جلد 29، شماره 103 - ( دی 1395 )                   جلد 29 شماره 103 صفحات 40-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

P A, F B, M S, A F, G A. The Effect of Group Training and E-learning on Self -Perception in Diabetes Adolescents. IJN 2016; 29 (103) :33-40
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2355-fa.html
عسکری پروانه، بهرام نژاد فاطمه، شیری کهنو محمود، فتحی آرزو، افشاری پور گیتی. مقایسه تاثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره نوجوانان دیابتی. نشریه پرستاری ایران. 1395; 29 (103) :33-40

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2355-fa.html


1- ﻣﺮﺑﯽ، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎﺋﺊ اراک،داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اراک، اراک،ایﺮان
2- دکتری آموزش پرستاری، دپارتمان پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری و مامائی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس:09133974856 E-mail: Bahramnezhad@alumnus.tums.ac.ir
3- داﻧﺸﺠﻮ دﮐﺘﺮی ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
4- ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، دﭘﺎرﺗﻤﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری ﮐﻮدﮐﺎن، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎﺋﯽ ﺗﻬﺮان، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
5- ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺪیﺮیﺖ آﻣﻮزﺷﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻣﺪیﺮیﺖ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، ایﺮان
چکیده:   (5294 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: شکل گیری خودپنداره‌ی مثبت در دوران نوجوانی می‌تواند تأثیر بسزایی در روند رشد و تکامل نوجوان داشته باشد. بیماری دیابت می‌تواند یک خطر جدی در ارتباط با خودپنداری نوجوان باشد. این مطالعه با هدف "تعیین و مقایسه‌ی تأثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره‌ی نوجوانان دیابتی" انجام شد.

روش بررسی: مطالعه‌ی حاضر کارآزمایی بالینی بوده که 80 نفر از نوجوانان 19 -11سال مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران در سال 1391 به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (40= n) و تجربه (40n =) تخصیص داده شدند. محتوای آموزشی در هر دو گروه یکسان بود. در گروه کنترل سه جلسه‌ی 4 ساعته و در گروه تجربه محتوای آموزشی از طریق لوح فشرده توسط پژوهشگر آموزش داده شد. سپس نمره‌ی خودپنداره‌ی آنها با کمک پرسشنامه‌ی 80 سوالیPiers-Harris  قبل و چهار هفته بعد از مداخله سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه‌ی 16 و از آزمون‌های تی تست، مجذور کای و تی زوجی استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین سنی نوجوانان در گروه تجربه 62/2 ± 87/15 و در گروه کنترل 51/2 ±85/15 بود. اختلاف آماری معنی‌داری بین خودپنداری دو گروه قبل از مداخله وجود نداشت درحالیکه اختلاف آماری معنی‌داری بین نمره‌ی آزمون خود پنداری Piers-Harris در دو گروه کنترل و تجربه پس از مداخله وجود داشت (05/0< P).

نتیجه‌گیری کلی: براساس یافته‌های پژوهش، میانگین نمره خودپنداره نوجوانان از طریق آموزش الکترونیکی لوح فشرده بیشتر بوده است. آموزش از طریق لوح فشرده این امکان را برای نوجوان فراهم می‌آورد که بارها و بارها متن آموزشی را هر زمان که تمایل دارد، مشاهده کند و ‌بنابراین می‌تواند در آموزش خودمراقبتی و متعاقباً تقویت خودپنداره، به نوجوانان کمک کند. توصیه می‌شود از این روش در آموزش و تقویت خودپنداره‌ی نوجوانان دیابتی استفاده شود.

متن کامل [PDF 663 kb]   (1560 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1395/6/21 | پذیرش: 1395/9/24 | انتشار: 1395/9/24

فهرست منابع
1. Stojiljković S, Todorović J, Đigić G, Dosković Z. Teachers' self-concept and empathy. Procedia Soc Behav Sci. 2014;116:875-9. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.313]
2. Junco R. The relationship between frequency of Facebook use, participation in Facebook activities, and student engagement. Computers & Education. 2012;58(1):162-71. [DOI:10.1016/j.compedu.2011.08.004]
3. Ferro MA, Boyle MH. Self-concept among youth with a chronic illness: A meta-analytic review. Health Psychol. 2013;32(8):839. [DOI:10.1037/a0031861] [PMID]
4. Pelkonen M, Marttunen M, Kaprio J, Huurre T, Aro H. Adolescent risk factors for episodic and persistent depression in adulthood. A 16-year prospective follow-up study of adolescents. J Affect Disord. 2008;106(1):123-31. [DOI:10.1016/j.jad.2007.06.001] [PMID]
5. Hattie J. Self-concept. Newyork and London: Psychology Press, 2014.
6. Shields N, Loy Y, Murdoch A, Taylor NF, Dodd KJ. Self‐concept of children with cerebral palsy compared with that of children without impairment. Dev Med Child Neurol. 2007;49(5):350-4. [DOI:10.1111/j.1469-8749.2007.00350.x] [PMID]
7. Lainscak M, Blue L, Clark AL, Dahlström U, Dickstein K, Ekman I, et al. Self‐care management of heart failure: practical recommendations from the Patient Care Committee of the Heart Failure Association of the European Society of Cardiology. Eur J Heart Fail. 2011;13(2):115-26. [DOI:10.1093/eurjhf/hfq219] [PMID]
8. Shrivastava SR, Shrivastava PS, Ramasamy J. Role of self-care in management of diabetes mellitus. J Diabetes Metab Disord. 2013;12(1):14. [DOI:10.1186/2251-6581-12-14] [PMID] [PMCID]
9. Skelly AH, Leeman J, Carlson J, Soward A, Burns D. Conceptual model of symptom‐focused diabetes care for African Americans. J Nurs Scholarsh. 2008;40(3):261-7. [DOI:10.1111/j.1547-5069.2008.00236.x] [PMID] [PMCID]
10. Ruiz JG, Mintzer MJ, Leipzig RM. The impact of e-learning in medical education. Acad Med. 2006;81(3):207-12. [DOI:10.1097/00001888-200603000-00002] [PMID]
11. Hrastinski S. Asynchronous and synchronous e-learning. Educause quarterly. 2008;31(4):51-5.
12. Whittemore R, Grey M, Lindemann E, Ambrosino J, Jaser S. Development of an Internet coping skills training program for teenagers with type 1 diabetes. Comput Inform Nurs: CIN. 2010;28(2):103. [DOI:10.1097/NCN.0b013e3181cd8199] [PMID] [PMCID]
13. Van Minnen K, Davis WA, Bruce DG, Davis TM. Accuracy, determinants, and consequences of body weight self-perception in type 2 diabetes: the Fremantle Diabetes Study. J Diabetes Complications. 2011;25(1):1-6. [DOI:10.1016/j.jdiacomp.2009.11.001] [PMID]
14. Kafaie P, Noorbala MT, Soheilikhah S, Rashidi M. [Evaluation of patients' education on foot self-care status in diabetic patients]. Iranian Red Crescent Medical Journal. 2012;14(12):829. [DOI:10.5812/ircmj.1138] [PMID] [PMCID]
15. Samadi N, Safavi M, Mahmoodi M. [Impact of quality of life education on self-concept among type 2 diabetes patients]. J Diabetes Metab. 2011;2(5):1-5. [DOI:10.4172/2155-6156.1000132]
16. Bodenheimer T, Lorig K, Holman H, Grumbach K. Patient self-management of chronic disease in primary care. JAMA. 2002;288(19):2469-75. [DOI:10.1001/jama.288.19.2469] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb