جلد 27، شماره 88 - ( تیر 1393 )                   جلد 27 شماره 88 صفحات 65-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadifaraz M, Amini R. Nursing Students’ Experiences of Communication with Psychiatric Clients. IJN 2014; 27 (88) :56-65
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1803-fa.html
احمدی فراز منصوره، امینی راضیه. تجارب دانشجویان پرستاری از ارتباط با مددجویان روانپزشکی. نشریه پرستاری ایران. 1393; 27 (88) :56-65

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1803-fa.html


1- کارشناس ارشد پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، گروه پرستاری، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول). شماره تماس: 42292588-031 Email: m.ahmadifaraz@off.iaun.ac.i
2- عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، گروه پرستاری، اصفهان، ایران
چکیده:   (6419 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: ارتباط با بیمار روانی به علت وجود اختلال در فرآیندهای شناختی، هیجانی و رفتاری بیمار، به مهارتهای خاصی نیاز دارد. با توجه به اهمیت آگاهی از تجارب واقعی دانشجویان در حوزه آموزش عملی و به منظور بهبود کیفیت آموزش و نیز با تکیه بر قابلیت های رویکرد کیفی، پژوهش حاضر با هدف شناخت تجارب ارتباطی دانشجویان پرستاری با مددجویان روانپزشکی انجام شده است.

  روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کیفی ازنوع پدیدارشناسی است. مشارکت کنندگان 15 نفر از دانشجویان پرستاری دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد بودند که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق بدون ساختار تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی ادامه یافت. اطلاعات بدست آمده به روش Collaizzi مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

  یافته ها: از مجموع 90 کد استخراج شده ازمتن مصاحبه ها، در نهایت مضامین و مفاهیم اصلی در قالب چهار تم شامل فراگیری مهارتهای ارتباطی، ارتباطات مبتنی بر وظیفه، سازگاری روانی - اجتماعی و اضطراب دسته بندی شدند.

  

نتیجه گیری کلی: شناخت عمیق تجارب دانشجویان به درک بهتر مسائل و مشکلات ارتباطی آنان با مددجویان روانپزشکی کمک می کند.
متن کامل [PDF 605 kb]   (2169 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/9/19 | پذیرش: 1393/9/19 | انتشار: 1393/9/19

فهرست منابع
1. Chant S, Jenkinson T, RANDLE J, RUSSELL G. Communication skills: some problems in nursing education and practice. J Clin Nurs. 2002;11(1):12-21. [DOI:10.1046/j.1365-2702.2002.00553.x] [PMID]
2. Namdar H, Rahmani A, Ebrahimi H. [The effect of a skill-training model on nursing students' skills in communicating with mental patients]. Iranian Journal of Medical Education. 2009;8(2):323-32.
3. Soltani K, Ajami A, Syabani S. [How the doctor and patient communication skills from the perspective of learners and teachers in Iran and Kermanshah University of Medical Sciences].. J Iran Univ Med Sci.2004;11(40).223-30.
4. Haber J, Krainovich-Miller B, Mcmahon AL, Price-Hoskines P.Comprehensive psychiatric nursing. 5thed. St Louis; Mosbey Co; 1996.
5. Fakhoury WK, Wright D. Communication and information needs of a random sample of community psychiatric nurses in the United Kingdom. J Adv Nurs. 2000;32(4):871-80. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2000.01551.x [DOI:10.1046/j.1365-2648.2000.t01-1-01551.x]
6. Lin EC-L, Chen S-L, Chao S-Y, Chen Y-C. Using standardized patient with immediate feedback and group discussion to teach interpersonal and communication skills to advanced practice nursing students. Nurse Educ Today. 2013;33(6):677-83. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.07.002] [PMID]
7. Bugge C, Smith LN, Shanley E. A descriptive survey to identify the perceived skills and community skill requirements of mental health staff. J Adv Nurs. 1999;29(1):218-28. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1999.00862.x] [PMID]
8. Aspegren K. BEME Guide No. 2: Teaching and learning communication skills in medicine-a review with quality grading of articles. Medical teacher. 1999;21(6):563-70. [DOI:10.1080/01421599978979] [PMID]
9. Hosseiny N, Karimi Z. [The situation of clinical education based on nursing students' opinion in Yasuj nursing and Midwifery School]. Iranian Journal of Medical Education. 2005;5(2):171-5.
10. Shives LA, Isaacs A. Basic concepts of psychiatric-mental health nursing. 5th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins Co. 2002.
11. Polit DF, Beck CT. Essentials of nursing research: Apprasing evidence for nursing practice .7thed, philadelphia, New york; 2010.
12. Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative Research in Nursing .3nd ed, Philadelghia :Lippincott;2003.
13. Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative Research in Nursing. 4th. Philadelphia, Lippincott Co;2007.
14. Sanago A.Organizational commitment from nursing & midwifery faculty members' perspectives: Designing a model, PhD thesis of Nursing, faculty of Nursing& Midwifery,Iran University of Medical Sciences,2005.
15. Streubert HJ., Carpenter DR. Qualitative research in nursing advancing the humanistic imperative. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Co; 2003.
16. Lane C, Rollnick S. The use of simulated patients and role-play in communication skills training: a review of the literature to August 2005. Patient Educ Couns. 2007;67(1):13-20. [DOI:10.1016/j.pec.2007.02.011] [PMID]
17. Sabzevari S, Kamran S, Shokraby R. [Nursing students communicate with patients in hospital afflicted in Kerman University of Medical Sciences]. Ir J Med Educ. 2006;1(6):43-9.
18. McQueen A. Nurse–patient relationships and partnership in hospital care. J Clin Nurs. 2000;9(5):723-31. [DOI:10.1046/j.1365-2702.2000.00424.x]
19. Moghimian M, Salmani F. [Comparative Study of the Influence of Communication Skill with Psychiatric Patients using Wilkinson- Shimizu Method and Traditional Method on Anxious Thoughts of Nursing Students]. I J N .2012;78(25): 42-51.
20. Knowles C, Kinchington F, Erwin J, Peters B. A randomised controlled trial of the effectiveness of combining video role play with traditional methods of delivering undergraduate medical education. Sexually transmitted infections. 2001;77(5):376-80. [DOI:10.1136/sti.77.5.376] [PMID] [PMCID]
21. Trumble SC, O'Brien ML, O'Brien M, Hartwig B. Communication skills training for doctors increases patient satisfaction. Clinical Governance: An International Journal. 2006;11(4):299-307. [DOI:10.1108/14777270610708832]
22. Omranifard V, Masaeli N, Emami Ardestani P. [Prevalence of depression and anxiety y in caregivers of patients in psychiatric wards]. Journal of Semnan University of Medical Sciences 2008: 9(3);223-229
23. Shimizu T, Mizoue T, Kubota S, Mishima N, Nagata S. Relationship between burnout and communication skill training among Japanese hospital nurses: a pilot study. J Occup Health. 2003;45(3):185-90. [DOI:10.1539/joh.45.185] [PMID]
24. Iezzoni LI, Ramanan RA, Lee S. Teaching medical students about communicating with patients with major mental illness. J Gener Intern Med. 2006;21(10):1112-5. [DOI:10.1111/j.1525-1497.2006.00521.x] [PMID] [PMCID]
25. Chung KF, Chen EY, Liu CS. University students' attitudes towards mental patients and psychiatric treatment. Int J Soc Psychiatry. 2001;47(2):63-72. [DOI:10.1177/002076400104700206] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb