جلد 37، شماره 147 - ( اردیبهشت 1403 )                   جلد 37 شماره 147 صفحات 21-2 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tayyar-Iravanlou F, Sotoodeh H, Nouri M, Naseri N, Alsadat Rahnemaei F, Abdi F. Effects of Bibliotherapy on Individuals With Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. IJN 2024; 37 (147) :2-21
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3819-fa.html
طیار ایروانلو فراز، ستوده هدیه، نوری مهسا، ناصری ناهید، رهنمائی فاطمه السادات، عبدی فاطمه. تأثیر مداخلات مبتنی بر کتاب در افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم: مرور نظام‌مند. نشریه پرستاری ایران. 1403; 37 (147) :2-21

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3819-fa.html


1- گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.
3- گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
4- گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.
5- مرکز تحقیقات بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
6- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، abdi.fh@iums.ac.ir
چکیده:   (1916 مشاهده)
زمینه و هدف شیوع اوتیسم در دهه‌های اخیر افزایش یافته است. مداخلات کتاب‌درمانی در بهبود مشکلات مبتلایان به اوتیسم تأثیر دارند. هدف این مطالعه مرور نظام‌مند، بررسی روش‌های مختلف مبتنی بر کتاب، شامل شعردرمانی، کتاب‌درمانی و قصه‌درمانی در بهبود مشکلات رایج افراد مبتلا به اوتیسم می‌باشد.
روش بررسی مرور نظام‌مند در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر شامل وب‌آوساینس، پابمد، اسکوپوس، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پرکوئست و مگیران با موتور جست‌وجوی گوگل‌اسکالر تا 31 ماه می سال 2024 براساس دستورالعمل پریزما و با استفاده از سرفصل‌های موضوعی پزشکی مش انجام شد. کیفیت مطالعات با استفاده از ابزار روش‌های ترکیبی (MMAT)  انجام شد. 
یافته‌ها نهایتاً ۳۱ مطالعه واجد شرایط وارد مطالعه مرور نظام‌مند حاضر شد، در این مطالعات افراد مبتلا به اوتیسم ( سنین 3 تا 30 سال) یا مراقبین آن‌ها بررسی شدند. کارکردهای این رویکردهای درمانی در افراد مبتلا به اوتیسم در حیطه‌های بهبود مهارت‌های گفتاری، زبانی و عملکرد بهتر در گفتار، بهبود فعالیت‌های اجتماعی، توسعه اجتماعی، تعامل بهتر با اطرافیان، افزایش مشارکت اجتماعی، یافتن مهارت‌های اجتماعی خاص، افزایش رفتارهای اجتماعی مثبت و کاهش رفتارهای اجتماعی منفی، درک بهتر مطالب و بهبود تمرکز در اثر دقت در داستان‌گویی، کاهش رفتارهای نامناسب، کاهش پریشانی روانی، افزایش میزان مشارکت کلامی و درگیری طولانی‌مدت کودک بود.
نتیجه‌گیری به‌دلیل آسان بودن و در دسترس بودن مداخلات مبتنی بر کتاب، بهتر است با کمک معلمان، والدین و مراقبین کودکان مبتلا به طیف اوتیسم از این مداخلات به منظور ارتقای عملکرد، مهارت و بهبود مشکلات شناختی، اجتماعی، رفتاری و کلامی آن‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت و تربیت بیماران استفاده شود.
متن کامل [PDF 8582 kb]   (106 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (28 مشاهده)  
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/3/22 | پذیرش: 1403/2/1 | انتشار: 1403/2/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb