جلد 21، شماره 56 - ( 12-1387 )                   جلد 21 شماره 56 صفحات 93-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Leila Moemeni, Akram Najaf Yarandi, Hamid Haghani. Comparative Study of the Effects of Education Using VCD and Booklet in Two Different Times on Pre-operative Anxiety . IJN 2009; 21 (56) :81-93
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-594-fa.html
مؤمنی لیلا، نجف یارندی اکرم، حقانی حمید. مقایسه تاثیر آموزش با دو روش VCD و کتابچه آموزشی در دو زمان متفاوت بر اضطراب قبل از عمل بیماران کاندید پیوند عروق کرونر . نشریه پرستاری ایران. 1387; 21 (56) :81-93

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-594-fa.html


چکیده:   (9506 مشاهده)

  زمینه و هدف: امروزه عمل جرّاحی پیوند شریان های کرونر از شایع ترین و پرخطرترین اعمال جراحی به شمار می‌آید. بیماران در مواجهه با این عمل جراحی نسبت به سایر عمل ها دچار اضطراب بیشتری می شوند و کاهش اضطراب این بیماران بسیار مهم است. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش به وسیله فیلم و کتابچه آموزشی در دو زمان متفاوت، بر اضطراب قبل از عمل بیماران کاندید پیوند عروق کرونر در مرکز قلب تهران ، 1385 انجام شد .

  روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است. 120 بیمار از بین بیماران کاندید اعمال جراحی پیوند عروق کرونر به صورت پی در پی و به طور تصادفی در 4 گروه 30 نفره قرار گرفتند. تمام بیماران در روز بستری و صبح روز عمل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه حالت و صفت اسپیل برگر را تکمیل نمودند. ابتدا بیماران در دو گروه آموزش با VCD یا بوکلت یک روز قبل از عمل قرار داده شدند. پس از تکمیل افراد در این دو گروه و یک هفته توقف در نمونه گیری این روند برای دو گروه آموزش 6 روز قبل از عمل نیز تکرار شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد . از آزمون مقایسه میانگین ها، تی زوج، آنالیز واریانس جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردید.

  یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که در هر چهار گروه مورد مطالعه، اضطراب آشکار و پنهان بیماران بعد از آموزش نسبت به قبل از آن کاهش یافت. استفاده از آزمون آنالیز واریانس برای مقایسه ی 4 گروه، فقط در اضطراب پنهان نتایج معنی داری را نشان داد ( 004/0 P= )، همچنین آزمون تعیینی شفه تفاوت معنی دارآماری را بین میانگین اختلاف نمره اضطراب پنهان در دو گروه کتابچه با فیلم6 روز قبل از عمل نشان داد .

  نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر استفاده از فیلم 6 روز قبل از عمل و کتابچه ی آموزشی 1 روز قبل از عمل در بالین تاثیر بیشتری بر کاهش اضطراب قبل از عمل بیماران داشت . لذا شایسته است پرستاران در زمان های فوق از این دو ابزار کمک آموزشی برای آموزش به بیمار استفاده کنند تا بیشترین تاثیر را بر کاهش اضطراب اعمال نمایند.

متن کامل [PDF 159 kb]   (2331 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1388/4/22 | پذیرش: 1393/6/3 | انتشار: 1393/6/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb