مهری سعید، دشتی کلانتر رجب، وثوقی نازیلا، میرزایی علیرضا، رحمت خواه تهمینه. شایستگی ارائه شفاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1402. نشریه پرستاری ایران. 1402; 37 (145)
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3785-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، mehrisaid338@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
چکیده: (269 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارتهای ارتباط شفاهی نقش مهمی در موفقیت فردی، تحصیلی و حرفهای افراد داشته و رایج ترین روش ارزیابی فعالیت آموزشی در بیشتر مراکز علمی است. هدف مطالعه حاضر تعیین شایستگی ارائه شفاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که در سال 1402 انجام شد. تعداد 274 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به روش نمونهگیری در دسترس وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل اطلاعات جمعیت شناختی و مقیاس ارزیابی ارائه شفاهی بود. تجزیه و تحلیل دادهها پس از ورود به نرم افزار SPSS نسخه 20 با استفاده از آزمون های تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه (ANOVA) صورت گرفت.
یافتهها: نمره کل شایستگی ارائه شفاهی برابر با 7/75±58/81 بود. میانگین شایستگی در بعد دقت در محتوا 0/348± 4/01، ارتباط مؤثر 658 /0 ± 3/72 و وضوح در گفتار 0/673 ± 4/02 می باشد. شایستگی در ارائه شفاهی در دانشجویان فارسی زبان از دانشجویان آذری زبان بالاتر بود. همچنین دانشجویان با سابقه ارائه بیشتر و مطالعه کتابهای سخنوری میانگین نمرات بالاتری کسب کردند.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت ارائههای شفاهی برای پرستاران به عنوان یک مهارت مفید و ضروری و تاثیر آن بر کیفیت ارتباطات و ارائه شفاهی در محیط کاری آینده، ارتقاء، رهبری و توسعه فردی، توصیه میشود اساتید پرستاری و نظام آموزشی فرصت مناسب یادگیری و ارتقای این مهارت را در دوران دانشجویی بیشتر مورد توجه قراد دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1402/10/30 | پذیرش: 1402/12/1 | انتشار: 1402/12/1