Khachian A, Haroonzadeh R, Haghani S, Salehi T, Rezaei M. The Perception of Nurses about the Quality of Nursing Services in Nurses Working in Medical Education Centers of Iran University of Medical Sciences. IJN 2024; 37 (150)
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3488-fa.html
خاچیان آلیس، هارون زاده ریحانه، حقانی شیما، صالحی تهمینه، رضایی مسعود. درک پرستاران از کیفیت خدمات پرستاری در پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران. نشریه پرستاری ایران. 1403; 37 (150)
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3488-fa.html
1- گروه داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- گروه داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، r.haroonzadeh@gmail.com
3- گروه آمار زیستی، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ایران ، تهران.
4- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (219 مشاهده)
مقدمه: ارائه خدمات با کیفیت بالا در سازمانهای خدماتی، به ویژه در حوزه بهداشت و درمان، برای موفقیت ضروری است. خدمات با کیفیت منجر به رضایت بیماران و کاهش هزینهها میشود. اندازهگیری کیفیت، به ویژه ارزیابی فعالیتهای پرستاران، از عوامل کلیدی در بهبود کیفیت مراقبت است. هدف این مطالعه، تعیین درک پرستاران مراکز آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران از کیفیت مراقبتهای پرستاری است.
روش کار: این پژوهش توصیفی بر روی 265 پرستار شاغل در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1400 انجام شد. نمونهگیری به صورت طبقهای با تخصیص متناسب انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامهای برای ارزیابی درک پرستاران از کیفیت خدمات پرستاری بود که 25 سؤال در ارتباط با ابعاد مختلف کیفیت را شامل میشد. جمعآوری دادهها پس از کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه انجام شد..
یافتهها: از 265 پرستار، 67.7% زن و میانگین سنی 34.32 سال بودند. نتایج نشان داد میانگین کیفیت خدمات پرستاری 76.35 بوده و در بعد مسئولیت و دقت بالاترین (3.28) و در بعد ارتقاء سلامت پایینترین (2.79) نمره را کسب کردند.
نتیجهگیری: کیفیت کلی خدمات پرستاری در حد مطلوب است، اما پرستاران در ابعاد دقت و مسئولیتپذیری نمرات بالاتری دارند. توجه به ابعاد ارتباط، رضایتمندی و ارتقاء سلامت در آموزش پرستاران ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1400/7/30 | پذیرش: 1403/8/11 | انتشار: 1403/8/11