Tayyar-Iravanlou F, Sotoodeh H, Noori M, Naseri N, Rahnemaei F A, Abdi F. Effect of Book-Related Interventions on Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review. IJN 2024; 37 (147)
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3819-fa.html
طیار ایروانلو فراز، ستوده هدیه، نوری مهسا، ناصری ناهید، رهنمایی فاطمه السادات، عبدی فاطمه. تاثیر مداخلات مبتنی بر کتاب در افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم: مرور نظام مند. نشریه پرستاری ایران. 1403; 37 (147)
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3819-fa.html
1- گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.
3- گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
4- گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.
5- مرکز تحقیقات بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
6- مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، abdi.fh@iums.ac.ir
چکیده: (400 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوع اوتیسم در دهه های اخیر افزایش یافته است. مداخلات کتاب درمانی در بهبود مشکلات مبتلایان به اوتیسم تاثیر دارند. هدف این مطالعه مرور نظام مند، بررسی روش های مختلف مبتنی بر کتاب، شامل شعر درمانی، کتاب درمانی و قصه درمانی در بهبود مشکلات رایج افراد مبتلا به اوتیسم می باشد.
روش بررسی: مرور نظام مند در پایگاه های اطلاعاتی معتبر شامل Web of Science (WoS)، PubMed، Scopus، ProQuest، SID و Magiran با موتور جستجوی گوگل اسکولار تا 31 ماه می سال 2024 بر اساس دستورالعمل پریزما (PRISMA) و با استفاده از سرفصلهای موضوعی پزشکی(MeSH) انجام شد. کیفیت مطالعات با استفاده از ابزار روش های ترکیبی(MMAT) انجام شد.
یافته ها: نهایتا ۳۱ مطالعه واجد شرایط وارد مطالعه مرور نظام مند حاضر شد، در این مطالعات افراد مبتلا به اوتیسم ( سنین 3 تا 30 سال) یا مراقبین آنها مورد بررسی قرار گرفته بودند. کارکردهای این رویکرد های درمانی در افراد مبتلا اوتیسم در حیطه های بهبود مهارت های گفتاری، زبانی و عملکرد بهتر در گفتار، بهبود فعالیت های اجتماعی، توسعه اجتماعی، تعامل بهتر با اطرافیان، افزایش مشارکت اجتماعی، یافتن مهارت های اجتماعی خاص، افزایش رفتارهای اجتماعی مثبت و کاهش رفتارهای اجتماعی منفی، درک بهتر مطالب و بهبود تمرکز در اثر دقت در داستان گویی، کاهش رفتارهای نامناسب، کاهش پریشانی روانی، افزایش میزان مشارکت کلامی و درگیری طولانی مدت کودک بود.
نتیجه گیری: به دلیل آسان بودن و در دسترس بودن مداخلات مبتنی بر کتاب ، بهتر است با کمک معلمان، والدین و مراقبین کودکان مبتلا به طیف اوتیسم از این مداخلات به منظور ارتقای عملکرد، مهارت و بهبود مشکلات شناختی، اجتماعی، رفتاری و کلامی آنها در بیمارستان ها و مراکز مراقبت و تربیت بیماران استفاده شود.
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1403/3/22 | پذیرش: 1403/2/1 | انتشار: 1403/2/1