جلد 31، شماره 115 - ( دی 1397 )                   جلد 31 شماره 115 صفحات 74-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosadeghrad A, Abbasi M. Performance of the Nursing Managers in the Hospitals in Sari, Iran. IJN 2018; 31 (115) :62-74
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2820-fa.html
مصدق راد علی محمد، عباسی مهدی. ارزشیابی عملکرد مدیران پرستاری بیمارستان‌های شهر ساری. نشریه پرستاری ایران. 1397; 31 (115) :62-74

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2820-fa.html


1- دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02142933006 E-mail:mahdiabbasi365@yahoo.com
چکیده:   (4986 مشاهده)
زمینه و هدف: مدیران پرستاری نقش بسزایی در افزایش کیفیت زندگی کاری، رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران و رضایت بیماران دارند. عملکرد مدیران پرستاری برای حصول اطمینان از انجام صحیح وظایف، باید به‌صورت دوره‌ای ارزشیابی شود. این پژوهش با هدف ارزشیابی عملکرد سرپرستاران بیمارستان‌های شهر ساری انجام ‌شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی است که در سال 1396 انجام شد. در این پژوهش، 108 نفر از سرپرستاران هفت بیمارستان‌ شهر ساری به‌صورت سرشماری شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها یک پرسشنامه‌ محقق ساخته بوده که عملکرد سرپرستاران بیمارستان‌ها را در هشت حیطه تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هماهنگی، رهبری، ارتباطات، بودجه‌بندی و کنترل به‌صورت خوداظهاری می‌سنجد. از نسخه 21 نرم‌افزار SPSS برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین امتیاز عملکرد مدیران پرستاری بیمارستان‌های شهر ساری برابر با 84/3 از 5 امتیاز (خوب) بود. سرپرستاران در سازمان‌دهی (12/4)، رهبری (95/3) و تصمیم‌گیری (94/3) بیشترین و در بودجه‌بندی (26/3)، هماهنگی (79/3) و برنامه‌ریزی (81/3) کمترین امتیاز را کسب کردند. حدود 71 درصد موفقیت مدیران پرستاری در انجام وظایف مدیریتی به وظایف کنترلی آن‌ها بستگی داشت. در این مطالعه، بین عملکرد سرپرستاران با گذراندن دوره آموزشی مدیریتی (01/0P=) رابطه معنی‌دار مشاهده شد.
نتیجه‌گیری کلی: مدیران پرستاری بیمارستان‌های شهر ساری در انجام وظایف مدیریتی از نظر خودشان عملکرد خوبی داشتند. ارزشیابی عملکرد مدیران پرستاری، شناسایی نقاط ضعف و قوت و ارائه بازخورد به آن‌ها نقش بسزایی در بهبود عملکرد بخش‌های بالینی بیمارستان‌ها دارد.
متن کامل [PDF 1032 kb]   (2140 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1397/6/31 | پذیرش: 1397/9/27 | انتشار: 1397/9/27

فهرست منابع
1. Rechel B, Wright S, & Edwards N. Investing in hospitals of the future. WHO Regional Office Europe. 2009.
2. Mohammad Mosadeghrad A. Patient choice of a hospital: implications for health policy and management. Int J Health Care Qual Assur. 2014;27(2):152-64. [DOI:10.1108/IJHCQA-11-2012-0119] [PMID]
3. Mosadeghrad AM. Factors affecting medical service quality. Iranian journal of public health. 2014;43(2):210-20. [DOI:10.15171/ijhpm.2014.65] [PMID] [PMCID]
4. Mosadeghrad A.M., Handbook of hospital professional organisation and management (2), Tehran: Dibagran Tehran, 2004.
5. Kleinman CS. Leadership roles, competencies, and education: How prepared are our nurse managers? J Nurs Adm. 2003;33(9):451-5. [DOI:10.1097/00005110-200309000-00005] [PMID]
6. Udod S, Racine L. A critical perspective on relations between staff nurses and their nurse manager: advancing nurse empowerment theory. CJNR (Canadian Journal of Nursing Research). 2014;46(4):83-100. [DOI:10.1177/084456211404600407] [PMID]
7. Force MV. The relationship between effective nurse managers and nursing retention. J Nurs Adm. 2005;35(7):336-41. [DOI:10.1097/00005110-200507000-00005] [PMID]
8. Kath LM, Stichler JF, Ehrhart MG. Moderators of the negative outcomes of nurse manager stress. J Nurs Adm. 2012;42(4):215-21. [DOI:10.1097/NNA.0b013e31824ccd25] [PMID]
9. Mosadeghrad AM. Essentials of healthcare organization & management, Tehran: Dibagaran Tehran, 2015.
10. Mosadeghrad AM, Esmaeili M. A Survey of Organizational Health in University Hospitals of Isfahan. Health-Based Research. 2017; 2 (4):329-44.
11. Mosadeghrad A, Jaafaripooyan E. Evaluation of hospital managers' performance in Sari. Journal of Hospital. 2018;17(1):29-44..
12. Tabibi S, Heidari S, Nasiri-pour A, HosseiniShokouh M, Ameryoun A, Mashayekhi F. Assessment of Professional and Non-professional Managers' Performanceamong Selected Hospitals in Tehran. Journal of Hospital. 2014;13(2):45-53.
13. Ghamari-Zare Z, Pourfarzad Z, Vanaki Z. Managerial competencies of charge nurses. Iran Journal of Nursing. 2011;23(68):54-62.
14. Mansoorian M, Hosseiny M, Khosravan S. Nurse Managers' Performance from Nurses' Perspective. Iran Journal of Nursing. 2015;27(92):73-81. [DOI:10.29252/ijn.27.92.73]
15. Babaeipour-Divshali M, Amrollahi-Mishavan F, Firouzkouhi MR. Evaluation of scales and barriers of managerial performance of head nurses based on BARS performance evaluation model in Rasht, 2011. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2015;4(1):1-7.
16. Pillay R. Managerial competencies of hospital managers in South Africa: a survey of managers in the public and private sectors. Human Resources for Health. 2008;6(1):4. [DOI:10.1186/1478-4491-6-4] [PMID] [PMCID]
17. Toygar SA, Akbulut Y. Managerial Skills of hospital administrators: case study of Turkey. Journal of Health Management. 2013;15(4):579-94. [DOI:10.1177/0972063413516228]
18. Khadka DK, Gurung M, Chaulagain N. Managerial competencies-A survey of hospital managers' working in Kathmandu valley, Nepal. J Hosp Adm. 2014;3(1):62-72. [DOI:10.5430/jha.v3n1p62]
19. Esfahani P, Mosadeghrad AM, Akbarisari A. The success of strategic planning in health care organizations of Iran. Int J Health Care Qual Assur. 2018;31(6):563-74. [DOI:10.1108/IJHCQA-08-2017-0145] [PMID]
20. Moote M, Krsek C, Kleinpell R, Todd B. Physician assistant and nurse practitioner utilization in academic medical centers. Am J Med Qual. 2011;26(6):452-60. [DOI:10.1177/1062860611402984] [PMID]
21. Moote M, Nelson R, Veltkamp R, Campbell Jr D. Productivity assessment of physician assistants and nurse practitioners in oncology in an academic medical center. J Oncol Pract. 2012;8(3):167-72. [DOI:10.1200/JOP.2011.000395] [PMID] [PMCID]
22. Shobbrook P, Fenton K. A strategy for improving nurse retention and recruitment levels. Professional nurse (London, England). 2002;17(9):534-6.
23. Mohammad Mosadegh Rad A, Hossein Yarmohammadian M. A study of relationship between managers' leadership style and employees' job satisfaction. Leadersh Health Serv. 2006;19(2):11-28. [DOI:10.1108/13660750610665008]
24. Ghiasipour M, Mosadeghrad AM, Arab M, Jaafaripooyan E. Leadership challenges in health care organizations: The case of Iranian hospitals. Med J Islam Repub Iran. 2017;31:96. [DOI:10.14196/mjiri.31.96] [PMID] [PMCID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb