چکیده
زمینه و هدف: هر چه دانشجویان پرستاری و مامایی از سلامت معنوی بیشتری برخوردار باشند، مراقبت و مداخلات بهتری برای بیماران خود انجام می دهند. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1391 صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه پژوهش شامل تعداد 222 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند که همگی به عنوان نمونه پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سلامت معنوی Palutzian & Ellison و پرسشنامه نگرش به معنویت و مراقبت معنوی ( SSCRS ) بود. داده ها پس از جمع آوری به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 و با استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک (تی مستقل، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون ) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین سلامت معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی دانشجویان پرستاری و مامایی در حد متوسط قرار دارد ( 78/13 ± 01/93 و 70/10 ± 57/57 ). هم چنین از میان متغیرهای سن، جنس، وضعیت تاهل، سال تحصیلی، گذراندن دوره آموزشی در ارتباط با معنویت و رشته تحصیلی تنها متغیر جنس با میانگین نمره سلامت معنوی و متغیر سن با میانگین نمره نگرش به معنویت و مراقبت معنوی از نظر آماری ارتباط معنا داری وجود داشت .( 004/0= p و 029/0= p) بین دو متغیر سلامت معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی نیز همبستگی مثبتی یافت شد. ( 001/0 P<)
نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته های پژوهش سلامت معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی دانشجویان پرستاری و دانشجویان مامایی در حد متوسط بود که این نتایج اهمیت پرداختن به موضوع معنویت در بین دانشجویان پرستاری و مامایی را نشان می دهد و لازم است برای ارتقا سطح معنویت دانشجویان پرستاری و مامایی برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |