جلد 27، شماره 90 و 91 - ( آبان و دی 1393 )                   جلد 27 شماره 90 و 91 صفحات 72-65 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahzadeh F, Lotfi M, Mirza Aghazadeh A, Etebari Asl Z. Attitude of Operating Room Students towards their Field of Study. IJN 2014; 27 (90 and 91) :65-72
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1890-fa.html
عبدالله زاده فرحناز، لطفی مژگان، میرزا آقازاده احمد، اعتباری اصل زهرا. نگرش دانشجویان اتاق عمل نسبت به رشته تحصیلی خود . نشریه پرستاری ایران. 1393; 27 (90 و 91) :65-72

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1890-fa.html


1- کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- دکتری پرستاری داخلی جراحی، عضو هیئت علمی، گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- دکتری آمار، استادیار و عضو هیئت علمی گروه آموزشی علوم پایه، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09104070767 Email: etebariz@yahoo.com
چکیده:   (7800 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی خود می تواند کیفیت مراقبت­های بهداشتی را تحت تاثیر قرار ­دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین نگرش دانشجویان رشته اتاق عمل نسبت به رشته تحصیلی خود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت گرفت.

  روش بررسی: مطالعه توصیفی حاضر، به صورت مقطعی در نیمسال دوم سال تحصیلی 93-1392 بر روی کلیه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه سنجش نگرش تحصیلی دانشجویان جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای- دو) تحت نرم­افزار آماری SPSS نسخه 18 استفاده شد.

  یافته­ها: نتایج نشان داد که 4/61 درصد دانشجویان زن و 8/86 درصد مجرد بوده و میانگین سنی آن­ها 87/20 بود. 8/51 درصد دانشجویان نگرش مثبت به رشته تحصیلی خود داشتند. بر اساس نتایج آزمون کای-دو، نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته تحصیلی­شان با وضعیت تاهل (037/0 =P ) و ترم تحصیلی (004/0 =P ) رابطه معنی­داری داشت.

نتیجه­گیری کلی: با توجه بیشتر به مشکلات آموزش بالینی در اتاق­های عمل، لازم است بستری برای ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان این رشته فراهم شود .
واژه‌های کلیدی: نگرش، دانشجویان، اتاق عمل
متن کامل [PDF 506 kb]   (5549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/4/23 | پذیرش: 1393/7/26 | انتشار: 1393/7/26

فهرست منابع
1. Jamali HA, Ghalenoei M. [Attitudes of Environmental Health and Occupational Health Students Toward Their Discipline and Future Career in Qazvin University of Medical Sciences in 2012]. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(7):541-50.
2. Jolaee S, Mehrdad N, Bahrani N. [The investigation of nursing students' opinions about their profession and the reasons for its withdrawal in medical scienses universities in Tehran]. Iranian Journal of Medical Education. 2006;1(1):21-8.
3. Ghaderi R, Dastjerdi R, Sorush Z, Mouhebati M. [Influential Factors in Medical StudentsAttitudes towards Studying Medicine in 2002]. Iranian Journal of Medical Education. 2003;3(2):47-55.
4. Rejali M, Mostajeran M, Lotfi M. [Health student a attitude towards their field of study and future career in health faculty of Isfahan University of medical sciences]. Health System Research. 2010;6(1):106-15.
5. Rahimi A, Ahmadi F. [The obstacles and improving strategies of clinical education from the viewpoints of clinical instructors in Tehran's Nursing Schools]. Iranian Journal of Medical Education. 2005;5(2):73-80.
6. Manninen E. Changes in nursing students' perceptions of nursing as they progress through their education. J Adv Nurs. 1998;27(2):390-8. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1998.00521.x] [PMID]
7. Balhara YPS, Mathur S. A comparative study of attitudes toward psychiatry among nursing students across successive training years. Indian J Psychol Med. 2013;35(2):159-66. [DOI:10.4103/0253-7176.116246] [PMID] [PMCID]
8. Bin L, Ge-Xin L. A Survey On Professional Attitude Of Nursing Students And The Associated Factors. Acta Academiae Medicinae Qingdao Universitatis. 2007;4:023.
9. Brinkman MA. A focused ethnography: Experiences of registered nurses transitioning to the operating room: Phd thesis, Faculty of the school of nursing, Widener university; 2013.
10. Taheri Nassaj H. [Medical students' attitude towards studying medicine]. Iranian Journal of Medical Education. 2001;1(4):36-43.
11. Samadi MT, Taghizadeh J, Kashitarash Esfahani Z, Mohammadi M. [Evaluating environmental health students' attitudes toward their discipline and future career in Hamedan university of medical sciences in 2008]. Iranian Journal of Medical Education. 2010;9(4):331-6.
12. Abdi B. [Awareness of the University Candidates on the Academic Program Selection]. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2007;13(2):131-49.
13. Yadegarzadeh Gh, Parand K, Bahrami A, Khodaie E. [Investigation and evaluation of information needs of admissiblle volunteers at course selecting of global test at Tehran]. Journal of Iran academic instruction convocation. 2009;2(1):43- 65

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb