جلد 36، شماره 145 - ( دی 1402 )                   جلد 36 شماره 145 صفحات 537-526 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران. ، mehrisaid338@gmail.com
چکیده:   (1213 مشاهده)
زمینه و هدف مهارت‌های ارتباط شفاهی نقش مهمی در موفقیت فردی، تحصیلی و حرفه‌ای افراد دارند و رایج‌ترین روش ارزیابی فعالیت آموزشی در بیشتر مراکز علمی هستند. هدف مطالعه حاضر، تعیین شایستگی ارائه شفاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل بود.
روش بررسی این پژوهش یک مطالعه توصیفی‌ـ‌مقطعی است که در سال 1402 انجام شد. 274 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و مقیاس ارزیابی ارائه شفاهی بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار SPSS نسخه 20، با استفاده از آزمون‌های تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه صورت گرفت.
یافته‌ها میانگین نمره کل شایستگی ارائه شفاهی برابر با 7/75±58/81 بود. میانگین نمره شایستگی در بعد دقت در محتوا 0/348±4/01، در بعد ارتباط مؤثر 0/658±3/72 و در بعد وضوح در گفتار 0/673±4/02 بود. نمره شایستگی در ارائه شفاهی در دانشجویان فارس‌زبان نسبت به دانشجویان آذری‌زبان بالاتر بود. همچنین دانشجویان با سابقه ارائه بیشتر و مطالعه کتاب‌های سخنوری میانگین نمرات بالاتری کسب کردند.
نتیجه‌گیری باتوجه‌ به اهمیت ارائه‌های شفاهی برای پرستاران به‌عنوان یک مهارت مفید و ضروری و تأثیر آن بر کیفیت ارتباطات و ارائه شفاهی در محیط کاری آینده، ارتقا، رهبری و توسعه فردی، توصیه می‌شود اساتید پرستاری و نظام آموزشی فرصت مناسب یادگیری و ارتقای این مهارت را در دوران دانشجویی بیشتر موردتوجه قرار دهند.
متن کامل [PDF 4938 kb]   (306 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (308 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/10/30 | پذیرش: 1401/12/1 | انتشار: 1402/10/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.