جلد 34، شماره 129 - ( اردیبهشت 1400 )                   جلد 34 شماره 129 صفحات 95-82 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Ghezeljeh T, Jaefari S, Haghani S. Communication and Self-Efficacy Competency of Nurses in Emergency Departments: A Multicenter Study. IJN 2021; 34 (129) :82-95
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3388-fa.html
نجفی قزلجه طاهره، جعفری سودابه، حقانی شیما. شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس: یک مطالعه چند مرکزی. نشریه پرستاری ایران. 1400; 34 (129) :82-95

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3388-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه پرستاری مراقبت ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
2- گروه پرستاری مراقبت ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)، شماره تماس: 09116901160 Email :sodabe. jafari5682@gmail.com
3- آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌‌‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (2107 مشاهده)
زمینه و هدف: پرستاری از جمله مشاغلی است که ارتباط مؤثر از ارکان آن بوده و بویژه در بخش اورژانس، داشتن شایستگی ارتباطی یک ضرورت حرفه‌ای برای ارائه مراقبت با کیفیت و ایمن است. با توجه به نقش شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی در برقراری ارتباط مؤثر پرستاران، این مطالعه با هدف تعیین شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی در اورژانس‌های مراکز آموزشی- درمانی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1398 انجام شد. در این مطالعه 234 پرستار به روش تمام‌شماری وارد مطالعه شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس شایستگی ارتباطی و پرسشنامه خودکارآمدی ارتباطی جمع‌آوری شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در نرم افزارSPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، میانگین نمره شایستگی ارتباطی پرستاران 09/15 ± 03/141 بود که از میانه نمره ابزار (108) بیشتر بود. میانگین نمره خودکارآمدی ارتباطی پرستاران 00/22 ± 24/86 بود که از میانه نمره ابزار (66) بالاتر بود. بر اساس نتایج در مدل رگرسیونی، 11 درصد از شایستگی ارتباطی پرستاران تحت تأثیر متغیرهای ساعت کاری در هفته (001/0P=)، نوع بیمارستان (001/0P<) و سطح تحصیلات (023/0P=) تبیین شد و ساعت کاری در هفته با ضریب استاندارد 249/0- بیشترین اثر را بر شایستگی ارتباطی پرستاران داشت. همچنین تنها 12 درصد از خودکارآمدی ارتباطی پرستاران تحت تأثیر ساعت کاری در هفته تبیین شد.
نتیجه‌گیری کلی: اگرچه بر اساس نتایج سطح شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس نسبتاّ بالا است ولی با توجه به فعالیت و نقش پرستاران اورژانس در خط مقدم سازمان، انتظار سطوح بالاتری از شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی می‌رود. با توجه به ساختار بخش اورژانس و مراجعین این بخش، علت‌یابی و تعیین راهکارهای مناسب تا رساندن شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس به بالاترین سطح ممکن و در نتیجه ارتقای مراقبت با کیفیت و ایمن مفید و ضروری است.
متن کامل [PDF 993 kb]   (835 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1399/10/27 | پذیرش: 1400/1/28 | انتشار: 1400/1/28

فهرست منابع
1. Mehrabian F, Rahbar Taramsari M, Keshavars Mohamadian S. Quality of services in training and medical emergency centers. Journal of Guilan University of Medical Sciences. 2014;23(89):15-21.
2. Ahmadi O, Talkhoncheh MG, Naieni AP, Tansaz Z. Quality of Nursing Care and Documentation with Overcrowding in Emergency Department. Iranian Journal of Emergency Medicine. 2016;3(2):53-7.
3. Latham LP, Ackroyd-Stolarz S. Emergency department utilization by older adults: a descriptive study. Canad Geriatr J. 2014;17(4):118. [DOI:10.5770/cgj.17.108] [PMID] [PMCID]
4. Ezenkwele UA, Roodsari GS. Cultural competencies in emergency medicine: caring for Muslim-American patients from the Middle East. J Emerg Medic. 2013;45(2):168-74. [DOI:10.1016/j.jemermed.2012.11.077] [PMID]
5. Martin JS, Ummenhofer W, Manser T, Spirig R. Interprofessional collaboration among nurses and physicians: making a difference in patient outcome. Swiss medical weekly. 2010;140(3536). [DOI:10.4414/smw.2010.13062]
6. Park NK, Lee H, Lee T, Park JS. Correlations among emotional labor, servant leadership, and communication competence in hospital nurses. Korean J Occup Health Nurs. 2015;24(2):57-66.‏ [DOI:10.5807/kjohn.2015.24.2.57]
7. Yu S, Ko Y. Communication competency as a mediator in the self-leadership to job performance relationship. Collegian. 2017;24(5):421-5. [DOI:10.1016/j.colegn.2016.09.002]
8. Zhu B, Chen CR, Shi ZY, Liang HX, Liu B. Mediating effect of self-efficacy in relationship between emotional intelligence and clinical communication competency of nurses. Int J Nurs Sci. 2016;3(2):162-8. [DOI:10.1016/j.ijnss.2016.04.003]
9. Munroe B, Curtis K, Murphy M, Strachan L, Buckley T. HIRAID: An evidence-informed emergency nursing assessment framework. Aust Emerg Nurs J. 2015;18(2):83-97. [DOI:10.1016/j.aenj.2015.02.001] [PMID]
10. Byrne S, Small V, McDaid F, Forde M, Geary U. A new era for emergency care services in Ireland. Emergency Nurse. 2012;20(5):18. [DOI:10.7748/en2012.09.20.5.18.c9288] [PMID]
11. Hernández-Padilla JM, Cortés-Rodríguez AE, Granero-Molina J, Fernández-Sola C, Correa-Casado M, Fernández-Medina IM, López-Rodríguez MM. Design and psychometric evaluation of the 'clinical communication self-efficacy toolkit'. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(22):4534. [DOI:10.3390/ijerph16224534] [PMID] [PMCID]
12. Conner M. Self-efficacy, stress, and social support in retention of student registered nurse anesthetists. AANA journal. 2015;83(2):133-8.
13. Bong YS, So HS, You HS. A study on the relationship between job stress, self-efficacy and job satisfaction in nurses. J Korean Acad Nurs Admin. 2009;15(3):425-33.
14. Haghani F, Asgari F, Zare S, Mahjoob-Moadab H. Correlation between self-efficacy and clinical performance of the internship nursing students. Research in medical education. 2013;5(1):22-30. [DOI:10.18869/acadpub.rme.5.1.22]
15. Caruso R, Pittella F, Zaghini F, Fida R, Sili A. Development and validation of the nursing profession self‐efficacy scale. Int Nurs Rev. 2016;63(3):455-64. [DOI:10.1111/inr.12291] [PMID]
16. Shorey S, Kowitlawakul Y, Devi MK, Chen HC, Soong SK, Ang E. Blended learning pedagogy designed for communication module among undergraduate nursing students: A quasi-experimental study. Nurse Educ Today. 2018;61:120-6. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.11.011 [DOI:10.1016/j.nedt.2017.11.012] [PMID]
17. Townsend-Gervis M, Cornell P, Vardaman JM. Interdisciplinary rounds and structured communication reduce re-admissions and improve some patient outcomes. West J Nurs Res. 2014;36(7):917-28. [DOI:10.1177/0193945914527521] [PMID]
18. Gausvik C, Lautar A, Miller L, Pallerla H, Schlaudecker J. Structured nursing communication on interdisciplinary acute care teams improves perceptions of safety, efficiency, understanding of care plan and teamwork as well as job satisfaction. J Multidiscipl Health Care. 2015;8:33. [DOI:10.2147/JMDH.S72623] [PMID] [PMCID]
19. Park S. Influences of Professional Autonomy, Communication Competency on Job Satisfaction of Psychiatric Nurses. J Korean Acad Soc Home Health Care Nurs. 2018;25(3):232-9.
20. Cheraghi F, Sanahmadi A, Soltanian A, Sadeghi A. The Ssurvey of Nurses' Communication Skills with Mothers and Hospitalized Children During Nursing Cares in Children Wards. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2016;24(3):193-200. [DOI:10.21859/nmj-24037]
21. Wloszczak-Szubzda A, Jarosz MJ. Professional communication competences of nurses. Ann Agricult Environm Medic. 2012;19(3):601-7.
22. Jouzi M, Vanaki Z, Mohammadi E. Factors affecting the communication competence in Iranian nursing students: A qualitative study. Iranian Red Crescent Medical Journal. 2015;17(3):e19660. [DOI:10.5812/ircmj.19660] [PMID] [PMCID]
23. Wiemann JM. Explication and test of a model of communicative competence. Human communication research. 1977;3(3):195-213. [DOI:10.1111/j.1468-2958.1977.tb00518.x]
24. Axboe MK, Christensen KS, Kofoed PE, Ammentorp J. Development and validation of a self-efficacy questionnaire (SE-12) measuring the clinical communication skills of health care professionals. BMC medical education. 2016 Dec;16(1):272. [DOI:10.1186/s12909-016-0798-7] [PMID] [PMCID]
25. Kim MO. Study on self-efficacy, communication competency, critical thinking disposition and clinical performance ability of nursing students. J Korea Acad Indus Coop Soc. 2016;17(6):609-17. [DOI:10.5762/KAIS.2016.17.6.609]
26. Shafipour V, Mohammad E, Ahmadi F. Barriers to nurse-patient communication in cardiac surgery wards: a qualitative study. Global Journal of Health Science. 2014;6(6):234-244. [DOI:10.5539/gjhs.v6n6p234] [PMID] [PMCID]
27. Ravanipour M, Ahmadiani A, Yazdanpanah A, Soltanian A. Assessing the relationship between self-efficacy and clinical decision-making in hospital nurse. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2016;23(4):77-86.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb