Khachian A, Rezaei M, Haroonzadeh R, Haghani S, Salehi T. The Perception of Nurses About the Quality of Nursing Services in Nurses Working in Medical Education Centers of Iran University of Medical Sciences. IJN 2024; 37 (150) :380-391
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3488-fa.html
خاچیان آلیس، رضایی مسعود، هارون زاده ریحانه، حقانی شیما، صالحی تهمینه. درک پرستاران از کیفیت خدمات پرستاری در پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران. نشریه پرستاری ایران. 1403; 37 (150) :380-391
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3488-fa.html
1- گروه داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- گروه آمار زیستی، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ایران ، تهران.
3- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، Salehi.t@iums.ac.ir
چکیده: (598 مشاهده)
زمینه و هدف ارائه خدمات با کیفیت بالا در سازمانهای خدماتی، بهویژه در حوزه بهداشت و درمان، برای موفقیت ضروری است. خدمات با کیفیت به رضایت بیماران و کاهش هزینهها منجر میشود. اندازهگیری کیفیت، بهویژه ارزیابی فعالیتهای پرستاران، از عوامل کلیدی در بهبود کیفیت مراقبت است. هدف این مطالعه، تعیین درک پرستاران مراکز آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران از کیفیت مراقبتهای پرستاری است.
روش بررسی این پژوهش توصیفی بر روی 265 پرستار شاغل در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1400 انجام شد. نمونهگیری بهصورت طبقهای با تخصیص متناسب انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامهای برای ارزیابی درک پرستاران از کیفیت خدمات پرستاری بود که 25 سؤال درارتباطبا ابعاد مختلف کیفیت را شامل میشد. جمعآوری دادهها پس از کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه انجام شد.
یافتهها از 265 پرستار، 67/7 درصد زن و میانگین سنی 34/32 سال بودند. نتایج نشان داد میانگین کیفیت خدمات پرستاری 76/35 بوده و در بعد مسئولیت و دقت بالاترین (3/28) و در بعد ارتقای سلامت پایینترین (2/279) نمره را کسب کردند.
نتیجهگیری کیفیت کلی خدمات پرستاری در حد مطلوب است، اما پرستاران در ابعاد دقت و مسئولیتپذیری نمرات بالاتری دارند. توجه به ابعاد ارتباط، رضایتمندی و ارتقای سلامت در آموزش پرستاران ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1400/7/30 | پذیرش: 1403/8/11 | انتشار: 1403/8/11