جلد 36، شماره 146 - ( اسفند 1402 )                   جلد 36 شماره 146 صفحات 575-562 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliakbari M, Shoghi M, Nasrabadi F R. Perceived Stigmatization in Iranian Children With Deformities or Scars Caused by Burns Referred to Treatment Centers in Tehran, Iran. IJN 2024; 36 (146) :562-575
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3793-fa.html
علی اکبری محبوبه، شوقی مهناز، رحیمی نصرآبادی فاطمه. بررسی انگ درک‌شده در کودکان دارای بدشکلی ناشی از سوختگی مراجعه‌کننده به مراکز ترمیمی شهر تهران. نشریه پرستاری ایران. 1402; 36 (146) :562-575

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3793-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، shoghi.m@iums.ac.ir
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (673 مشاهده)
زمینه و هدف تجربه انگ در کودکان دارای بدشکلی‌های اکتسابی حاصل از سوختگی می‌تواند تأثیرات ماندگاری بر سلامت روان کودک برجای گذارد و موضوعی مهم در رشد و تکامل کودک به شمار می‌رود. این تحقیق با هدف تعیین انگ درک‌شده در کودکان دارای بدشکلی ناشی از سوختگی مراجعه‌کننده به مراکز ترمیمی شهر تهران انجام شد. 
روش بررسی در این مطالعه مقطعی 190 کودک 8 تا 18 سال با سابقه سوختگی دارای بدشکلی یا اسکارهای ظاهری شرکت کردند. نمونه‌گیری به‌صورت دردسترس انجام شد و پژوهشگر باتوجه‌به معیارهای ورود از شرکت‌کنندگان برای حضور در مطالعه دعوت کرد. نمونه‌گیری از مهر سال 1400 الی مهر سال 1401 ادامه داشت. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه انگ درک‌شده استفاده شد. این پرسش‌نامه شامل 21 بیانیه در طیف لیکرت 5 بخشی است. پرسش‌نامه در اختیار مادر و کودک قرار داده شد و از آن‌ها خواسته شد با خواندن جمله، پاسخ صحیح را علامت‌گذاری کنند. کسب نمره بالاتر نشان‌دهنده رفتارهای انگ‌آمیز درک‌شده بیشتر بود. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 21 با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس انجام شد. 
یافته‌ها مطابق نتایج میانگین و انحراف‌معیار انگ درک‌شده در کودکان شرکت‌کننده 0/562±2/199 بود. رفتارهای گیج‌کننده با میانگین و انحراف‌معیار 0/820+2/517 بیشترین نوع انگ درک‌شده بود. انگ درک‌شده با سن (0/030=P)، جنس (0/010=P)، پایه تحصیلی (0/001>P)، زمان سپری‌شده از سوختگی (0/00>P) و دفعات جراحی (0/009=P) ارتباط معنی‌داری داشت. انگ درک‌شده همچنین با سطح تحصیلات مادر (0/007=P) و شغل مادر (0/003=P) ارتباط معنی‌داری داشت. 
نتیجه‌گیری کودکان دارای سوختگی با اسکار قابل‌مشاهده انگ درک‌شده متعددی از سوی دیگران تجربه می‌کنند. دختران نسبت به پسران بیشتر انگ درک‌شده را تجربه کرده بودند و نیز این تجربه در اوایل دوره نوجوانی بیشتر بود. دفعات جراحی بیشتر و فاصله زمانی کمتر از حادثه سوختگی با افزایش تجربه انگ درک‌شده همراه بود. همچنین کودکان دارای مادران شاغل و با سطح تحصیلات بالاتر انگ درک‌شده بیشتری تجربه کرده بودند. پرستاران باید به این موضوع مهم که بر رشد و تکامل کودک تأثیر ماندگاری دارد، توجه داشته  باشند و ضمن شناسایی مشکل، موارد نیازمند ارجاع را به مراکز اجتماعی در دسترس ارجاع دهند. 
واژه‌های کلیدی: انگ درک‌شده، انگ، سوختگی
متن کامل [PDF 6165 kb]   (90 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (24 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/11/4 | پذیرش: 1402/12/1 | انتشار: 1402/12/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb