جلد 36، شماره 145 - ( دی 1402 )                   جلد 36 شماره 145 صفحات 537-526 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmatkhah T, Dashti Kalantar R, Vosoghi N, Mirzaei A, Mehri S. The Oral Presentation Competency in Nursing Students of Ardabil University of Medical Sciences in Iran. IJN 2024; 36 (145) :526-537
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3785-fa.html
رحمت خواه تهمینه، دشتی کلانتر رجب، وثوقی نازیلا، میرزایی علیرضا، مهری سعید. شایستگی ارائه شفاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل در سال 1402. نشریه پرستاری ایران. 1402; 36 (145) :526-537

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3785-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران. ، mehrisaid338@gmail.com
چکیده:   (873 مشاهده)
زمینه و هدف مهارت‌های ارتباط شفاهی نقش مهمی در موفقیت فردی، تحصیلی و حرفه‌ای افراد دارند و رایج‌ترین روش ارزیابی فعالیت آموزشی در بیشتر مراکز علمی هستند. هدف مطالعه حاضر، تعیین شایستگی ارائه شفاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل بود.
روش بررسی این پژوهش یک مطالعه توصیفی‌ـ‌مقطعی است که در سال 1402 انجام شد. 274 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و مقیاس ارزیابی ارائه شفاهی بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار SPSS نسخه 20، با استفاده از آزمون‌های تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه صورت گرفت.
یافته‌ها میانگین نمره کل شایستگی ارائه شفاهی برابر با 7/75±58/81 بود. میانگین نمره شایستگی در بعد دقت در محتوا 0/348±4/01، در بعد ارتباط مؤثر 0/658±3/72 و در بعد وضوح در گفتار 0/673±4/02 بود. نمره شایستگی در ارائه شفاهی در دانشجویان فارس‌زبان نسبت به دانشجویان آذری‌زبان بالاتر بود. همچنین دانشجویان با سابقه ارائه بیشتر و مطالعه کتاب‌های سخنوری میانگین نمرات بالاتری کسب کردند.
نتیجه‌گیری باتوجه‌ به اهمیت ارائه‌های شفاهی برای پرستاران به‌عنوان یک مهارت مفید و ضروری و تأثیر آن بر کیفیت ارتباطات و ارائه شفاهی در محیط کاری آینده، ارتقا، رهبری و توسعه فردی، توصیه می‌شود اساتید پرستاری و نظام آموزشی فرصت مناسب یادگیری و ارتقای این مهارت را در دوران دانشجویی بیشتر موردتوجه قرار دهند.
متن کامل [PDF 4938 kb]   (171 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (143 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/10/30 | پذیرش: 1401/12/1 | انتشار: 1402/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb