جلد 27، شماره 92 - ( اسفند 1393 )                   جلد 27 شماره 92 صفحات 1-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aryani E, Narimani A, Kamangar K, Omidvar A. The Role of Gender in Research Self-efficacy of Nursing Students. IJN. 2015; 27 (92) :1-12
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1971-fa.html
آریانی ابراهیم، نریمانی آمنه، کمانگر کیوان، امیدوار عظیم. نقش جنسیت در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان پرستاری . نشریه پرستاری ایران. 1393; 27 (92) :1-12

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1971-fa.html


کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران (*نویسنده‌ی مسئول). تلفن تماس: 09198241704Email: e.aryani.sh@gmail.com
چکیده:   (2213 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: تحقیقات در زمینه­ی بهداشت و سلامتی برای پیشرفت مراقبت­های بهداشتی ضروری بوده و نقشی محوری در علوم پزشکی ایفا می­نماید. از این­رو مطالعه­ی حاضر با هدف تعیین و مقایسه­ای خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان دختر و پسر مقطع تحصیلات تکمیلی پرستاری انجام پذیرفت.

  روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقطعی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1393-1392، تشکیل می‌داد. روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده بود. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه­ی خودکارآمدی پژوهشی ( RSE ) که توسط Phillips & Russell ساخته شده است بهره گرفته شد. داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری t دو گروهی مستقل و آنالیز واریانس دو عاملی در نرم­افزار آماری SPSS تسخه 20 تحلیل شد.

  یافته­ها: نتایج نشان داد دانشجویان دختر و پسر از نظر خودکارآمدی مهارت­های نوشتن، تحقیق عملیاتی، کمی و رایانه­ای، طراحی تحقیق و نمره­ی کل خودکارآمدی پژوهشی بالاتر از میانگین معیار جامعه قرار دارند. بین دانشجویان دختر و پسر در خود کارآمدی مهارت­های طراحی تحقیق ، مهارت تحقیق عملیاتی ، مهارت کمی و رایانه­ای، مهارت­های نوشتن و نمره­ی کل خودکارآمدی پژوهشی تفاوت معنی دار وجود نداشت (05/0 < P ). هم­چنین نقش توام جنسیت و علاقه به پژوهش در رابطه با خودکارآمدی پژوهشی معنی­دار نبود (21/1 = F ، 27/0 = p ) اما نقش جداگانه­ی علاقه به انجام پژوهش در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان معنی­دار بود. (63/7 = F ، 006/0 = p ).

نتیجه­گیری کلی: توصیه می شود در پژوهش های بعدی رابطه­ی خودکارآمدی پژوهشی با عواملی هم­چون محیط آموزشی، انگیزه­ی علمی و تولیدات پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 791 kb]   (937 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۲۲

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb