جلد 28، شماره 97 - ( دی 1394 )                   جلد 28 شماره 97 صفحات 76-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khajeh N, Shayof D. The Predictive Role of Parenting Styles in Emotional Intelligence of Students. IJN 2015; 28 (97) :66-76
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2238-fa.html
خواجه نازنین، شایف دولت. بررسی نقش پیش بینی‌کننده سبک‌های فرزندپروری در هوش هیجانی دانش آموزان. نشریه پرستاری ایران. 1394; 28 (97) :66-76

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2238-fa.html


1- دکترای روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، پژوهشگاه رشد معارف، آکادمی تحصیلات تاجیکستان، دوشنبه، تاجیکستان (نویسنده مسئول). شماره تماس: 09111718961 Nazanin.Khajeh@yahoo.com Email:
2- دﮐﺘﺮای روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، ﮔﺮوه روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه رﺷﺪ ﻣﻌﺎرف، آﮐﺎدﻣﯽ ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن، دوﺷﻨﺒﻪ، ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن
چکیده:   (7608 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: هوش هیجانی از طریق مدیریت موثر و استفاده از هیجان‌ها در انگیزش و برقراری ارتباط موثر، در تمامی ابعاد زندگی فردی نقش دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کننده سبک‌های فرزندپروری در هوش هیجانی دانش آموزان انجام شد.

روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر گرگان در سال 89-1390 بودند که با نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای 387 نفر (196 دختر و 191 پسر) انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Bar-on و پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری Baumrind استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند.

یافتهها: نتایج نشان داد سبک‌های فرزندپروری والدین رابطه معنی داری با هوش هیجانی دانش آموزان داشت و به طور مشترک 87/0 از واریانس، متغیر هوش هیجانی را پیش بینی کرد. همچنین سبک فرزندپروری مقتدر قوی ترین پیش بین هوش هیجانی که با مقدار پیش بینی کنندگی مثبت 71/0، در دانش آموزان بود. سبک‌های فرزندپروری مستبد و آسان گیر نیز به صورت منفی به ترتیب 62/0 و 26/0 درصد از تغییرات هوش هیجانی را تبیین کردند.

نتیجهگیری کلی: بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر، سبک‌های فرزندپروری عامل مهمی در پیش بینی هوش هیجانی دانش آموزان هستند. لذا پیشنهاد می‌شود جهت تقویت هوش هیجانی دانش آموزان، مشاوران مدارس به آموزش سبک‌های فرزندپروری مناسب برای والدین بپردازند.

واژه‌های کلیدی: ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ، آﻣﻮزش، اﻧﮕﯿﺰش
متن کامل [PDF 769 kb]   (3826 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1394/6/28 | پذیرش: 1394/9/30 | انتشار: 1394/9/30

فهرست منابع
1. Bahrami N, Najafvand Derikvandi S, Bahrami S, Karami Varnamkhsti P, Mehdi Pourkoorani L. [The Status of Emotional Intelligence and its Association with Demographic Variables among Students of Dezful University of Medical Sciences in 2013]. Jundishapur Scientific Medical Journal. 2015;14(3):283-93.
2. Akbari M, Rezaeian H, Modi M. [Investigation of emotional intelligence of students of Arak University and its relationship with computer anxiety]. Periodical of mental health principles. 2007;9(35-36):129-34.
3. Goleman D, Boyatzis R, McKee A. Primal leadership: Unleashing the power of emotional intelligence: 10th ed. Harvard Business School Press: 2013; pp:102
4. Benson G, Ploeg J, Brown B. A cross-sectional study of emotional intelligence in baccalaureate nursing students. Nurse Educ Today. 2010;30(1):49-53. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.06.006] [PMID]
5. Por J, Barriball L, Fitzpatrick J, Roberts J. Emotional intelligence: Its relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students. Nurse Educ Today. 2011;31(8):855-60. [DOI:10.1016/j.nedt.2010.12.023] [PMID]
6. Arefnasab Z, Zare H, Babamahmoodi A. [Emotional Intelligence and Problem Solving Strategy: Comparative Study Basedon" Tower of Hanoi" Test]. Iran J Psychiatry Behav Sci. 2012;6(2):62. [PMID] [PMCID]
7. Chew BH, Zain AM, Hassan F. Emotional intelligence and academic performance in first and final year medical students: a cross-sectional study. BMC Med Educ. 2013;13(1):1. [DOI:10.1186/1472-6920-13-44] [PMID] [PMCID]
8. Shechory-Bitton M, David SB, Sommerfeld E. Effect of Ethnicity on Parenting Styles and Attitudes Toward Violence Among Jewish and Arab Muslim Israeli Mothers An Intergenerational Approach. J Cross Cult Psychol. 2015;46(4):508-24. [DOI:10.1177/0022022115576001]
9. Webster-Stratton C, Herman KC. The impact of parent behavior-management training on child depressive symptoms. J Couns Psychol. 2008;55(4):473-84. [DOI:10.1037/a0013664] [PMID]
10. Baumrind D. The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. J Early Adolesc. 1991; 11(1):56-95. [DOI:10.1177/0272431691111004]
11. Sepehrian F, Saribagloo JA, Mahmoudi H, Ketabi A. [Parenting styles and adolescents' self-esteem: Mediatory role of satisfying basic psychological needs]. International Journal of Behavioral Sciences. 2013;7(2):151-8.
12. Turner EA, Chandler M, Heffer RW. The influence of parenting styles, achievement motivation, and self-efficacy on academic performance in college students. J Coll Stud Dev. 2009;50(3):337-46. [DOI:10.1353/csd.0.0073]
13. Suchman NE, Luthar SS. Maternal addiction, child maladjustment and socio-demographic risks: Implications for parenting behaviors. Addiction. 2000; 95(9): 1417-28. [DOI:10.1046/j.1360-0443.2000.959141711.x]
14. Dwairy M. Parenting styles and mental health of Palestinian-Arab adolescents in Israel. Transcult Psychiatry. 2004; 41(2):233-52. [DOI:10.1177/1363461504043566] [PMID]
15. Nastas L-E, Sala K. Adolescents' emotional intelligence and parental styles. Procedia Soc Behav Sci. 2012;33:478-82. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.01.167]
16. Joshi D, Dutta I. A Correlative Study of Mother Parenting Style and Emotional Intelligence of Adolescent Learner. IJISR. 2015; 13(1): 145-51.
17. Asghari MS, Besharat MA. [The relation of perceived parenting with emotional intelligence]. Procedia Soc Behav Sci. 2011;30:231-5. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.046]
18. Sarhaddi M. [Evaluation the relationship between parenting styles and emotional intelligence of gifted and normal students in high Schools of zahedan]. RRAMT.2014; 40(1): 94-9.
19. Mohammadyari G. [The Relationship Between Parental Style and Emotional Intelligence among Students of Payame Noor University]. Proceeding of the Global Summit on Education. 2013: 853-8.
20. Sarmad Z, Bazargan A, Hejazi E. [Research methods in behavioral sciences]. Tehran: Agah Publications. 2004.
21. Ghasemi Jobaneh R, Arab Zadeh M, Jalili Nikoo S, Mohammad Alipoor Z, Mohsenzadeh F. [Survey the validity and reliability of the persian version of short form of freiburg mindfulness inventory]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2015;14(2):137-50.
22. Hossienzad A, Alizadeh S, Khademi A, Mosarezaie Moqaddam A. [Comparison of Personality Traitsandemotional Intelligence in Female and Male Patients with Multiple Sclerosis]. Urmia Medical Journal. 2015;26(1):81-91.
23. Moradian J, Alipour S, Shehni Yailagh M. [The causal relationship between parenting styles and academic performance mediated by the role of academic self-efficacy and achievement motivation in the students]. Family Psychology. 2014; 1(1):63-74.
24. Shekarbeygi AR, Yasaminejad P. [Comparison of parenting styles, self-esteem and general health of deliquent and normal adolescents in Kermanshah]. Journal of Family Counseling and Psychotherapy. 2012; 2(2):178-92.
25. Shalini A, Acharya Y. Perceived Paternal Parenting style on Emotional Intelligence of Adolescents. Guru Journal of Behavioral and Social Sciences. 2013;1(4):194-202.
26. Abdollahi A, Abu Talib M, Motalebi SA. [Perceived parenting styles and emotional intelligence among Iranian boy students]. Asian Journal of Social Sciences & Humanities. 2013;2(3):460-7.
27. Lee S-J, Li L, Thammawijaya P. Parenting styles and emotional intelligence of HIV-affected children in Thailand. AIDS Care. 2013;25(12):1536-43. [DOI:10.1080/09540121.2013.793264] [PMID] [PMCID]
28. Chen FS, Lin YM, Tu CA. A study of the emotional intelligence and life adjustment of senior high school students. World transactions on engineering and technology education. 2006;5(3):473-6.
29. Zakeri H, Karimpour M. [Parenting styles and self-esteem]. Procedia Soc Behav Sci. 2011;29:758-61. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.11.302]
30. Markazi L, Badrigargari R. [The Role of Parenting Self-Efficacy and Parenting Styles on Self-Regulation Learning in Adolescent Girls of Tabriz]. Procedia Soc Behav Sci. 2011;30:1758-60. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.339]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb