جلد 27، شماره 92 - ( اسفند 1393 )                   جلد 27 شماره 92 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aryani E, Narimani A, Kamangar K, Omidvar A. The Role of Gender in Research Self-efficacy of Nursing Students. IJN 2015; 27 (92) :1-12
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1971-fa.html
آریانی ابراهیم، نریمانی آمنه، کمانگر کیوان، امیدوار عظیم. نقش جنسیت در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان پرستاری . نشریه پرستاری ایران. 1393; 27 (92) :1-12

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1971-fa.html


1- کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران (نویسنده‌ی مسئول). تلفن تماس: 09198241704Email: e.aryani.sh@gmail.com
2- کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3- کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (6792 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: تحقیقات در زمینه­ی بهداشت و سلامتی برای پیشرفت مراقبت­های بهداشتی ضروری بوده و نقشی محوری در علوم پزشکی ایفا می­نماید. از این­رو مطالعه­ی حاضر با هدف تعیین و مقایسه­ای خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان دختر و پسر مقطع تحصیلات تکمیلی پرستاری انجام پذیرفت.

  روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقطعی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1393-1392، تشکیل می‌داد. روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده بود. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه­ی خودکارآمدی پژوهشی ( RSE ) که توسط Phillips & Russell ساخته شده است بهره گرفته شد. داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری t دو گروهی مستقل و آنالیز واریانس دو عاملی در نرم­افزار آماری SPSS تسخه 20 تحلیل شد.

  یافته­ها: نتایج نشان داد دانشجویان دختر و پسر از نظر خودکارآمدی مهارت­های نوشتن، تحقیق عملیاتی، کمی و رایانه­ای، طراحی تحقیق و نمره­ی کل خودکارآمدی پژوهشی بالاتر از میانگین معیار جامعه قرار دارند. بین دانشجویان دختر و پسر در خود کارآمدی مهارت­های طراحی تحقیق ، مهارت تحقیق عملیاتی ، مهارت کمی و رایانه­ای، مهارت­های نوشتن و نمره­ی کل خودکارآمدی پژوهشی تفاوت معنی دار وجود نداشت (05/0 < P ). هم­چنین نقش توام جنسیت و علاقه به پژوهش در رابطه با خودکارآمدی پژوهشی معنی­دار نبود (21/1 = F ، 27/0 = p ) اما نقش جداگانه­ی علاقه به انجام پژوهش در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان معنی­دار بود. (63/7 = F ، 006/0 = p ).

نتیجه­گیری کلی: توصیه می شود در پژوهش های بعدی رابطه­ی خودکارآمدی پژوهشی با عواملی هم­چون محیط آموزشی، انگیزه­ی علمی و تولیدات پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 791 kb]   (2683 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/8/21 | پذیرش: 1393/11/22 | انتشار: 1393/11/22

فهرست منابع
1. Afshari M, Mohammadzadeh Ghasr A. [Study Challenges of Researching Culture in Iran. Management of Research and Technology Conference]. Tehran, Research Institute of Science Policy, Technology and Industry. 2012; 226-35.
2. Ali Beigi A H. [Analyses of Research productivity in faculty members (Case Study: Razi University)]. Research and Planning in Higher Education 2008; 46: 145-55.
3. TeimoriAsfichi A. [Research & Survey in Iran]. IJ Social Sciences (Fasleh Neo). 2010; 5 (16): 16-8.
4. Benz CR, Newman I. Mixed methods research: Exploring the interactive continuum: SIU Press; 2008.205-7. [PMID] [PMCID]
5. O'Keeffe F, Ganesan V, King J, Murphy T. Quality-of-life and psychosocial outcome following childhood arterial ischaemic stroke. Brain injury. 2012;26(9):1072-83. [DOI:10.3109/02699052.2012.661117] [PMID]
6. Burton H, Walters L. Access to Medicare-funded annual comprehensive health assessments for rural people with intellectual disability. Rural Remote Health. 2013;13:2278. [PMID]
7. Cheetham A. Growing a research culture. University of Western Sydney, Address. 2007. P:1-7.
8. Unrau YA, Beck AR. Increasing research self-efficacy among students in professional academic programs. Innovative Higher Education. 2004;28(3):187-204. [DOI:10.1023/B:IHIE.0000015107.51904.95]
9. Bieschke KJ. Factor structure of the research outcome expectations scale. J Career Assess. 2000;8(3):303-13. [DOI:10.1177/106907270000800307]
10. Bard CC, Bieschke KJ, Herbert JT, Eberz AB. Predicting research interest among rehabilitation counseling students and faculty. Rehabil Couns Bull. 2000;44(1):48-55. [DOI:10.1177/003435520004400107]
11. Hemmings B, Kay R. Research self-efficacy, publication output, and early career development. Int J Educ Manag. 2010;24(7):562-74. [DOI:10.1108/09513541011079978]
12. O'Brien KM, Heppner MJ, Flores LY, Bikos LH. The Career Counseling Self-Efficiency Scale: Instrument development and training applications. J Couns Psychol. 1997;44(1):20-31. [DOI:10.1037/0022-0167.44.1.20]
13. Mullikin EA, Bakken LL, Betz NE. Assessing research self-efficacy in physician-scientists: the clinical research appraisal inventory. J Career Assess. 2007;15(3):367-87. [DOI:10.1177/1069072707301232]
14. Forester M, Kahn JH, Hesson-McInnis MS. Factor structures of three measures of research self-efficacy. J Career Assess. 2004;12(1):3-16. [DOI:10.1177/1069072703257719]
15. Karashki H, Bahman Abadi S. [Assessment components and factor structure of research self-efficacy in graduate student]. J Research and Planning in Higher Education 2013; 2 (consecutive 68): 91-114.
16. Lev EL, Kolassa J, Bakken LL. Faculty mentors' and students' perceptions of students' research self-efficacy. Nurse Educ Today. 2010;30(2):169-74. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.07.007] [PMID] [PMCID]
17. Kahn JH. Predicting the scholarly activity of counseling psychology students: A refinement and extension. J Couns Psychol. 2001;48(3):344-54. [DOI:10.1037/0022-0167.48.3.344]
18. Bieschke KJ. Research self-efficacy beliefs and research outcome expectations: Implications for developing scientifically minded psychologists. J Career Assess. 2006;14(1):77-91. [DOI:10.1177/1069072705281366]
19. Ramin MR, Aghazadeh M. [Research self-efficacy in the psychology and educational sciences graduate students]. Research in Curriculum Planning. 2014;10(9):147-55.
20. Shirbegi N. [Survey of student's attitude in research and its relationship with self-efficacy belief in research]. Training and Learning Researches, Shahed University. 2011;18(1):67-80.
21. Baltes B, Hoffman-Kipp P, Lynn L, Weltzer-Ward L. Students' research self-efficacy during online doctoral research courses. CIER. 2010;3(3):51-8. [DOI:10.19030/cier.v3i3.187]
22. Faely S, Pezeshkirad GR, Chizari M. [The Survey Of Effective Factors On Students'contribution In Research Activities And Scientific Production]. J Research and Planning in Higher Education. 2007;12 (4):93-106.
23. Burgoyne LN, O'Flynn S, Boylan GB. Undergraduate medical research: the student perspective. Medical education online. 2010;15.: 26-29. [DOI:10.3402/meo.v15i0.5212] [PMID] [PMCID]
24. Khan H, Khawaja MR, Waheed A, Rauf MA, Fatmi Z. Knowledge and attitudes about health research amongst a group of Pakistani medical students. BMC Med Educ. 2006;6(1):54. [DOI:10.1186/1472-6920-6-54] [PMID] [PMCID]
25. Siemens DR, Punnen S, Wong J, Kanji N. A survey on the attitudes towards research in medical school. BMC Med Education. 2010;10(1):1-4. [DOI:10.1186/1472-6920-10-4] [PMID] [PMCID]
26. Amin TT, Kaliyadan F, Al Qattan EA, Al Majed MH, Al Khanjaf HS, Mirza M. Knowledge, attitudes and barriers related to participation of medical students in research in three Arab Universities. Educ Med J. 2012;4:(1)7. [DOI:10.5959/eimj.v4i1.7]
27. Changizi ashtyani S, Shamsi M. [Comparison of barriers to research activities form the point of view of normal and talented students at Arak University of Medical Sciences]. Educational Research in Medical Sciences Journal. 2012;1(1):26-31.
28. Carrion M, Woods P, Norman I. Barriers to research utilisation among forensic mental health nurses. Int J Nurs Stud. 2004;41(6):613-9. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2004.01.006] [PMID]
29. Anbari Z, Jadidi RA. [Comparing of Barriers to Research Activities among Students of Arak University of Medical Sciences, and Appropriate Strategies for Student Research Management]. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(5):435-48

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb