چکیده زمینه و هدف: رفتارهای مراجعمدار و مشتری مداری از جمله موارد جدید مطرحشده در ادبیات پرستاری و بیمارستانی است. هدف این پژوهش تعیین نقش ویژگیهای شغلی در انجام رفتارهای مشتریمدارتوسط پرستاران بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی- همبستگی بود که در آن 150 پرستار شاغل در بیمارستان فوقتخصصی الزهرای اصفهان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای ویژگیهای شغلی Sims, Szilagyi & Keller ومقیاس تمایل به رفتارهای مشتریمداری پرستاران Kim, Moon, Han & Tiko پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخهی 16 با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانهی گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که تمامی ویژگیهای شغلی غیر از خودمختاری و روابط دوستانه، با تمایل پرستاران به انجام رفتارهای مشتریمداری ارتباط دارند (05/0 P< 0)؛ اما تنها دو بعد بازخورد شغلی در گام اول ( 473/18 =F و 05/0 0>P ) و تنوع وظیفه در گام دوم ( 507/13 =F و 05/0 >P ) قادر به پیشبینی آن در رگرسیون گام به گام هستند. نتیجهگیری کلی: با توجه به یافتههای به دست آمده از این پژوهش، به نظر می رسد لازم است وظایف پرستاران به گونهای طراحی گردد که آنان بتوانند از نتیجهی عملکرد خود آگاه شوند؛ همچنین ایجاد تنوع در وظایفی که به پرستاران محول میشود با روشهایی مثل توسعهی شغلی، غنیسازی شغلی و گردش شغلی، میتواند موجب تمایل آنان به رفتارهایی گردد که رضایت مشتری و همراهان وی را تامین کند. . |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |