مقدمه
اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصبی تکاملی است که بر نحوه تعامل افراد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار تأثیر بسیاری دارد. از این تعریف برای نشان دادن افراد با ترکیبی خاص از اختلالات در ارتباطات اجتماعی و رفتارهای تکرارشونده و کلیشهای استفاده میشود [
1]. طبق آمار جدید شیوع جهانی اوتیسم در مطالعهای 0/01 [
2] و در مطالعهای دیگر 0/72 ذکر شده است [
3]. در دهههای اخیر این میزان افزایش یافته است؛ بهطوریکه میزان آن در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی 5 درصد گزارش شده است [
4]. اختلالات طیف اوتیسم قبل از 36 ماهگی و معمولاً در 3 سالگی، درست زمانی که حساسیت زیاد در حسهای مختلف ظهور مییابد، پدیدار میشود. پسران 4 تا 5 برابر بیشتر از دختران احتمال ابتلا به اوتیسم دارند [
5]. شیوع بیماری اوتیسم در سنین 6 تا 12 سال بیشتر میباشد [
3]. علائم اوتیسم با گذشت زمان و فردی به فرد دیگر متفاوت است [
6].
علائم اوتیسم شامل رفتارهای کلیشهای و غیرطبیعی، محدود بودن علایق و فعالیتها و تأخیر عملکرد میباشد [
7]. این مشکلات بر توانایی فرد در مشارکت در زندگی خانوادگی و اجتماعی و دسترسی به فرصتهای تحصیلی اثر منفی میگذارد. همچنین سبب ایجاد چالش در درک دیدگاههای دیگران، تأخیر در یادگیری [
8] و تأخیر در توسعه گفتار و بهطور کلی نقص عملی زبان میشود [
9]. ناتوانی در تنظیم و درک هیجانات ازجمله چالشهایی هستند که باعث بروز مشکلات رفتاری مختلف در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم میشود [
10].
مربیان، پزشکان و والدین کودکان مبتلا به اوتیسم باید راههای مؤثری برای بهبود تواناییهای شناختی، اجتماعی و حرکتی این کودکان پیدا کنند [
11]. درمان اختلال طیف اوتیسم شامل مداخلات دارویی و غیردارویی میباشد. روشهای رواندرمانی مثل هنردرمانی، نقاشی، موسیقی، تئاتر، قصهگویی، عکاسی، مجسمهسازی و شعر بر افراد مبتلا به اوتیسم تأثیر دارند [
12]. مداخلات بر پایه کتاب شامل کتابدرمانی، داستانسرایی یا قصهگویی و شعردرمانی میباشد [
13]. در این فرایند از کتابها و ادبیات برای تسهیل ابراز احساسات و مهارتهای سازگاری جهت درمان استفاده میشود [
14].
کتابدرمانی مداخلهای است که در زمینههای متفاوت بالینی و تحصیلی برای اهداف زیادی استفاده شده است [
15]. کتابدرمانی، خواندن هدایتشده مطالب مکتوب در جهت درک یا حل مشکلات مربوط به نیازهای درمانی فرد است [
16] که با روشنگری و تقویت بینش فرد میتواند عنصر مفیدی در زمینه بالینی برای پیشروی در شیوههای درمانی باشد [
17]. این رویکرد با استفاده از کتابهای موضوعی طرحریزی میشود و به کودکان در غلبه بر تغییرات و مشکلات احساسی و ذهنی کمک میکند و سبب کمک به درک موقعیت تجربهشده میشود [
18]. بهعلاوه براساس تغییر در رفتار و نگرش افراد استوار است [
19]؛ هدف آن ایجاد تغییراتی در نگرش یا رفتار خواننده از طریق خواندن برای کنترل احساسات منفی و بهبود عملکرد در زندگی است تا مهارتهای حل مسئله و بدین ترتیب قابلیت تدبیر او را افزایش دهد [
20] و همچنین یک تکنیک مبتنی بر شواهد و مداخلهای غیردارویی و فعال است که از روشهای شناختی و رفتاری بهره میبرد و سبب بهبود ابتکار، مهارتهای اجتماعی و حل مسئله و هدایت فرایند تفکر میشود و افراد را با مشکلات واقعی دنیای خود آشنا میسازد [
21].
داستانسرایی در فرهنگهای مختلف دیده میشود و درواقع یک هنر روانشناسی باستانی است. داستانسرایی عبارت است از انتقال مبتکرانه وقایع در قالب کلمات، اصوات و تصاویر [
22] و به معنای ارائه یک داستان از طریق رسانههای متعدد نیز میباشد. در تعریف «برونر» داستان توانایی فکر کردن، ارتباط برقرار کردن و به اشتراک گذاشتن تجربهها بهعنوان یک رویکرد برای تنظیم و بازسازی آنها است [
23]. قصهدرمانی یک روش درمانی کوتاهمدت، کارا، مؤثر و مقرونبهصرفه است که در زمینههای بالینی متعدد مثل اختلالات اشتها، اختلالات استرس، ناتوانیهای یادگیری، مشکلات ارتباطی و مشکلات رفتاری مثل عصبانیت، فریاد زدن و گریه کردن استفاده شده است [
24]. این مداخله در کودکان مفید میباشد و به بهبود ارتباطات و رفتارهای نادرست آنها کمک میکند. انسانها در جهت درک افکار و تجربیات و تعاملات با محیط و یکدیگر از داستانها و قصهگویی کمک میگیرند تا عقاید، هویت و ارزشهایشان را بسازند [
25]. قصهدرمانی موجب رفع تنشها، بهبود توانایی برای حل مشکلات زندگی، کاهش استرس، اصلاح رفتار، کنترل هیجانات، افزایش مشارکت و فعالیت، بهبود تعاملات اجتماعی و تسریع برقراری ارتباط میشود [
26].
در شعردرمانی از شعر و مهارتهای زبانی برای رسیدن به اهداف درمانی و رشد شخصی استفاده میشود که تأثیرات متفاوت جسمی و ذهنی بر زندگی اجتماعی، احساسات و مسائل شناختی و افسردگی نیز دارد [
27]. شعردرمانی با تحریک احساسات و ایجاد تمرکز موجب تأثیرات درمانی مناسب میشود. این روش مقرونبهصرفه بوده و در کمترین زمان با بیشترین نتیجه همراه است [
28]. مطالعات متعدد نشان دادهاند استفاده از شعر، داستان و سایر انواع متون، اثرات درمانی در بهبود تعاملات اجتماعی، خودمراقبتی، روابط بین فردی و افزایش واقعیتسنجی اعمال کرده است [
29]. تاکنون مطالعه مرور نظاممندی که تأثیر روشهای مختلف مبتنی بر کتاب بر افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم را نشان دهد، صورت نگرفته است. بنابراین در راستای گردآوری مطالعات انجامشده مبتنی بر کتابدرمانی، مطالعه مرور نظاممند حاضر با هدف بررسی روشهای مختلف مبتنی بر کتاب، شامل شعردرمانی، کتابدرمانی و قصه درمانی بر بهبود مشکلات رایج افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه براساس دستورالعملهای موارد گزارشگری ترجیحی برای بررسیهای نظاممند و فراتحلیل (پریزما) ترسیم شده است [
27]. پنج مرحله انجامشده شامل جستوجوی نظاممند متون، سازماندهی اسناد برای بررسی مقالات، خلاصهسازی و ارزیابی کیفیت هر مطالعه تجربی، ترکیب دادهها و نوشتن گزارش میباشد.
راهبرد جستوجو
مرور نظاممند حاضر با جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی معتبر شامل وبآوساینس، پابمد، اسکوپوس، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پرکوئست و مگیران و با موتور جستوجوی گوگلاسکالر انجام شد. عبارات و کلیدواژههای موردنیاز برای جستوجو از مطالعات اولیه استخراج و یا با استفاده از سرفصلهای موضوعی پزشکی مش شناسایی شدند و سپس با استفاده از عملگرهای بولین OR و AND ترکیب شدند (
جدول شماره 1).
روند انتخاب مطالعات
جستوجو در مطالعات منطبق با اهداف مطالعه به کمک روش گلوله برفی انجام شد. این روش در راستای کاهش تعداد دادههای ازدسترفته و افزایش حساسیت مطالعه استفاده میشود. در این روش پیگیری لیست مرجع و یافتن مطالعات مرتبط با هریک از مطالعات مرجع صورت میگیرد. همچنین در صورتی که به متن کامل مطالعات امکان دستیابی نبود، به نویسندگان مطالعه ایمیل زده شد. برای مدیریت مقالات بهدستآمده نیز از نرمافزار مدیریت منابع اندنوت استفاده شد. فرآیند جستوجو توسط دو محقق بهصورت مجزا انجام و موارد تکراری حاصل از جستوجوی آنها حذف شد. پس از حذف مقالات تکراری، عناوین و چکیدهها نیز بررسی و غربالگری شد و متن کامل مقالات واجد شرایط منتخب برای تعیین ورود به مطالعه حاضر بررسی شدند. در صورت وجود هرگونه تناقض در روند انتخاب مطالعات، از نظر نویسنده سوم کمک گرفته شد (
تصویر شماره 1).
معیارهای ورود به مطالعه
مطالعات اصیل دارای متن کامل (بدون محدودیت زمانی و زبانی) که منطبق با اهداف مطالعه حاضر بودند، و زمان انتشار آنها تا 31 ماه می سال 2024 بود، وارد این مطالعه شدند. معیارهای خروج عبارتاند از: نامه به سردبیر، گزارش موردی، مطالعات مروری، مطالعاتی با دادههای نامتناقض، عدم دسترسی به متن کامل مطالعات، مطالعاتی که طبق چکلیست کاکرین از کیفیت مناسب برخوردار نبودند.
سؤال پژوهش حاضر براساس PICOS به شرح ذیل طراحی شد:
P (Population): افراد از همه طیفهای سنی، جنسی و وضعیت تحصیلی که دارای اختلال طیف اوتیسم بودند.
I (Intervention): مداخلات مبتنی بر کتاب شامل کتابدرمانی، داستانگویی، داستان مصورگویی، داستان اجتماعیگویی، روایتدرمانی، دیالوگخوانی و شعردرمانی.
C (Comparison): بدون گروه کنترل یا کودکان با رشد و تکامل طبیعی.
O (Outcome): بررسی میزان بهبودی در مسائل رفتاری، رفتارهای شناختی، مهارتهای تفکر، توجه، تواناییهای روایتسرایی، تواناییهای اجتماعی، مهارتهای گفتاری و نوشتاری و برقراری ارتباط.
S (Study): مطالعات با روش تحقیق ترکیبی، توصیفی، کیفی و مداخلهای.
استخراج دادهها
پس از غربالگری و بررسی کیفیت مطالعات منتخب، دادهها در فرمهای ازپیش طراحیشده شامل اطلاعات نام نویسنده اول، سال، مکان، نوع مطالعه، حجم نمونه، جنسیت، سن، نوع مداخله و فرآیند آن، گروه کنترل، ابزار سنجش و نتیجه اصلی استخراج و ثبت شد (
جدول شماره 2).
ارزیابی کیفیت مطالعات
ارزیابی کیفیت مطالعات با ابزار ارزیابی روشهای ترکیبی (MMAT) انجام شد. این ابزار برای ارزیابی مطالعات تجربی مختلف که در 5 دسته شامل مطالعات کیفی، کارآزمایی بالینی تصادفیسازیشده، مطالعات غیرتصادفی، توصیفی کمی و مطالعات با روشهای ترکیبی طبقهبندی میشوند، توسعه یافته است [
30]. این ابزار شامل 5 مورد برای هر دسته است که هر کدام میتوانند بهصورت «بله»، «خیر» یا «نمیتوانم» مشخص شوند. براساس سیستم امتیازدهی، نمره (1) به بله و نمره (0) به سایر پاسخها اختصاص مییابد. بهعبارتدیگر، نمره کل شامل درصد پاسخهای مثبت خواهد بود. برای ارزیابی کیفی نمرات نهایی، نمرات بالای نصف (بیش از 50 درصد) بهعنوان کیفیت بالا در نظر گرفته شد (
جدول شماره 3).
یافتهها
جستوجوی نظاممند حاضر به یافتن 403 مطالعه مرتبط منجر شد. پس از حذف 126 مطالعه تکراری، عناوین و چکیده سایر مطالعات بررسی شدند و در صورت نیاز متن کامل آنها نیز بررسی شد. در طول فرآیند غربالگری، 185 مطالعه معیارهای ورود به مطالعه را نداشتند. سپس فهرست جامع مطالعات مرتبط برای یافتن سایر مطالعات بررسی شد. درنهایت 31 مطالعه واجد شرایط وارد مرور نظاممند حاضر شد. فرآیند جستوجو و انتخاب در فلوچارت مطالعه نشان داده شده است (
تصویر شماره 1). جزئیات مطالعات واردشده نیز در
جدول شماره 2 نشان داده شده است. از مجموع 31 مطالعه، 9 مطالعه کارآزمایی بالینی، 2 مورد کارآزمایی بالینی تصادفیشده، 4مورد نیمهتجربی، 7مطالعه تک گروهه قبل و بعد از مداخله، 6 مطالعه توصیفیمقطعی، 1 مورد مطالعه کیفی و 2مورد بهصورت روش تحقیق ترکیبی بود. ارزیابی کیفیت مطالعات شامل محاسبه درصد پاسخهای مثبت بود. مطالعاتی که نمرات بالای نصف (بیش از 50 درصد) را دریافت کردند بهعنوان مطالعات با کیفیت بالا در نظر گرفته شدند. افراد از سنین 3 تا 30 سال (شامل افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم یا معلمین و مراقبتکنندگان از آنها) در این مطالعات شرکت کرده بودند. بیشترین حجم نمونه 102 نفر بود و کمترین حجم نمونه شامل 2 شرکتکننده بود. این مطالعات در 10 منطقه مختلف جهان ازجمله ایالات متحده آمریکا (14مقاله)، ایران (5 مقاله)، انگلیس (2مقاله)، استرالیا (3مقاله)، سوئیس (1مقاله)، کرهجنوبی (1مقاله)، چین (2مقاله)، مالزی (1مقاله)، تایلند (1مقاله) و ایتالیا (1مقاله) انجام شده است. از بین مطالعات تعداد 8 مطالعه مربوط به مداخله کتابدرمانی، 1 مطالعه مربوط به مداخله شعرخوانی، 11 مطالعه مربوط به داستانگویی، 2 مطالعه مربوط به کتابخوانی، 6 مطالعه مربوط به کتابخوانی مشترک، 1 مطالعه مربوط به داستانگویی با کتاب مصور، 1 مطالعه مربوط به روایتدرمانی و 1 مطالعه مربوط به دیالوگ خوانی بود.
داستانگویی
داستانگویی بهعنوان یک رویکرد درمانی کوتاهمدت، بهطور گسترده برای بهبود مشکلات کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم کاربرد دارد. کودکان در طی مطالعه داستان میتوانند با همسانسازی کردن و گذاشتن خود جای شخصیت داستانی مشکلات رفتاری خود را بهبود بخشند. بررسی مطالعات نشان داد کارکردهای داستانگویی در افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به شرح زیر بود: بهبود تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی، بهبود مهارتهای گفتاری و مهارتهای زبانی، وقوع بهبودهایی در درک مطلب و تعامل بهتر، افزایش تمرکز در اثر دقت به صحنه داستان، توسعه مهارتهای اجتماعی [
8, 9].
داستانگویی خود زیرشاخههایی داشت؛ بهعنوانمثال داستان مصور که در قالب تصاویر داستانی بیان میشود و مطالعهای که در این حیطه انجام شده بود نشان داد اینگونه داستانها به بزرگسالان جوان میتواند به بیان نقاط قوت خود کمک کنند و نیز یک راهکار خلاقانه مؤثر برای ارتباط با بزرگسالان است. داستانگویی اجتماعی نیز یک شیوه دیگر از داستانگویی بود که در مطالعات بررسی شده بود [
22]. داستان اجتماعی نیز از دیگر رویکردهای این حیطه بود. داستان اجتماعی روایتی از رفتار کودک است که از زبان شخص اول یعنی خود کودک مبتلا به اوتیسم بیان میشود و شخصیت اصلی داستان (کودک مبتلا به اوتیسم) بهصورت مونولوگ وارد وقایع میشود. داستان اجتماعی با این هدف نوشته میشود تا کودک اوتیستیک از طریق تکرار و حافظه بتواند همسانسازی کند و او را برای وقایع مشابه احتمالی آماده کند. از کارکردهای این شیوه داستانگویی ویژه در مطالعات موردبررسی میتوان به موارد افزایش قابلتوجه مهارتهای حرکتی و ارتباطات کلامی، کاهش رفتار نامناسب، تأثیر مثبت در تعاملات اجتماعی، افزایش مشارکت اجتماعی و یافتن مهارتهای اجتماعی خاص، افزایش برخی رفتارهای اجتماعی مثبت و کاهش رفتارهای اجتماعی منفی اشاره کرد [
31-
33].
روایتدرمانی
روایتدرمانی نوعی مشاوره است که افراد را از مشکلات خود جدا میداند. این امر به مراجعین این امکان را میدهد تا از مشکلات خود فاصله بگیرند و ببینند که واقعاً (این فاصله) بیش از اینکه به آنها آسیب برساند، چگونه میتواند به آنها کمک یا از آنها محافظت کند. این رویکرد در کودکان مبتلا به اوتیسم به بهبودی در پریشانی روانی و علایم عاطفی منجر شده بود [
34].
شعرخوانی
مداخله بهصورت آموزش شعر دارای وزن و آهنگ در قالب 16 جلسه 60 دقیقهای بهصورت 2 بار در هفته به افزایش فعالیتهای اجتماعی و مهارتهای نوشتاری و زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم منجر شده بود [
26].
دیالوگخوانی
داستانخوانی مشترک (شامل خواندن کتاب داستان با صدای بلند، خواندن کتاب داستان مکرر، درس مبتنی بر داستان و خواندن تعاملی) یک اصطلاح گسترده است که برای توصیف عمل بلندخوانی بزرگسالان برای کودکان استفاده میشود، درحالیکه از طریق پرسیدن سؤال یا شرکت در بحث درمورد کتاب، فرد را به تعامل بیشتر سوق میدهد. دیالوگخوانی روش خاصی از داستانخوانی مشترک است که در آن بزرگسالان برای تشویق کودکان به صحبت در حین کتابخوانی، از سؤالات خاصی استفاده میکنند. در دیالوگخوانی، بزرگسالان بهطور غیرمستقیم اطلاعات بسیاری را از زبان شخصیتهای داستان به کودکان مبتلا به اوتیسم یاد میدهند.
در مطالعه موردبررسی ما که به بررسی این شیوه پرداخته بود، مشخص شد این رویکرد میتواند به افزایش میزان مشارکت کلامی کودکان و درگیری طولانیمدتتر آنان منجر شود [
35].
بحث
این مطالعه به روش مرور نظاممند با هدف بررسی مداخلات مبتنی بر کتاب در افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. در این مطالعه منظور از مداخلات شامل کتابدرمانی، قصهگویی یا داستانسرایی و شعردرمانی است که هرکدام جداگانه بررسی شدند. برآیند مداخلات مبتنی بر کتاب در درمان اوتیسم گویای آن است که این قبیل مطالعات به بهبود مشکلات رفتاری، شناختی، مهارتهای تفکر، توجه، تواناییهای قصهگویی، تواناییهای اجتماعی، مهارتهای نوشتن و صحبت کردن، ارتباطات و تعاملات، مهارتهای زبانی، گفتار و پریشانی روانی روانی منجر شده است.
کتابدرمانی بر پایه درمان روانشناختی است و یک روش مکمل جهت پیشگیری و درمان نیز میباشد و سبب ارتقاء رفتار افراد میشود [
53]. وقتی کودک کتابی را میخواند، همانندسازی را تجربه میکند و تجارب خود را با استفاده از فرآیندهای برونسازی تکمیل میکند و میتواند تنشهای عاطفی را کاهش دهد [
54]. بهعلاوه کتابدرمانی را میتوان بهعنوان یک ماده آموزشی به عموم مردم توصیه کرد و از تعصب مردم نسبت به اختلال طیف اوتیسم کاست [
55]. بهطور کلی طبق مطالعات انجامشده بر روی افراد مبتلا به اوتیسم، برآیند مداخلات کتابدرمانی نشاندهنده این امر است که کتابدرمانی سبب توسعه مهارتهای اجتماعی، افزایش تعاملات، افزایش دانش درمورد اوتیسم، افزایش مشارکت کلامی، درک موضوع، درگیری (مشغولیت) در خواندن و یادگیری لغات هدف میشود.
در مطالعهای همسو با نتایج مطالعه حاضر از رحیمی و همکاران از تأثیرات مثبت کتابدرمانی میتوان به بهبود مهارتهای اجتماعی بهویژه همکاری، قاطعیت و خویشتنداری در دانشآموزان اشاره کرد [
56]. در مطالعه بساری و همکاران نیز کتابدرمانی بر پیشرفت مهارتهای اجتماعی و بیان اجتماعی دانشجویان بهخصوص زنان تأثیر بسزایی نشان داد [
57]. طبق یافتههای مطالعه حاضر کتابدرمانی در خواهران و برادران افراد مبتلا به اوتیسم سبب افزایش تعامل آنها با خانواده و بهعبارتی افزایش تعامل اجتماعی آنها شده بود. مطالعه شریل و همکاران که بر روی دانشجویان حرفه سلامت انجام شده بود نیز همسو با مطالعه حاضر این اثر را تصدیق میکند؛ بهگونهایکه با بهکارگیری کتاب بهعنوان یک وسیله برای آموزش ارتباط محبتآمیز و مؤثر با بیماران، همدلی و درنتیجه درک تفکرات بیمار افزایش مییابد و سبب غلبه بر شکاف بین بیمار و مراقب میشود و تعاملات این دو بهبود مییابد [
58]، اما مطالعهای دیگر نشان داد کتابدرمانی برای کاهش علائم افسردگی در بزرگسالان مؤثر است، اما بر اضطراب کودکان تأثیرات معنیداری ندارد که مغایر با یافتههای مطالعه حاضر میباشد [
53]. همچنین کتابدرمانی در کودکان کلاس پنجم با اختلالات احساسی و رفتاری بهعنوان یک مداخله روی رفتار خشونتآمیر آنها انجام شده است که این یافتهها حاکی از تأثیرات مثبت این مداخله بوده است [
59].
براساس یافتههای پژوهش حاضر قصهگویی یا همان داستانسرایی در افراد مبتلا به اوتیسم تأثیرات مثبتی داشته است؛ بهگونهایکه در مجموع به کاهش مشکلات رفتاری، افزایش درگیری و مشغولیت در وظایف، افزایش دقت و توجه، افزایش تعاملات اجتماعی، افزایش مهارتهای زبانی-گفتاری، بهبود پریشانی روانی و علائم احساسی، کمک به شناسایی و بیان نقاط قوت فرد و بهبود ارتباطات منجر شده است. در مطالعات دیگر تأثیر قصه بر ارتباط بیماران نجاتیافته از سرطان با خانواده و دوستان بیان شده و از آن بهعنوان پلی ارتباطی برای انتقال تجربیات سرطان با دیگران یاد شده است [
60].
از مطالعات دیگری که همسو با یافتههای مطالعه حاضر است، مطالعه بیات و همکاران میباشد که قصهگویی سبب کاهش نشانههای اختلال بیشفعالی در دانشآموزان شده بود و از طریق برونریزی افکار و اندیشهها و افزایش آگاهی به بهبود کیفیت و کمیت ارتباطات مؤثر آنها منجر شده بود. قصهگویی همچنین در افزایش رفتارهای مطلوب دانشآموزان تأثیرات معنیداری را نشان داده است [
61].
همچنین مطالعه دیگر نیز نشان میدهد که مداخلات مبتنی بر قصهدرمانی قبل از عملهای جراحی کودکان، باعث آشنایی کودک با محیط میشود و نگرش کودک را نسبت به بیمارستان تغییر میدهد و درنهایت باعث کاهش ترس و اضطراب کودک میشود [
62]. در مطالعه دیگری که بر روی دانشآموزان دوره ابتدایی صورت گرفت، تأثیر مثبت قصهگویی بر روی عملکرد زبان و بهخصوص تسلط بر خواندن گزارش شده است [
63]. مشابه همین مطالعه هدایتی و همکاران دریافتند که قصهگویی در بهبود مهارتهای زبانی نیز مؤثر است [
64]. ارتقای درگیری در فرایند یادگیری و بهبود مهارتهای خواندن در اثر قصهگویی در مطالعهای که با همین هدف بر روی زبانآموزان انجام شده بود که مشابه یافتههای مطالعه حاضر بر روی افراد مبتلا به اوتیسم است [
65].
همچنین قصهگویی در کودکان کلاس پنجم سبب پیشرفت مهارتهای زبانی میشود و درگیری و مشغولیت در ارتباطات روزمره را افزایش میدهد و نیز مشارکت فعال در امر گوش دادن به داستانهای دیگران، بیان مجدد آن را نیز تشویق میکند [
66]. نتایج مطالعه زینی و همکاران نشان میدهد که قصهدرمانی باعث افزایش توجه و کاهش خطای املای دانشآموزان با اختلال نوشتاری شده است [
67] و در بهبود مهارت خواندن دانشآموزان کلاس سوم که اختلال در خواندن دارند مؤثر میباشد و باعث بهبود مهارتهای خواندن و نوشتن و گفتاری شده است [
68].
همچنین طبق مطالعه نورسر و همکاران نشان داد احساس الهام از داستانهای دیگران باعث امید میشود و از طریق ارتباط با احساسات و تجربیات در طول داستان، تجدید حس هویت به دست میآید و بدین طریق سبب ارتقای حس همکاری و تسهیل اصلاح خود شده و قدرت و اعتمادبهنفس بیشتری برای درگیری و مشغولیت در زندگی میدهد که باعث بهبود سلامت روان نیز میشود [
69]. ازسویدیگر قصهگویی به بهبود دانش و درک خطر دریافتشده از ایدز در کودکان مدرسهای منجر شده بود [
70].
شعردرمانی نیز مانند دو مداخله کتابدرمانی و قصهدرمانی تأثیرات مثبت و بسزایی بر عملکرد افراد مبتلا به اوتیسم دارد و یافته مطالعه حاضر بیانگر این است که آموزش شعرخوانی باعث افزایش فعالیت اجتماعی و مهارتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم میشود. بهطور مشابه یافته مطالعه حجتی و همکاران بیان میکند که روش شعرخوانی بر افزایش عزتنفس کودکان پیشدبستانی و نوجوانان تأثیر مثبت دارد [
71]. در مطالعه گلیمور و همکاران شواهد نشان داد کارگاههای شعر میتواند سبب کاهش انزوا در افراد در مراقبت تسکینی شده و به بیان احساسات آنها کمک کرده و بهعبارتدیگر سبب تسهیل خودبیانگری و صدادار کردن احساسات و تجربیات شود و درواقع تعامل آنها را افزایش دهد [
72]. همچنین در مطالعه دیگری که روی بیماران مبتلا به سرطان پستان صورت گرفت، شعردرمانی نوعی رواندرمانی محسوب شده که بر امید و عملکرد کیفیت زندگی مؤثر بوده است [
73]. شعردرمانی سبب کاهش اختلالات اضطرابی و استرس پس از سانحه در بیماران دچار سکته قلبی شده است [
74].
در یافتههای مقاله حاضر نیز مشخص شد فعالیتهای اشتراکی خواندن در بین کودکان مبتلا به اتیسم باعث درک داستانها و تعاملات و درک مطلب این کودکان میشود. موافق با یافتههای مطالعه حاضر، نتایج مطالعهای نشان داد جمعخوانی کتابهای داستان بهصورت اشتراکی بین دانشآموزان دوره ابتدایی موجب افزایش تعامل و درک مطلب دانشآموزان میشود و بهعنوان یک پیشنهاد برای معلمان مطرح شده است [
75].
در این مطالعه به منظور بررسی و درک بهتر، مداخلات به سه نوع کتابدرمانی، شعردرمانی و قصهگویی تقسیم شدند، اما درواقع جداسازی آنها دشوار است؛ زیرا تأثیرات این مداخلات در بسیاری از موارد همپوشانی دارد. بنابراین اظهارنظر درمورد این که کدام مداخله ارجحتر از دیگری است کار سادهای نیست.
نتیجهگیری
رویکردهای درمانی برای افراد مبتلا به اوتیسم متفاوت و با طیف گسترده است. بااینحال استفاده از رویکردهای درمانی که بتوان با کمک آنها به نتایج مطلوب در کمترین زمان ممکن دست یافت و هم اینکه در دسترس و مقرونبهصرفه باشد اولویت دارد. درمانهای مبتی بر کتاب (داستانگویی، داستانگویی اجتماعی، روایتدرمانی، شعردرمانی، داستان مصور و دیالوگخوانی) میتواند کارکردهای مؤثر و وسیعی در بهبود اختلالات تعامل اجتماعی، مهارتهای گفتاری و زبانی، افزایش تمرکز، توسعه مهارتهای اجتماعی، بهبود درک مطلب، و مشارکت افراد مبتلا به اوتیسم ایفا کند. بهدلیل آسان بودن و در دسترس بودن مداخلات مبتنی بر کتاب، بهتر است از این مداخلات با کمک معلمان، والدین و مراقبین کودکان مبتلا به طیف اوتیسم به منظور ارتقای عملکرد، مهارت و بهبود مشکلات شناختی، اجتماعی، رفتاری و کلامی آنها در بیمارستانها و مراکز مراقبت و تربیت بیماران استفاده شود.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این مقاله مرور نظاممند میباشد که بر روی نمونههای انسانی و حیوانی انجام نشده است. برایناساس نیاز به کد اخلاق نبود و تمام قوانین اخلاق در پژوهش رعایت شده است.
حامی مالی
این پژوهش هیچگونه کمک مالی از سازمانیهای دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی دریافت نکرده است.
مشارکت نویسندگان
طراحی مطالعه و روششناسی: فاطمه عبدی و فراز طیار ایروانلو؛ مرور بر متون و استخراج دادهها: هدیه ستوده، مهسا نوری و ناهید ناصری، تحلیل دادهها: فراز طیار ایروانلو، فاطمهالسادات رهنمائی و فاطمه عبدی؛ نظارت و ویراستاری نهایی: فاطمه عبدی.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان، این مقاله تعارض منافع ندارد.
تشکر و قدردانی
پژوهشگران از مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سپاسگزاری میکنند.