جلد 27، شماره 90 و 91 - ( آبان و دی 1393 )                   جلد 27 شماره 90 و 91 صفحات 109-102 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borhani F, Fazljoo S, Abbaszadeh A. Moral Reasoning Ability in Nursing Students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. IJN 2014; 27 (90 and 91) :102-109
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1918-fa.html
برهانی فریبا، فضل جو سیده الهام، عباس زاده عباس. توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. نشریه پرستاری ایران. 1393; 27 (90 و 91) :102-109

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1918-fa.html


1- دانشیار گروه اخلاق پرستاری، مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس:09337655574 Efazljoo@gmail.com
3- استاد گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
چکیده:   (7098 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: حیطۀ ارائۀ مراقبتهای پرستاری سرشار از معضلاتی است که نیازمند توانایی استدلال اخلاقی میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه شهید صدوقی یزد طراحی و انجام گرفت.

  روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی_ مقطعی است که در سال 1391 صورت گرفت. نمونه پژوهش 113 نفر از دانشجویان پرستاری سال دوم، سوم و چهارم دانشکده پرستاری مامائی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه آزمون معضلات اخلاقی پرستاری NDT ( Nursing Dilemma Test ) که بر اساس سطح استدلال اخلاقی Kohlberg طراحی شده است جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، t-test ، ANOVA ) تحت نرم افزار آماری Spss نسخه 18 بهره گرفته شد.

  یافته ها: یافته های مطالعه نشان دادند که میانگین نمره ی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری (2/2 ± 23/43) می باشد. از میان ویژگی های فردی، سن با قدرت استدلال اخلاقی ارتباط داشت (03/0 = P ). قدرت استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری با سنوات تحصیلی آنان رابطۀ معناداری دارد (04/0 = P ).

نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود دست اندرکاران برنامه ریزی آموزشی راهکارها و استراتژی های خاصی را در راستای افزایش توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری بکار بندند.
متن کامل [PDF 522 kb]   (2809 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/6/1 | پذیرش: 1393/9/1 | انتشار: 1393/9/1

فهرست منابع
1. Burnard P, Chapman CM. Professional and ethical issues in nursing: the code of professional conduct: Ishiyaku Euroamerica; 1993. P.34-35.
2. Borhani F, Abbaszadeh A, Kohan M, Fazael MA. [Nurses and nursing students' ethical reasoning in facing with dilemmas: a comparative study]. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2010;3(4):71-81.
3. Callister LC, Luthy KE, Thompson P, Memmott RJ. Ethical reasoning in baccalaureate nursing students. Nursing Ethics. 2009;16(4):499-510. [DOI:10.1177/0969733009104612] [PMID]
4. Schroeter K. Ethics in perioperative practice—patient advocacy. AORN J. 2002;75(5):941-9. [DOI:10.1016/S0001-2092(06)61458-0]
5. Melia KM. Ethical issues and the importance of consensus for the intensive care team. Social Science & Medicine. 2001;53(6):707-19. [DOI:10.1016/S0277-9536(00)00381-6]
6. Horton K, Tschudin V, Forget A. The value of nursing: a literature review. Nursing Ethics. 2007;14(6):716-40. [DOI:10.1177/0969733007082112] [PMID]
7. Kim Y-S, Park J-W, Son Y-J, Han S-S. A longitudinal study on the development of moral judgement in Korean nursing students. Nursing Ethics. 2004;11(3):254-65. [DOI:10.1191/0969733004ne693oa] [PMID]
8. Akabayashi A, Slingsby BT, Kai I, Nishimura T, Yamagishi A. The development of a brief and objective method for evaluating moral sensitivity and reasoning in medical students. BMC Medical Ethics. 2004;5(1):1. [DOI:10.1186/1472-6939-5-1] [PMID] [PMCID]
9. Auvinen J, Suominen T, Leino-Kilpi H, Helkama K. The development of moral judgment during nursing education in Finland. Nurse Educ Today. 2004;24(7):538-46. [DOI:10.1016/j.nedt.2004.07.005] [PMID]
10. MacIntosh J. Reworking professional nursing identity. West J Nurs Res. 2003;25(6):725-41. [DOI:10.1177/0193945903252419] [PMID]
11. Ham K. Principled thinking: a comparison of nursing students and experienced nurses. J Contin Educ Nurs. 2003;35(2):66-73.
12. Zirak M, Hasankhani H, Parizad N. [The ethical reasoning ability of nurses and nursing students: a literature review]. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2015;7(6):15-28.
13. Kim MK, Kang JO. Comparison of career choice motivation and moral reasoning ability between students in baccalaureate and graduate-entry programs. Korean J Med Educ. 2007;19(2):91-9. [DOI:10.3946/kjme.2007.19.2.91]
14. Nolan PW, Markert D. Ethical reasoning observed: a longitudinal study of nursing students. Nursing Ethics. 2002;9(3):243-58. [DOI:10.1191/0969733002ne507oa] [PMID]
15. Woods M. Nursing ethics education: Are we really delivering the good (s)? Nursing Ethics. 2005;12(1):5-18. https://doi.org/10.1191/0969733005ne754oa [DOI:10.1177/0969733011434199] [PMID]
16. Fagan JA. Ethical changes in the nursing student. Msc thesis. Nursing.Fresona,California state university, 2006.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb