Nikbakht Nasrabadi A, Ebadi A, Fallahi-Khoshknab M, Najafi-Mehri S, Yaghmaei F, Alhani F, et al . Future Scenarios of Nursing Education in Iran. IJN 2023; 36 (142) :110-127
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3729-fa.html
نیکبخت نصرآبادی علیرضا، عبادی عباس، فلاحی خشکناب مسعود، نجفی مهری سهیل، یغمائی فریده، الحانی فاطمه، و همکاران.. سناریوهای پیش روی آموزش پرستاری ایران. نشریه پرستاری ایران. 1402; 36 (142) :110-127
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3729-fa.html
1- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه پرستاری، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه االله(عج)تهران، ایران.
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
4- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیهاالله (عج)تهران، ایران.
5- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
6- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
7- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
8- گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، mehraneshali@yahoo.com
چکیده: (2769 مشاهده)
زمینه و هدف یکی از چالشهای برنامهریزی دقیق و کلان برای آینده عدم قطعیت نهفته در آینده و تغییرات سریع در حوزههای مختلف در سلامت است. ابزار قدرتمندی که محیطهای رقابتی آینده را حدس میزند، سناریو است. پژوهش حاضر با هدف سناریونگاری آینده آموزش پرستاری ایران صورت گرفت.
روش بررسی این پژوهش اکتشافی در سال 1401 انجام شد. در مرحله اول با استفاده از فراترکیب، مصاحبه و روش دلفی پیشرانها و روندهای آموزش پرستاری شناسائی شدند. سپس با استفاده از پانل خبرگان میزان تأثیرپذیری و عدم قطعیت روندهای شناسائیشده امتیازبندی شدند. در مرحله بعد با استفاده از نمودارهای تأثیر/عدم قطعیت، محورهای کلیدی برای نگارش سناریو مشخص شدند. سناریوها توسط نرمافزار سناریوویزارد نسخه 4/11 طراحی و راهبردها ارائه شدند.
یافتهها خبرگان در 6 پیشران و 31 روند به توافق رسیدند. سناریو با 5 عدم قطعیت کلیدی در 3 فرض خوشبینانه، بینابین و بدبینانه طراحی شد. باتوجهبه وسعت ماتریس و ابعاد آن به اندازه (15×15) چهار سناریوی مسئلهمحور، اخلاقمدار، حفظ وضع موجود و سیستم آموزشی بسته گزارش شدند. اعتبار سناریوها از 4 منظر امکانپذیری، سازگاری درونی، سودمندی و تمایز بررسی شدند.
نتیجهگیری هریک از 4 سناریوی طراحیشده در این پژوهش بالقوه توان تحقق دارند، اما اینکه کدامیک روی دهد، به برنامهریزیهای امروز بستگی دارد. استفاده از روشهای آینده نگاری مثل سناریو در نظام سلامت ایران میتواند به منزله سیستم هشداردهندهای برای آگاهی از فرصتها و تهدیدهای پیش از بحران باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1402/3/31 | پذیرش: 1402/5/31 | انتشار: 1402/4/10