Amraei F, Jafarjalal E, Seyyedfatemi N, Feyzbabaie M, Haghani H. Relationship Between Psychological Capital and Caring Behaviors of Nurses From Selected Hospitals in Lorestan Province, Western Iran. IJN 2024; 37 (147) :64-77
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3740-fa.html
امرائی فرود، جعفرجلال عزت، سیدفاطمی نعیمه، فیض بابایی مسعود، حقانی حمید. ارتباط سرمایه روانشناختی با رفتار مراقبتی پرستاران مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان شهر خرمآباد. نشریه پرستاری ایران. 1403; 37 (147) :64-77
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3740-fa.html
1- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، forood598@gmail.com
2- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4- گروه آمار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (571 مشاهده)
زمینه و هدف مراقبت یکی از اساسیترین عناصر پرستاری شناخته شده و بهعنوان جوهر حرفه پرستاری تأیید شده است. سرمایه روانشناختی جنبه مثبت زندگی انسانهاست و مبتنی بر داشتن هدف برای رسیدن به موفقیت و پایداری در برابر مشکلات تعریف میشود. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سرمایه روانشناختی با رفتار مراقبتی در پرستاران مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان شهر خرمآباد در سال 1401 انجام شد.
روش بررسی این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفیهمبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمام پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان شهر خرم آباد در سال 1401 بودند. نمونه پژوهش تعداد 300 نفر از پرستاران که شرایط، معیارهای ورود و تمایل به شرکت در مطالعه را داشتند بودند. نمونهگیری به روش تخصیص نسبتی متناسب بین مراکز انجام شد. به منظور جمعآوری اطلاعات از فرم مشخصات جمعیتشناختی، پرسشنامه سرمایه روانشناختی مک گی و پرسشنامه رفتار مراقبتی ولف و همکاران استفاده شد. از اسفند سال 1401 تا فروردین سال 1402 طول کشید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.
یافتهها یافتهها نشان داد میانگین سنی افراد موردپژوهش برابر با 5/64±32/14 سال بود. بیشتر پرستاران زن (75/3 درصد)، متأهل (58/4 درصد) و دارای مدرک لیسانس (92/8 درصد) بودند. میانگین سرمایه روانشناختی پرستاران برابر با 18/80±112/55 و بیشترین میانگین سرمایه روانشناختی در بعد خودکارآمدی با میانگین 0/78±4/38 و کمترین در بعد خوشبینی 0/96±4/22 بود. میانگین رفتار مراقبتی پرستاران برابر با 32/05±201/23 و بیشترین میانگین رفتار مراقبتی در بعد دانش و مهارت حرفهای با میانگین 0/88±5/07 و کمترین در بعد قائل شدن احترام برای دیگران با میانگین 0/83±4/52 بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد رفتار مراقبتی با سرمایه روانشناختی و همه ابعاد آن (0/001>P) و بین سرمایه روانشناختی با رفتارمراقبتی و همه ابعاد آن همبستگی معنیداری وجود دارد (0/001>P). همچنین بین همه ابعاد سرمایه روانشناختی با همه ابعاد رفتار مراقبتی همبستگی مستقیم و معنیداری وجود داشت (0/001>P). نتایج نشان داد بین مدرک تحصیلی (0/007=P) و وضعیت اقتصادی (0/001=P) با سرمایه روانشناختی پرستاران ارتباط معنیدار آماری وجود داردو بین سن (0/004=P)، وضعیت تأهل (0/025=P) و مدرک تحصیلی (0/044=P) با رفتارهای مراقبتی پرستاران نیز ارتباط معنیدار آماری وجود دارد.
نتیجهگیری سرمایه روانشناختی با رفتار مراقبتی و ابعاد آن ارتباط داشت؛ بدین معنی که پرستاران دارای سرمایه روانشناختی بالا، رفتار مراقبتی مناسبتری ارائه دادند و همچنین جنبه بیانی، روانی مراقبت در پرستاران دارای سرمایه روانشناختی بالا بهتر از سایر پرستاران نشان داده شده است که نشاندهنده اهمیت توجه به سرمایه روانشناختی و ابعاد آن و تأثیر آن بر جنبههای انسانی مراقبت که لازم است مد نظر مدیران قرار بگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1402/6/24 | پذیرش: 1403/2/1 | انتشار: 1403/2/12