زمینه و هدف: جراحی به عنوان یک روند تشخیصی و درمانی در تمام بیمارستانها مورد استفاده قرار میگیرد و یک اقدام درمانی است که موجب اضطراب بیماران میشود و هر چه جراحی جدیتر باشد این اضطراب بیشتر است. لازم است پرستاران برای کاهش اضطراب بیماران اقدامات لازم را بهعمل آورند. نشان داده شده که آموزش قبل از عمل در جهت کاهش اضطراب بیماران مفید است. این مطالعه با هدف کلی تعیین تأثیر آموزش با کتابچهی آموزشی در دو زمان (1و6 روز قبل از عمل) براضطراب قبل از عمل بیماران پیوند عروق کرونر در مرکز قلب تهران در سال 1385 انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی بود، جامعه پژوهش کلیه بیماران کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر بودند. با محاسبات آماری حجم نمونه 60 نفر برآورد گردید. نمونهگیری به روش مستمر انجام شد، 30 نفر در گروه آموزش با کتابچه آموزشی 1روز قبل از عمل (مداخله1) و 30 نفر در گروه آموزش با کتابچه آموزشی 6 روز قبل از عمل (مداخله 2) قرار گرفتند. روش جمعآوری دادهها خودگزارش دهی بود و پرسشنامه سنجش اضطراب آشکار و پنهان اسپیلبرگر و پرسشنامه دموگرافیک به عنوان ابزار جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. جامعه پژوهش کلیه بیماران کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر بودند. این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود.
یافته ها: نتایج نشان داد که در هر دو گروه مورد مطالعه، اضطراب آشکار و پنهان بیماران بعد از آموزش نسبت به قبل از آن کاهش یافت و استفاده از آزمون t زوج در گروه آموزش با کتابچه آموزشی 1روز قبل از عمل این کاهش اضطراب را در هر دو مورد آشکار (030/0 P= ، 27/3 t= ) و پنهان (034/0 P= ، 27/3 t= ) معنیدار نشان داد ولی در گروه آموزش با کتابچه آموزشی 6 روز قبل از عمل کاهش اضطراب معنیدار نبود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر استفاده از کتابچه آموزشی روز قبل از عمل در بالین جنبه کاربردی بیشتری دارد و پیشنهاد می شود برای آموزش مؤثر، کتابچه آموزشی را روز قبل از عمل در اختیار بیماران قرار دهند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |