جلد 32، شماره 121 - ( دی 1398 )                   جلد 32 شماره 121 صفحات 27-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Ghezeljeh T, Rezapour A, Sharifi T, Soleymani Movahed M, Teimourizad A, Yousefi Y et al . Analysis of the Education Costs of Nursing and Midwifery Students in the Autonomous Hospitals Affiliated to Iran University of Medical Sciences. IJN 2019; 32 (121) :14-27
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3035-fa.html
نجفی قزلجه طاهره، رضاپور عزیز، شریفی طاهره، سلیمانی موحد مریم، تیموری زاد عابدین، یوسفی یعقوب و همکاران.. تحلیل هزینه‌های آموزش بالینی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی در بیمارستان‌های مستقل دانشگاه علوم پزشکی ایران. نشریه پرستاری ایران. 1398; 32 (121) :14-27

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3035-fa.html


1- دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- استادیار گروه اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
5- دانشجوی دکتری تخصصی اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
6- کارشناسی ارشد اقتصاد بهداشت، مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
7- دانشجوی دکتری تخصصی اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تلفن: 09371030217 mohammadpour.sa@iums.ac.ir Email:
چکیده:   (4753 مشاهده)
زمینه و هدف: برآورد و تحلیل هزینه‌های آموزش دانشجویان با فراهم کردن اطلاعات مربوط به عملکرد واقعی واحدهای فعالیت، به اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر مدیران و سیاست‌گزاران نظام آموزشی کمک می‌نماید. این مطالعه با هدف تحلیل هزینه‌های آموزشی دانشجویان دانشکده‌ی پرستاری و مامایی در بیمارستان‌‌های مستقل دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفته است.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی توصیفی، مقطعی است که از دیدگاه بیمارستان، به محاسبه هزینه‌های مستقیم آموزش دانشجویان پرستاری و مامایی به تفکیک مقاطع تحصیلی در سال 97 -1396 پرداخت. محیط پژوهش شامل بیمارستان‌های فیروزگر، حضرت رسول اکرم، اکبرآبادی، حضرت علی اصغر، فیروزآبادی، هاشمی نژاد، شهدای هفتم تیر، لولاگر، مطهری، روانپزشکی ایران و شفا یحیائیان بود. در این مطالعه از رویکرد هزینه‌یابی تحقیقی، واقعی و مستقیم استفاده شد، بدین ترتیب که پس از شناسایی سرفصل‌های هزینه با روش مصاحبه ساختاریافته با مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها، سوپروایزرهای آموزشی، رؤسای بخش‌های بالینی و مالی، اساتید و دانشجویان (حدود 20 نفر)، به جهت تعیین سهم استفاده دانشجویان از سرفصل‌های هزینه، کارسنجی و زمانسنجی انجام گرفت. ابزار مطالعه در مرحله اول مطالعه راهنمای مصاحبه و در مرحله دوم چک لیست بود.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، بیشترین هزینه سرانه تربیت دانشجو در رشته‌ی مامایی مقطع کارشناسی در بیمارستان اکبرآبادی (1125926 (و کمترین آن در در رشته‌ی روان پرستاری مقطع کارشناسی ارشد در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) (46154) بوده است. مهمترین سرفصل هزینه‌ای برای آموزش این دانشجویان مربوط به هزینه لوازم مصرفی می‌باشد
نتیجه‌گیری کلی: با توجه به هزینه بالای آموزش دانشجو، می‌توان با ایجاد شفافیت در فرآیندهای آموزشی از طریق برگزاری جلسات بارش افکار میان مدیران گروه‌های آموزشی و مسئولین دانشکده‌ی پرستاری مامایی، مسئولین آموزشی بیمارستان‌ها و دانشجویان، در راستای مدیریت هزینه‌های آموزشی اقدام نمود.
متن کامل [PDF 770 kb]   (1474 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1398/6/13 | پذیرش: 1398/9/14 | انتشار: 1398/9/14

فهرست منابع
1. Reza M. The Position of Skill Training in Third Generation Universities. Learning skills 2015;4 (14):103-17.
2. Gooshki Es, Pourabbasi A, Akbari H, Rezaei N, Kheradmand Aa, Kheiry Z, Peykari N, Javid Fm, Hajipour F, Larijani B. Internationalization of medical education in Iran: A way towards implementation of the plans of development and innovation in medical education. J Adv Med Educ Prof. 2018;6(1):43-8.
3. Pourabbasi AT, Haghdoost A, Akbari H, Kheiry Z, Dehnavieh R, Noorihekmat S, Rahimi SH, Larijani B. Packages for reform and innovation in medical education in Islamic Republic of Iran; a conceptual framework. TEB VA TAZKIEH. 2017; 26(1): 45 -50.
4. Naderi AG. Economics of Education and its Status in Iranian Educational System. Journal of Research and Planning in Higher Education. 2001;7(3,4):173-216. [Persian]
5. World Bank. 2016. Available from: https://data.worldbank.org/country/united-states?view=chart
6. Alamshah S. Calculating the Cost of Services of the Laboratory Department of Alami Herandi Clinic (Isfahan Social Security organization) Using Time-Driven Activity Based Costing and Comparing it With the Approved Tariffs In 2015 (1394). JOURNAL OF HEALTH ACCOUNTING. 2017; 6;1 (17):88-110.
7. Rajabi A. Activity based costing (ABC), new outlook for calculating cost price of students' education in different majors of medical group (case study: medical science universities of shiraz, fasa and yazd). Journal of Accounting and Auditing Review. 2011;18(64):35-56.
8. Aeenparast A, Farzadi F, Maftoon F, Moghadam TZ. Feasibility of estimating cost of diagnostic radiology and sonography services by using activity based costing. Payesh (Health Monitor). 2015;14(1):15-23.
9. Than TM, Saw YM, Khaing M, Win EM, Cho SM, Kariya T, Yamamoto E, Hamajima N. Unit cost of healthcare services at 200-bed public hospitals in Myanmar: what plays an important role of hospital budgeting?. BMC Health Serv Res. 2017;17(1):669. [DOI:10.1186/s12913-017-2619-z]
10. Cunnama L, Sinanovic E, Ramma L, Foster N, Berrie L, Stevens W, Molapo S, Marokane P, McCarthy K, Churchyard G, Vassall A. Using top‐down and bottom‐up costing approaches in LMICs: The case for using both to assess the incremental costs of new technologies at scale. Health economics. 2016;25:53-66. [DOI:10.1002/hec.3295]
11. Arizti P, Brumby J, Manning N, Senderowitsch R, Thomas T. Results, performance budgeting and trust in government. World Bank; 2010. [DOI:10.1596/27895]
12. Esmaeili R, Kianmehr M, Tahanzadeh A, Ehtiati M, Ghorbani A, Pourfatemi A, Moazen H, Tahan K, Abbasnezhad AA. Calculating the Unit Cost of Student Training at Gonabad University of Medical Sciences in 2017: Using A Step-Down Method. TEB VA TAZKIEH. 2018;27(3):169 -78. Ghasempour S, Rahimniya R, Rajabnezhad Z, Dargahi H. Calculating the final cost of student training by activity based costing in School of Allied Medicine, Tehran University of Medical Sciences. Journal of Payavard Salamat. 2016;10(1):104-18.
13. Moradi S, Hedayatizadeh-Omran A, Janbabaei G, Alizadeh-Navaei R, Panbehchi M, Geraili B, Fallahpour S, Eshaghi H. Activity Based Costing of Educational Services in Faculty of Medicine in Mazandaran University of Medical Sciences, Iran, 2015. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2018;28(163):86-92.
14. Ministry of Health and Medical Education. Independent Hospital Instructions: 2018;1-18.
15. Cunnama L, Sinanovic E, Ramma L, Foster N, Berrie L, Stevens W, Molapo S, Marokane P, McCarthy K, Churchyard G, Vassall A. Using top‐down and bottom‐up costing approaches in LMICs: The case for using both to assess the incremental costs of new technologies at scale. Health economics. 2016;25:53-66. [DOI:10.1002/hec.3295]
16. Iyiomo OA, Olayiwola A. Analysis of heterogeneities in the unit cost of university education in Nigeria. Eur Sci J. 2014;10(13):83-9.
17. Rajabi A. Design of activity based costing system for calculation of actual price per medicine student (A case study in Shiraz, Fasa, and Yazd). Hesabdari and Hesabrasi Journal. 2011;18(64):35-56.
18. Haghdoost AA, Amirimoghadam M, Loloei M, Baneshi MR, Sabbah F, Mehrolhassani M. Cost analysis of the education of students in School of Public Health, Kerman University of Medical Sciences, Iran, using activity-based costing model. Strides in Development of Medical Education. 2014;11(1).
19. Ghasempour S, Rahimniya R, Rajabnezhad Z, Dargahi H. Calculating the final cost of student training by activity based costing in School of Allied Medicine, Tehran University of Medical Sciences. Journal of Payavard Salamat. 2016;10(1):104-18.
20. Mofid R, Semnani M, Ostad JF. Study of Overall Cost of the General Practitioner's Doctorate Degree Course in Dentistry at Shaheed Beheshti Dental Shoo, For the Year 1382-1383. Journal of Dental School Shahid Beheshti University of Medical Science. 2006;24(2):378-86.
21. Rajabi A. A New Approach to Calculation (ABC) Cost Based Activity Based Costing of Medical Education (Comparative Study: Shiraz University of Medical Sciences, Fasa and Yazd). Accounting and auditing reviews. 2012;18(64):35-56.
22. Jalili A, Ashrafi J. Determining Per Capita of Students with Activity-Based Costing Method (Case Study: Tehran Sciences and Research Branch). Management Accounting. 2015;8(25):83-99.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb