جلد 27، شماره 89 - ( شهریور 1393 )                   جلد 27 شماره 89 صفحات 60-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahim Nia F, Aref M. The Effect of Internal Marketing and Job Rotation on Nurses’ Turnover Intention. IJN 2014; 27 (89) :50-60
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1842-fa.html
رحیم نیا فریبرز، عارف معصومه. تاثیر بازاریابی داخلی و گردش شغلی بر قصد ترک شغل پرستاران . نشریه پرستاری ایران. 1393; 27 (89) :50-60

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1842-fa.html


1- دانشیار، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09155188743 Email: Masoumeh.Aref@stu-mail.um.ac.ir
چکیده:   (8026 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: پرستاران به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان بخش سلامت همواره مورد توجه پژوهشگران بوده اند. با توجه به حساسیت کاری، شرایط دشوار و فرسودگی شغلی بالا، در این پژوهش تلاش شده است تا تعهد سازمانی و عوامل موثر در جهت کاهش قصد ترک شغل آنان مورد بررسی قرار گیرد.

  روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع ارتباطی و جامعه آماری آن کلیه پرستاران شاغل در بیمارستانهای تخصصی دولتی شهر مشهد بودند که از میان آنها ۱۸۰ نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک پرسشنامه ترکیبی شامل پرسشنامه بازاریابی داخلی Gronroos ، پرسشنامه گردش شغلی Chen و همکاران، پرسشنامه تعهد سازمانی Kim و همکاران، پرسشنامه قصد ترک شغل و تناسب فرد با سازمان Alniacik و همکاران بود. داده های تحقیق با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با به کارگیری نرم افزار Amos نسخه ۲۱ مورد بررسی قرار گرفت.

  یافته ها: اثرات مستقیم و غیر مستقیم بازاریابی داخلی با تعهد سازمانی (35/0 = P <0/05 ،ß ) و نیز گردش شغلی و قصد ترک شغل (22/0 =ß  0/05   P< ) مثبت بود. اثر تعدیلگر تناسب فرد با سازمان نیز در رابطه بین تعهد سازمانی و قصد ترک شغل تایید شد. (05/0 P < ).

نتیجه گیری کلی: از آنجا که بازار یابی داخلی و گردش شغلی بر تعهد سازمانی پرستاران اثر مثبت داشته و نهایتا باعث کاهش قصد ترک شغل ایشان می گردد، میتوان با استفاده از تقویت عوامل فوق به همراه نقش تعدیلگر تناسب فرد با سازمان در راستای کاهش قصد ترک شغل، از منافع حفظ پرستاران بهره مند شد.
متن کامل [PDF 906 kb]   (3482 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/2/30 | پذیرش: 1393/5/25 | انتشار: 1393/5/27

فهرست منابع
1. Kim WG, Leong JK, Lee Y-K. Effect of service orientation on job satisfaction, organizational commitment, and intention of leaving in a casual dining chain restaurant. Int J Hosp Manag. 2005;24(2):171-93. [DOI:10.1016/j.ijhm.2004.05.004]
2. Bartlett KR. The relationship between training and organizational commitment: A study in the health care field. Human Resource Development Quarterly. 2001;12(4):335-52. [DOI:10.1002/hrdq.1001]
3. Lu K-Y, Chang L-C, Wu H-L. Relationships between professional commitment, job satisfaction, and work stress in public health nurses in Taiwan. J Prof Nurs. 2007;23(2):110-6. [DOI:10.1016/j.profnurs.2006.06.005] [PMID]
4. Tabibi SJ, Gohari MR, Fallahdar H. [The relationship between job rotation and performance of environmental health unit staff in the health centers of Shahid Beheshti University of Medical Sciences]. Pajoohandeh J. 2012;17(3):121-6.
5. Chen SY, Wen-Chuanwu C, Chang CS, Lin CT. Job rotation and internal marketing for increased job satisfaction and organizational commitment in hospital nursing staff. J Nurs Manag 2013;(26) 1-.
6. Ho W-H, Chang CS, Shih Y-L, Liang R-D. Effects of job rotation and role stress among nurses on job satisfaction and organizational commitment. BMC Health Serv Res. 2009;9(1):8–15. [DOI:10.1186/1472-6963-9-8] [PMID] [PMCID]
7. Gronroos C. Service Management and Marketing: A Customer Relationship Management Approach, 2nd ed.Wiley, New York; 2000.
8. Bell SJ, Mengüç B, Stefani SL. When customers disappoint: a model of relational internal marketing and customer complaints. Journal of the Academy of marketing science. 2004;32(2):112-26 [DOI:10.1177/0092070303261467]
9. Longbottom D, Osseo-Asare Jr AE, Chourides P, Murphy WD. Real quality: does the future of TQM depend on internal marketing? Total Quality Management & Business Excellence. 2006;17(6):709-32. [DOI:10.1080/14783360600594370]
10. Amirkabiri A, Miraee V, Salehi sedghiani P. [Study of the impact of internal Marketing performances on Organizational Commitment]. Management Studies in development and Evaluation 2011; 65:27-46.
11. Glissmeyer M, Bishop J, Fass R. Role conflict, role ambiguity and intention to quit the organization: The case of law enforcement. Acad Manage J. 2008;40(1):82-111.
12. Alniacik E, Alniacik U, Era, S, Akcin K. Does person-organization fit moderate the effects of affective commitment and job satisfaction on turnover intentions? 9thed International Strategic Management Conference, Social and Behavioral Sciences 2013; 99: p. 274 –81
13. Tepeci M, Bartlett A. The hospitality industry culture profile: a measure of individual values, organizational culture, and person–organization fit as predictors of job satisfaction and behavioral intentions. Int J Hosp Manag. 2002;21(2):151-70. [DOI:10.1016/S0278-4319(01)00035-4]
14. Gerbing DW, Anderson JC. An updated paradigm for scale development incorporating unidimensionality and its assessment. J Mark Res. 1988:186-92. [DOI:10.2307/3172650]
15. Taleghani M. [The impact of internal Marketing factors on Organizational Commitment]. Management Engineering. 2012; 52: 4-9
16. Tourangeau A, Saari M, Patterson E, Ferron EM, Thomson H, Widger K, et al. Work, work environments and other factors influencing nurse faculty intention to remain employed: A cross-sectional study. Nurse Educ Today. 2014;34(6):940-7. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.10.010] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb