زمینه و هدف: با بررسی میزان رضایت مراجعین و مطالعه درمورد انگیزههای نارضایتی آنان میتوان گامهای مؤثری در راه پیشگیری از عدم رضایت و ارتقاء کیفیت کار برداشت. با توجه به نیازهای خاص بیماران دارای استومی ، پژوهش حاضر با هدف تعیین درجه رضایت مندی بیماران دارای استومی از مراقبتهای پرستاری دریافت شده انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش مقطعی، 300 بیمار دارای استومی با روش نمونهگیری در دسترس از بیمارستانهای آموزشی شهر تهران انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده کیفیت مراقبت از دیدگاه بیمار طی سه ماه جمعآوری و با استفاده نسخه 16 نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: گویههای مربوط به احترام پرستار همراه با ارائه مراقبت، ارتباط مناسب در زمان ارائه اطلاعات و اطلاعات ارائه شده درباره استحمام با استومی به ترتیب دارای بالاترین و اطلاعات ارائه شده درمورد انجمن استومی، انواع وسایل و نحوه تهیه وسایل استومی و نیز کافی بودن وقت جهت صحبت کردن با بیمار به ترتیب پایینترین میانگین بودند.
نتیجهگیری کلی: گرچه رضایتمندی کلی بیماران از مراقبتهای پرستاری مربوط به استومی زیاد بود ولی در برخی ابعاد مراقبت نیاز به بررسی بیشتر جهت ارتقاء رضایت مندی و کیفیت مراقبت وجود دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |