XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، hajibabaeefateme@yahoo.com
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (55 مشاهده)
مقدمه: در کشور ایران، برخی نیازهای پرستاران تا حدودی مورد بی­توجهی قرار گرفته و به اجبار از سوی بیمارستان مجبور به گذراندن نوبت های کاری طولانی و اضافه کارهای اجباری (برخلاف قانون بهره­وری) می­باشند. از این روی پرستاران احساس می­کنند که همانند یک ابزار با آنان رفتار می­شود، که این جنبه نامطلوب تعامل بین کارکنان و سازمان­ها منجر به انسانیت­زدایی سازمانی می­شود. انسانیت­زدایی سازمانی به جنبه نامطلوب تعامل بین کارکنان و سازمان­ها اشاره دارد در چنین مواردی، کارکنان احساس می­کنند، توسط سازمان خود به عنوان یک شیء شناخته شده­اند و سازمان، آنها را ابزاری می­داند که می­تواند به راحتی جایگزین شود.
هدف اصلی: مطالعه حاضر با هدف مروری جامع بر مطالعات انجام شده در زمینه درک انسانیت­زدایی سازمانی پرستاران انجام شده است و در صدد پاسخ به این سوال است که عوامل ایجاد کننده و پیامدهای این پدیده از دید پرستاران چگونه است؟
ابزار و روش کار: این پژوهش یک مطالعه مروری سیستماتیک جامع است که با جستجوی مقالات فارسی با استفاده از کلید واژه های انسانیت­زدایی، پرستار، سازمان و مدیریت پرستاری در پایگاه های مگیران، ایران مدکس، سید(SID) ، ایرانداک و با جستجوی کلیدواژه های  Dehumanization  Nursing management & &  Nurse & Organization در پایگاه­های PubMed, ProQuest, Google scholar, Scopus, Web of science در بازه زمانی 2012 - 2024 صورت گرفت.
یافته­ها: پس از دریافت مطالعات طبق معیارهای ورود و خروج با بررسی دقیق عناوین و محتوا، امکان دسترسی به متن کامل و حذف موارد تکراری، متن کامل 73 مقاله باقیمانده، مورد بررسی دقیق قرار گرفت که در پایان 6 مقاله به زبان انگلیسی مطابق با هدف پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پنج مطالعه کمی و یک مطالعه مروری بود که با توجه به بررسی مطالعات، ویژگی­های سازمانی، عوامل بین­فردی، درک انسانیت­زدایی توسط سازمان، عوامل اجتماعی، عوامل محیطی، ویژگی­های شغلی و عوامل فردی همه از عوامل ایجاد­ کننده انسانیت زدایی سازمانی در پرستاران می­باشند. همچنین؛ انسانیت­زدایی سازمانی دارای پیامدهایی از جمله پیامدهای فردی مثل سلامت روانی و جسمی پایین‌تر، افت شناختی، ارزیابی‌های منفی از خود و  پیامدهای سازمانی مثل افزایش رفتارهای انحرافی، کاهش تعهد عاطفی و رضایت شغلی، کاهش مشارکت در عملکرد خارج از نقش، افزایش تمایل به استعفا و غیبت کاری، افت عملکرد کاری و تعامل انسانی را دارد.
نتیجه­ گیری: با توجه به بررسی مطالعات صورت گرفته انسانیت­زدایی سازمانی منجر به کاهش رضایت شغلی، خستگی عاطفی، فشار روانی، تعهد سازمانی پایین و همچنین تمایل به ترک سازمان در پرستاران می­شود. از طرف دیگر انسانیت­زدایی سازمانی موجب کاهش اشتیاق کاری پرستاران می­شود، در حالی­که اشتیاق به کار یک عنصر مهم برای پرستاران است که با کیفیت زندگی کاری، رفاه روانی پرستاران مرتبط است و از آن­ها در برابر خستگی محافظت می­کند. از آن­جا که انسانیت زدایی سازمانی بر سلامت روانی کارکنان تأثیر منفی می­گذارد و منجر به بی­حسی عاطفی و کاهش همدلی می­شود، مسئله انسانیت­زدایی در حرفه پرستاری یک نگرانی بحرانی است که نیاز به توجه فوری دارد. از این رو مدیران پرستاری باید عوامل ایجاد­ کننده و محافظتی انسانیت­زدایی سازمانی کارکنان پرستاری را شناسایی کنند و بلافاصله سیاست های مربوط به درمان و پیشگیری از آن را توسعه دهند.
 
متن کامل [DOCX 149 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/12/5 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb