جلد 26، شماره 83 - ( شهریور 1392 )                   جلد 26 شماره 83 صفحات 30-38 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dibaji S, Shahpoori S, Nouri A. The Role of Job Characteristics in Nurses’ Willingness to Customer Oriented Behaviors. IJN. 2013; 26 (83) :30-38
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1599-fa.html
دیباجی سید میثم، شاهپوری سمیرا، نوری ابوالقاسم. نقش ویژگی‌های شغلی در تمایل پرستاران به رفتارهای مشتری‌مداری. نشریه پرستاری ایران. 1392; 26 (83) :30-38

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1599-fa.html


دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09396513459
چکیده:   (2474 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: رفتارهای مراجع­مدار و مشتری ­مداری از جمله موارد جدید مطرح­شده در ادبیات پرستاری و بیمارستانی است. هدف این پژوهش تعیین نقش ویژگی­های شغلی در انجام رفتارهای مشتری­مدارتوسط پرستاران بود.

  روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی- همبستگی بود که در آن 150 پرستار شاغل در بیمارستان فوق­تخصصی الزهرای اصفهان با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­های ویژگی­های شغلی Sims, Szilagyi & Keller ومقیاس تمایل به رفتارهای مشتری­مداری پرستاران Kim, Moon, Han & Tiko پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه­ی 16 با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه­ی گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند.

  یافته­ها: نتایج نشان داد که تمامی ویژگی­های شغلی غیر از خودمختاری و روابط دوستانه، با تمایل پرستاران به انجام رفتارهای مشتری­مداری ارتباط دارند (05/0 P< 0)؛ اما تنها دو بعد بازخورد شغلی در گام اول ( 473/18 =F و 05/0 0>P ) و تنوع وظیفه در گام دوم ( 507/13 =F و 05/0 >P ) قادر به پیش­بینی آن در رگرسیون گام به گام هستند.

 

  نتیجه­گیری کلی: با توجه به یافته­های به دست آمده از این پژوهش، به نظر می رسد لازم است وظایف پرستاران به گونه­ای طراحی گردد که آنان بتوانند از نتیجه­ی عملکرد خود آگاه شوند؛ همچنین ایجاد تنوع در وظایفی که به پرستاران محول می­شود با روش­هایی مثل توسعه­ی شغلی، غنی­سازی شغلی و گردش شغلی، می­تواند موجب تمایل آنان به رفتارهایی گردد که رضایت مشتری و همراهان وی را تامین ­کند.

.
متن کامل [PDF 260 kb]   (890 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۸

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb