرضا، اکبری علی، جلالی طیبه، خدادادی زاده علی. تأثیر یادگیری مشارکتی از طریق شبکه‌های اجتماعی بر شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران. 1404; 38 (S1 )

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3848-fa.html


1- گروه مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
3- گروه روان پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
4- گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان ایران.
5- گروه کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ایران.
6- گروه پرستاری داخلی جراحی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان ایران. ، akhodadadi67@gmail.com
چکیده:   (371 مشاهده)
زمینه و هدف امروزه محیط مراقبت پرستاری به پرستاری نیاز دارد که بتواند به‌طور مستقل در یک سطح با شایستگی کار کند و این درحالی است که پرستاران شاغل و مدیران در مورد عملکرد فارغ‌التحصیلان جدید ابراز نگرانی می‌کنند. این چالش مربیان پرستاری را بر آن داشته است تا روش‌های نوآورانه‌ای درتلاش برای ایجاد تحول در رشد مهارت‌های بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری ارائه دهند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش یادگیری مشارکتی از طریق شبکه‌های اجتماعی بر شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.
روش بررسی این مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و دارای گروه کنترل بود که در سال 1400 در بخش ICU بیمارستان علی ‌بن ابی طالب رفسنجان انجام شد. جامعه پژوهش تمام دانشجویان کارآموز ترم هفت رشته پرستاری تشکیل بودند. حجم نمونه برای ورود شرکت‌کنندگان به گروه آزمایش و کنترل برای هر گروه 21 نفر در نظر گرفته شد که به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه قرار گرفتند. درگروه کنترل آموزش طبق روال و براساس سرفصل‌های تعیین‌شده انجام شد. در گروه آزمایش نیز همان مباحث گروه کنترل به شیوه یادگیری مشارکتی در بستر شبکه اجتماعی آموزش داده شد. برای ارزیابی شایستگی بالینی در دو گروه آزمایش و کنترل از پرسش‌نامه روا و پایای عبادی و همکاران (1393) استفاده شد. این پرسش‌نامه دارای 44 گویه با امتیاز بین 44 تا 220 بود. تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد.
یافته‌ها در گروه آزمایش، میانگین نمره شایستگی بالینی قبل از مداخله (11/09±72/90) و بعد از مداخله (8/57±79/62) از نظر آماری تفاوت معنی‌داری را نشان داد (0/034=P)؛ یعنی یادگیری مشارکتی از طریق شبکه‌های اجتماعی بر شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری تأثیر داشته است. نمره شایستگی بالینی در گروه کنترل قبل از مداخله (10/40±72/84) و بعد از مداخله (8/68±72/26) از نظر آماری تفاوت معنی‌داری را نشان نداد (0/853=P). میانگین نمره شایستگی بالینی بین دوگروه آزمایش (79/62) و کنترل (72/26) از لحاظ آماری تفاوت معنی‌داری را نشان داد، به‌طوری‌که بعد از مداخله نمره شایستگی بالینی در گروه آزمایش افزایش پیدا کرد و از سطح پایین به متوسط ارتقا یافت (2/692=t)، (5/37=df) و (0/110=P).
نتیجه‌گیری براساس یافته‌های مطالعه می‌توان نتیجه گرفت یادگیری مشارکتی از طریق شبکه‌های اجتماعی بر شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری تأثیر مثبتی داشته است. تلفیق یادگیری مشارکتی با فناوری‌های نوین ارتباطی همچون شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند به‌عنوان رویکردی مؤثر در برنامه‌های آموزشی پرستاری مورد استفاده قرار گیرد و زمینه‌ساز پرورش پرستارانی توانمند، مسئول و شایسته در نظام سلامت شود.
متن کامل [PDF 4293 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/7/29 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb