Emamzadeh Ghasemi H S, Hajibabaee F, Sobati A, Najm Zadeh Z, Khosravi H. Effect of a Psychological Empowerment Program for Nursing Managers on the Management Skills of Nursing Students. IJN 2023; 36 (141) :2-13
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3341-fa.html
امامزاده قاسمی حرمت السادات، حاجی بابایی فاطمه، ثباتی ابولفضل، نجم زاده زهرا، خسروی حسن. تأثیر برنامه توانمندسازی روانشناختی مدیران پرستاری بر مهارتهای مدیریتی دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران. 1402; 36 (141) :2-13
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3341-fa.html
1- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، hajibabaeefateme@yahoo.com
3- دفتر سوپروایزری، مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
4- گروه آمار، دانشکده علوم پایه، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.
چکیده: (877 مشاهده)
زمینه و هدف توانمندسازی ارائهدهندگان خدمات سلامت از جمله پرستاران و مدیران پرستاری از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطورکه کسب تبحر بالینی، هدف نهایی آموزش پرستاری است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه توانمندسازی مدیران ردههای مختلف پرستاری بر مهارتهای مدیریتی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش بررسی مطالعه حاضر از نوع مداخلهایی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش 84 دانشجوی پرستاری ترم 8 در 2 دوره کارآموزی مدیریت پرستاری و نیز 19 مدیر پرستاری بودند. دانشجویان در دو مرحله قبل و بعد (42 نفر)، به روش تخصیص غیرتصادفی و در دو گروه کنترل و آزمون (42 نفر) قرار گرفتند. برنامه توانمندسازی با رویکرد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و بهصورت کارگاه آموزشی برای مدیران پرستاری انجام شد. سنجش مهارتهای مدیریتی دانشجویان تحت سرپرستی مدیران هر دو گروه آزمون و کنترل، قبل و بعد از اجرای برنامههای توانمندسازی، با استفاده از پرسشنامه مهارتهای مدیریتی به روش مشاهده و پرسش از مدرسان مربوطه و سرپرستار بخش، مورد سنجش قرار گرفت و نتایج حاصله با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها مهارتهای مدیریتی دانشجویان پرستاری در مرحله پس از مداخله در گروه آزمون 0/422±2/340 و کنترل 0/498±1/940 بوده است. به این ترتیب برنامههای توانمندسازی سبب افزایش 0/274 واحدی (13/2 درصد) این متغیر شده است.
نتیجهگیری توانمندسازی روانشناختی مدیران پرستاری میتواند ارتقاء مهارتهای مدیریتی دانشجویان پرستاری را به دنبال داشته باشد. بنابراین مطالعه حاضر با تشویق مدیران پرستاری جهت شرکت و برگزاری در برنامه های توانمندسازی، توانمندی روانشناختی محیطهای کاری، پرستاران و نیز دانشجویان پرستاری را نیز فراهم سازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1400/2/7 | پذیرش: 1402/2/1 | انتشار: 1402/2/11