زمینه و هدف: رهایی از درد بیماران اساس مراقبت پرستاری است و پیامدی با ارزش از اقدامات پرستاری محسوب میشود. شناسایی مفهوم مدیریت کنترل درد از اهمیت فراوانی برخوردار میباشد. با توجه به این که سالیانه بیش از صدها میلیون نفر در سراسر جهان تحت عمل جراحی قرار میگیرند و درد پس از عمل را تجربه میکنند، لذا درد یکی از بیشترین مشکلات تشخیص داده شده، در بخشهای جراحی است. این مطالعه با هدف کاوش و توصیف دیدگاه بیماران درباره مدیریت کنترل درد صورت گرفت .
روش بررسی: تحقیق با طراحی کیفی بر روی ده بیمار و چهار همراه بیمار با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف انجام شد . دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختار دار و مشاهدات و یادداشتهای در عرصه جمع آوری و به روش تجزیه و تحلیل محتوایی تحلیل شدند . کلیه مصاحبه ها ضبط و پیاده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
یافتهها: در این مقاله از آنالیز دادهها تعدادی درونمایههایی که حاصل دیدگاه بیماران از مدیریت کنترل درد میباشد استخراج گردید و مورد بحث قرار گرفته که شامل پایش و در دسترس بودن، برخورد انسانی، اطلاع رسانی و آموزش به بیمار، برقراری ارتباط و مشارکت دهی بیمار، در نظر گرفتن کلیت و فردیت بیمار، دوگانگی بین بیان و اکراه از درد بوده است.
نتیجه گیری: یافتههای این مطالعه که برای شناخت بیشتر از دیدگاه بیماران و نیازهای آنها از مدیریت کنترل درد است کمک کننده میباشد. این امر بهطور غیرمستقیم در طراحی، اجرا و ارزشیابی اقدامات مناسب پرستاری مؤثرمیباشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |