زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری در دورۀ آموزش بایستی دانش و مهارت های زیادی را بیاموزند که برای حرفه پرستاری ضروری هستند. هدف این مطالعه تبیین چگونگی مدیریت زمان توسط دانشجویان پرستاری با وجود موانع و شرایط ویژه تحصیلات دانشگاهی بود.
روش بررسی: این مطالعه با روش نظریه پایه انجام شد. تعداد21 نفر دانشجوی کارشناسی پرستاری به صورت هدفمند و نظری برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته گرد آوری و تحلیل داده ها با روش کوربین و استراوس 2008 انجام شد.
یافته ها: الگوی رفتاری "در حاشیه قرار دادن وظایف تحصیلی" یکی از سه الگوی رفتاری بود که دانشجویان پرستاری به کار می بردند. خصوصیات این الگو عبارت بودند از: ورود ناخواسته به رشته پرستاری، استرس و عدم رضایت از گذران اوقات، عدم پذیرش رشته، تلاش برای کاهش استرس و کسب رضایت و در حاشیه قرار دادن وظایف تحصیلی. بر اساس این الگو دانشجویان برای فائق آمدن بر استرس درک شده، عمده وقت خود را صرف وظایف غیر تحصیلی می کردند.
نتیجه گیری کلی: یافته های حاصل از این مطالعه لزوم برنامه ریزی در جهت افزایش انگیزه دانشجویان پرستاری جهت صرف وقت بیشتر برای وظایف تحصیلی را مشخص می کند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |