Haghighat F, Moradi A, Mazaheri M, Hantoushzade S, Allahyari A, Pasandide A. The Effect of Iranian-Islamic Mindful Motherhood Training on Maternal-fetal Attachmen. IJN 2015; 27 (92) :33-43
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1993-fa.html
حقیقت فرشته، مرادی علیرضا، مظاهری محمد علی، حنطوش زاده صدیقه، الهیاری عباسعلی، پسندیده عباس. تأثیر برنامه آموزش مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی بر دلبستگی مادر- جنین . نشریه پرستاری ایران. 1393; 27 (92) :33-43
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1993-fa.html
1- دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استاد، عضو هیأت علمی گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09369619839 moradi90@yahoo.comEmail:
3- دانشیار، عضو هیات علمی گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4- دانشیار، عضو هیات علمی گروه زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- استادیار، عضو هیات علمی گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
6- استادیار، عضور هیأت علمی دانشکده علوم حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران
چکیده: (8317 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نقش دلبستگی مادر- جنین در دوران بارداری و تأثیر آن بر پیامدهای سلامت مادر و نوزاد، هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مادری ذهن آگاهانه و مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی بر دلبستگی مادر- جنین بود.
روش بررسی: نمونه مورد بررسی شامل 36 زن باردار نخستزای مراجعه کننده به مراکز بهداشت و متخصصین زنان و زایمان شهر اصفهان بود که در سه ماهه دوم بارداری قرار داشتند و به شیوه داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در یگ گروه مداخله و دو گروه کنترل قرار داده شدند. کلیه شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله به پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک و دلبستگی مادر- جنین پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس ( ANCOVA ) در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که دلبستگی مادر- جنین در سه گروه به طور معناداری متفاوت است (008/0 = P ، 8/5 = F )؛ به طوری که در گروه مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر رویکرد ایرانی- اسلامی میانگین نمره دلبستگی بیشتر از سایر گروه ها بود (00/95 = 14