Jafari M S, Hashemi M S, Eghbali M, Haghighat S. Impact of Narrative Writing on the Job Stress of Nurses Working in Intensive Care Units: A Randomized Clinical Trial. IJN 2025; 38 (S1 )
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3749-fa.html
جعفری مرضیه سادات، هاشمی مریم السادات، اقبالی بابادی مریم، حقیقت سمیه. تأثیر روایت نویسی بر استرس شغلی پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی. نشریه پرستاری ایران. 1404; 38
(S1 ) URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3749-fa.html
1- گروه پرستاری مراقبت ویژه، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- گروه پرستاری مراقبت ویژه، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، eghbali@nm.mui.ac.ir
چکیده: (1222 مشاهده)
زمینه و هدف پرستاران بخشهای مراقبت ویژه بهدلیل مراقبت طولانیمدت و مداوم از بیماران بدحال استرس شغلی بالایی را تجربه میکنند. یکی از راهکارهای کاهش استرس افراد، روایتنویسی است. بهدلیل وجود اطلاعات ناکافی درخصوص کاربرد این روش جهت کنترل استرس پرستاران، این مطالعه با هدف تعیین اثر روایتنویسی بر استرس شغلی پرستاران در بخشهای مراقبت ویژه انجام شد.
روش بررسی در این کارآزمایی بالینی دو گروهی، بدون کورسازی، 66 شرکتکننده در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1400 با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون (آموزش و کاربرد روایتنویسی) و کنترل (بدون مداخله) قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه تجدیدنظرشده استرس پرستاری فرنچ و همکاران، استرس شغلی پرستاران قبل و بلافاصله بعد از مداخله و 1 ماه بعد از مداخله در دو گروه اندازهگیری و نتایج در نسخه 16نرمافزار SPSS با آزمونهای آماری تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها میانگین نمره کل استرس پرستاری در دو گروه آزمون و کنترل، نشاندهنده نبود تفاوت آماری بین دو گروه قبل از مداخله (0/883=P) بود، اما میانگین نمره کل استرس شغلی پرستاری در دو گروه آزمون و کنترل، بلافاصله بعد از مداخله (0/001=P) و 1 ماه بعد از مداخله (0/006=P). اختلاف معنیداری داشت. همچنین میانگین نمره کل استرس در گروه کنترل قبل با بلافاصله بعد از مداخله
(0/73=P) و 1 ماه پس از مداخله (0/80=P) تفاوت آماری نداشت. میانگین نمره کل استرس پرستاری در گروه آزمون قبل با بلافاصله بعد از مداخله (0/001=P) و 1 ماه پس از مداخله (0/003=P) ازنظر آماری تفاوت معنیداری داشت.
نتیجهگیری براساس نتایج این پژوهش روایتنویسی در کاهش استرس گروه آزمون تأثیر مثبت داشته است و میتواند بهعنوان یکی از روشهای کاهش استرس پرستاران مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1402/7/15 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1