جلد 38 -                   جلد 38 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifian S, Kianfar A, Sayadi A R, Akbari A, Jalali T, Khodadadizadeh A. The Effect of Social Media-Based Collaborative Learning on The Clinical Competence of Nursing Students: A Quasi-Experimental Study. IJN 2025; 38 (S1 )
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3848-fa.html
شریفیان سکینه، کیانفر اسما، صیادی احمدرضا، اکبری علی، جلالی طیبه، خدادادی زاده علی. تاثیر یادگیری مشارکتی از طریق شبکه‌های اجتماعی بر شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی. نشریه پرستاری ایران. 1404; 38 (S1 )

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3848-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
4- دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان ایران ، akhodadadi67@gmail.com
چکیده:   (37 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه محیط مراقبت پرستاری، نیاز به پرستاری دارد که بتواند به طور مستقل دریک سطح با شایستگی کار کند و این درحالی است که پرستاران شاغل و مدیران در مورد عملکرد فارغ التحصیلان جدید ابراز نگرانی می‌کنند. این چالش مربیان پرستاری را بر آن داشته است تا روش‌های نوآورانه را درتلاش برای ایجاد تحول در رشد مهارت‌های بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری ارایه دهند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش یادگیری مشارکتی از طریق شبکه‌های اجتماعی بر شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون و دارای گروه کنترل بود که در سال 1400 در بخش ICU بیمارستان علی بن ابی طالب رفسنجان انجام شد. جامعه پژوهش تمام دانشجویان کارآموز ترم هفت رشته پرستاری را تشکیل می دادند. حجم نمونه برای ورود شرکت کنندگان به گروه مداخله و کنترل برای هر گروه 21 نفر در نظر گرفته شد که به صورت تصادفی ساده در دو گروه قرار گرفتند. درگروه کنترل آموزش طبق  روال و براساس سرفصل‌های تعیین شده انجام شد. در گروه مداخله نیز همان مباحث گروه کنترل به شیوه یادگیری مشارکتی در بستر شبکه اجتماعی آموزش داده شد. برای ارزیابی شایستگی بالینی در دو گروه مداخله و کنترل از پرسش نامه  روا و پایای عبادی و همکاران (1393) استفاده شد. این پرسش نامه دارای 44 گویه  با امتیاز بین 44 تا 220بود. تحلیل داده ها در نرم افزار spss22 و با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیلی انجام گرفت.
یافته‌ها: در گروه مداخله، میانگین نمره شایستگی بالینی قبل از مداخله )11/09± 72/90 ( و بعد از مداخله )8/57 ± 79/62 (از نظر آماری تفاوت معنی داری را نشان داد )0/034=P) یعنی یادگیری مشارکتی از طریق شبکه های اجتماعی بر شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری تاثیر داشته است.  نمره شایستگی بالینی در گروه کنترل قبل از مداخله (10/40 ± 72/84) و بعد از مداخله (8/68 ± 72/26) از نظر آماری تفاوت معنی داری را نشان نداد (0/853=P).
میانگین نمره شایستگی بالینی بین دوگروه مداخله(79/62) و کنترل(72/26) از لحاظ آماری تفاوت معنی داری را نشان داد به طوریکه بعد از مداخله نمره شایستگی بالینی در گروه مداخله افزایش پیدا کرد و از سطح پایین به متوسط ارتقا یافت. (2/692 = t ) و (5/37 df=) و (0/110= p)
نتیجه‌گیری: براساس یافته های مطالعه می توان نتیجه گرفت یادگیری مشارکتی از طریق شبکه های اجتماعی بر شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری تاثیر مثبتی داشته است. تلفیق یادگیری مشارکتی با فناوری‌های نوین ارتباطی همچون شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند به عنوان رویکردی مؤثر در برنامه‌های آموزشی پرستاری مورد استفاده قرار گیرد و زمینه‌ساز پرورش پرستارانی توانمند، مسئول و شایسته در نظام سلامت شود.


     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/7/29 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb