Hosseinzadeh F, Namadi F, Akbarnezhad N, Zeynali E, Zareipour M. Spiritual Well-being and Its Relationship With Academic Achievement in Iranian College Students: A Systematic Review. IJN 2025; 38 (S1 ) : 1440.5
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3838-fa.html
حسینزاده فاطمه، نمدی فریده، اکبرنژاد نبی، زینالی اسماعیل، زارعی پور مرادعلی. وضعیت سلامت معنوی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ایرانی: مطالعه مرور نظاممند. نشریه پرستاری ایران. 1404; 38
(S1 ) URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3838-fa.html
1- گروه اتاق عمل، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران.
2- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران.
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
4- گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران.
5- گروه بهداشت، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران. ، z.morad@yahoo.com
چکیده: (497 مشاهده)
زمینه و هدف سلامت معنوی بهعنوان یک مؤلفه کلیدی در بهبود کیفیت زندگی و سلامت دانشجویان شناخته شده است. این مطالعه مرور نظاممند با هدف بررسی وضعیت سلامت معنوی در دانشجویان ایرانی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی انجام شده است.
روش بررسی برای دستیابی به اطلاعات موردنیاز، جستوجویی در متون فارسی و انگلیسی در پایگاههای انگلیسی و فارسی مانند «وبآوساینس، اسکوپوس، پابمد، گوگلاسکالر، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و مگیران» بین سالهای 2000 تا 2024 میلادی ۱۳۷۸- ۱۴۰۳ انجام شد. جستوجوی مقالات با استفاده از کلیدواژههای سلامت معنوی، بهزیستی معنوی، عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، موفقیت تحصیلی، دانشجویان و ایران صورت گرفت. انتخاب مطالعات مرتبط، حذف مطالعات تکراری و بررسی عنوان، چکیده و متن کامل مقالات انجام شد.
یافتهها پس از غربالگری مطالعات، 13 مقاله شرایط ورود به مطالعه را داشتند. نتایج نشان داد بیشتر دانشجویان از سطح سلامت معنوی متوسطی برخوردار بودند. علاوهبراین، در بیشتر مطالعات بین سلامت معنوی و عملکرد تحصیلی ارتباط مثبت معناداری مشاهده شد. همچنین دانشجویانی که از سلامت معنوی بالاتری برخوردار بودند، عملکرد تحصیلی بهتری داشتند.
نتیجهگیری نتایج این مطالعه نشان میدهد تمرکز بر سلامت معنوی میتواند بهعنوان یک رویکرد مؤثر برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان ایرانی در نظر گرفته شود. پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی و مشاورهای دانشگاهها تمرکز ویژهای بر ارتقای سلامت معنوی دانشجویان داشته باشند.
شمارهی مقاله: 1440.5
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1403/6/19 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1