جلد 28، شماره 96 - ( آبان 1394 )                   جلد 28 شماره 96 صفحات 57-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadi J, Azizi A. Effectiveness of Nursing Ethics Education on Ethical Reasoning Nurses. IJN 2015; 28 (96) :50-57
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2218-fa.html
محمدی جواد، عزیزی امیر. اثربخشی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر استدلال اخلاقی پرستاران. نشریه پرستاری ایران. 1394; 28 (96) :50-57

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2218-fa.html


1- داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی ﺗﺨﺼﺼﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻟﺮﺳﺘﺎن، ﺧﺮم آﺑﺎد، ایﺮان
2- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. (نویسنده مسئول). شماره تماس: 09141026058 Email: amir28144@gmail.com
چکیده:   (7912 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: استدلال مسائل اخلاقی یکی از معیارهای صلاحیت حرفه‌ای پرستاران محسوب می‌شود. ترویج اصول عملکرد حرفه‌ای از طریق تأکید بر مبانی اخلاقی یکی از روش‌های تقویت استدلال اخلاقی پرستاران به شمار می‌آید؛ به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اثربخشی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر استدلال اخلاقی پرستاران انجام شد.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل) می‌باشد. نمونه آماری پژوهش شامل 30 پرستار بود که از میان پرستاران بیمارستان‌ شهید مدنی شهر تبریز در سال 1393 به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه استدلال اخلاقی "Inventory Moral Reasoning" به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (15 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. بعد از اتمام دوره 4 جلسه‌ای (هفته‌ای یک جلسه گروهی 90 دقیقه‌ای به مدت یک ماه) آموزش اصول اخلاق پرستاری در گروه مداخله، مجدداً پرسشنامه استدلال اخلاقی به عنوان پس‌آزمون در هر دو گروه تکمیل شد. سپس داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس در نرم‌افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که پس از اجرای مداخله، افزایش معناداری در میانگین نمرات استدلال اخلاقی در گروه مداخله مشاهده شده است (001/0 P=)؛ به طوری که آموزش اصول اخلاق پرستاری در حد معنی داری استدلال اخلاقی پرستاران در گروه مداخله را ارتقاء بخشیده است.

نتیجه‌گیری کلی: به نظر می‌رسد آموزش اصول اخلاق پرستاری می‌تواند باعث افزایش استدلال اخلاقی پرستاران گردد؛ بنابراین این مداخله به عنوان برنامه‌ای موثر در جهت ارتقای استدلال اخلاقی توصیه می‌گردد و می‌توان با اجرای آن به بهبود صلاحیت حرفه‌ای پرستاران کمک کرد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، اخلاق، استدلال، پرستاری
متن کامل [PDF 483 kb]   (3966 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1394/4/24 | پذیرش: 1394/7/22 | انتشار: 1394/7/22

فهرست منابع
1. Grady C, Danis M, Soeken KL, O'Donnell P, Taylor C, Farrar A, et al. Does ethics education influence the moral action of practicing nurses and social workers? Am J Bioeth. 2008;8(4):4-11. https://doi.org/10.1080/15265160802155523 [DOI:10.1080/15265160802166017] [PMID] [PMCID]
2. Hasanpour M, Hosseini MA, Fallahi khoshknab M, Abaszadeh M, The effect of nursing ethics, ethical decision-making on sensitive social security hospitals in Kerman, 2010, Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 2011؛ 4(5):58-64.
3. Chaloner C. An introduction to ethics in nursing. Nurs Stand. 2007;21(32):42-6. https://doi.org/10.7748/ns2007.04.21.32.42.c4496 https://doi.org/10.7748/ns.21.32.42.s52 https://doi.org/10.7748/ns.21.36.42.s52 [DOI:10.7748/ns2007.05.21.36.42.c4628]
4. Ebrahimi H, Nikravesh M, Oskouie F, Ahmadi F. [Stress: Major reaction of nurses to the context of ethical decision making]. Razi Journal of Medical Sciences. 2007;14(54):7-15.
5. Joolaee S, Bakhshandeh B, Mohammad Ebrahim M. [Nursing ethics codes in Iran: report of an action research study]. Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2010;3(2):45-53.
6. Akter B, Chaowalit A, Nasae T, editors. Moral Behaviors of nurse supervisors expected and perceived by nurses in Bangladesh. Proceeding of the 2nd International Conference on Humanities and Social Sciences; 2010.
7. Udomluck S, Tonmukayakul O, Tiansawad S, Srisuphan W. Development of Thai nurses' caring behavior scale. Pac Rim Int J Nurs Res. 2010;14(1):32-44.
8. Negharandeh R, Oskouie SF, Ahmadi F, Nikravesh M. [The nature of the patient support]. Journal of Zanjan University of Medical Sciences, 2005;13(53): 29-38.
9. Zeerak M, Moghaddasian S, Abdolahzadeh F, Rahmani A. [Level University students' moral development of Tabriz]. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 2011; 4(4): 45-55.
10. Alfaro-LeFevre R. Critical Thinking and Clinical Judgment: A Practical Approach, 4th ed.
11. Missouri: Saunders Company; 2009, p.118-19.
12. Lützén K, Dahlqvist V, Eriksson S, Norberg A. Developing the concept of moral sensitivity in health care practice. Nurs Ethics. 2006;13(2):187-96. [DOI:10.1191/0969733006ne837oa] [PMID]
13. Murayama, S. Cultural sensitivity removes barriers to better care. A letter to the editor on article "parental preference or child well-being: an ethical dilemma". J Pediatr Nurs. 2010; 25(2): 71. [DOI:10.1016/j.pedn.2009.11.006] [PMID]
14. Duquette LM. Effects of nursing education on the formation of professional values2004.
15. Crisham P. Measuring moral judgment in nursing dilemmas. Nurs Res. 1981;30(2):104-10. [DOI:10.1097/00006199-198103000-00012] [PMID]
16. Borhani F, Abbaszadeh A, Kohan M, Fazael MA. [Nurses and nursing students' ethical reasoning in facing with dilemmas: a comparative study]. Iranian journal of medical ethics and history of medicine. 2010;3(4):71-81.
17. Park M, Kjervik D, Crandell J, Oermann MH. The relationship of ethics education to moral sensitivity and moral reasoning skills of nursing students. Nurs Ethics. 2012;19(4):568-80. [DOI:10.1177/0969733011433922] [PMID]
18. Alhani F. [Educational challenges in ethical decision making in nursing]. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2008;1(4):21-30.
19. Goethals S, Gastmans C, de Casterlé BD. Nurses' ethical reasoning and behaviour: a literature review. Int J Nurs Stud. 2010;47(5):635-50. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2009.12.010] [PMID]
20. Grundstem‐Amado R. Differences in ethical decision‐making processes among nurses and doctors. J Adv Nurs. 1992;17(2):129-37. [DOI:10.1111/j.1365-2648.1992.tb01867.x]
21. Fagan JA. Ethical Changes in the Nursing Student [ dissertation]. California(USA). California State University; 2006.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb