1- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
2- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
3- دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، jouybari@gmail.com
چکیده: (161 مشاهده)
زمینه و هدف: اتنوگرافی نهادی به عنوان یکی از رویکردهای پژوهش کیفی، بر فرآیندهای کاری روزمره افراد متمرکز است. در این رویکرد سوال تحقیق از ناهماهنگی بین آنچه محقق مشاهده میکند که در زندگی واقعی افراد اتفاق میافتد و آنچه دانش معتبر ادعا میکند در حال وقوع است یا باید اتفاق بیفتد ناشی میشود. ما در این مطالعه قصد داریم تا به معرفی اتنوگرافی نهادی به عنوان رویکردی برای نقد روابط حاکم بر موسسات سلامت بپردازیم. پژوهشگر تلاش میکند تا به محققان و متخصصان مراقبتهای بهداشتی و درمانی نشان دهد که عملکرد سیستمهای ارائه دهنده خدمات سلامتی را میتوان به عنوان سازمانهایی اجتماعی تجزیه و تحلیل کرد. در این مطالعه با اصطلاحات، مفاهیم و بینشهای کلیدی اتنوگرافی نهادی از طریق ذکر نمونههایی از مطالعات منتشر شده، آشنا خواهیم شد.
روش بررسی: این مطالعه روششناسی با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی PubMed، Scopus، Web of Science،Cochrane Library، با کلمات کلیدی institutional ethnography ، healthcare system ، delivery of health care و در پایگاه اطلاعاتی فارسی زبان مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با کلیدواژههای "اتنوگرافی نهادی، سیستم مراقبتهای سلامتی، ارائه مراقبتهای سلامتی" و همچنین در موتور جستجو گوگل اسکالر، بدون محدودیت زمانی تا بهمن 1402 انجام شد.
یافتهها: مراحل انجام اتنوگرافی نهادی را میتوان طی چهار مرحله تنظیم نمود: "شناسایی گسست و مشکل، جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل دادهها و توصیهها و نتیجهگیریهای مفید برای تغییر عملکرد". در این رویکرد، اتنوگرافر نهادی به کمک طیف وسیعی از تکنیکهای جمعآوری دادهها شامل؛ مصاحبه، مشاهده، گروههای متمرکز، جمع آوری مستندات و بازتاب تجربهی خود برای ایجاد توصیفی از آنچه مردم در زندگی روزمره خود انجام میدهند، استفاده میکند.
نتیجهگیری: اتنوگرافی نهادی برای شناسایی و درک اینکه چگونه فرآیندها و سیاستهای سطح بالاتر بر کار بالینی روزانه تأثیر میگذارد، استفاده میشود. دست یافتن به یک درک مناسب از چگونگی کارکرد متون و افراد در کنار هم در یک سازمان (چیزی که در حقیقت جریان دارد)، امکان تدوین و اجرای راهکارهای عملی برای حل مشکلات در عرصه را فراهم میکند.
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1403/1/21 | پذیرش: 1403/4/1 | انتشار: 1403/4/1