جلد 30، شماره 110 - ( اسفند 1396 )                   جلد 30 شماره 110 صفحات 78-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghamarani A, Mohamadzade A. Efficacy of Intervention based of Escape- Extinction on Feeding Disorders in Children with Intellectual Disability. IJN. 2018; 30 (110) :78-87
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2596-fa.html
قمرانی امیر، محمدزاده عادل. اثربخشی مداخله مبتنی بر گریز- خاموشی بر اختلالات تغذیه‌ای کودکان با ناتوان‌ذهنی. نشریه پرستاری ایران. 1396; 30 (110) :78-87

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2596-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09902814016 Email: am.omid20@yahoo.com
چکیده:   (2288 مشاهده)
چکیده
زمنیه و هدف: اختلالات تغذیه‌ای از جمله مسائل و مشکلات کودکان با ناتوانی‌ذهنی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله گریز- خاموشی بر اختلالات تغذیه‌ای کودکان با ناتوانی‌ذهنی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه ‌تجربی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود. جامعه‌ آماری پژوهش کلیه‌ی کودکان 6 -3 سال با ناتوانی‌ذهنی را شامل می‌شد که در سال 1395 به مراکز توانبخشی شهرستان ایلام مراجعه کرده بودند. از جامعه‌ی مذکور، با روش تصادفی ساده 16 کودک به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه هشت نفره آزمون و شاهد قرار گرفتند. سپس گروه آزمون به مدت هشت جلسه و هر هفته سه جلسه تحت مداخله‌ی گریز- خاموشی قرار گرفت. در این زمان، گروه شاهد هیچ‌ گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه غربالگری مشکلات تغذیه‌ای (Matson و Kuhn، 2001) بود. داده‌های بدست آمده، با آزمون آماری تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین مشکلات تغذیه‌ای پس از مداخله از 875/52 به 500/32 کاهش پیدا کرده است. همچنین تأثیر مداخله مبتنی بر گریز- خاموشی بر آسپراسیون (012/0=P و 391/8=F)، انتخابی بودن غذا (017/0=P و 445/7=F)، مهارت‌های تغذیه‌ای (006/0=P و 680/10=F)، امتناع از خوردن (030/0=P و 951/5=F) و مشکلات رفتاری هنگام غذا خوردن (028/0=P و 121/10=F) در سطح 05/0=α معنی‌دار می‌باشد.
‌نتیجه‌گیری کلی: مداخله‌ی مبتنی بر گریز- خاموشی می‌تواند باعث کاهش اختلالات تغذیه‌ای کودکان با ناتوانی‌ذهنی شود. لذا استفاده از این مداخله جهت کاهش اختلالات تغذیه‌ای کودکان با ناتوانی‌ذهنی در مراکز توانبخشی پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 937 kb]   (826 دریافت)    

دریافت: 1396/9/4 | پذیرش: 1396/12/5 | انتشار: 1396/12/5

فهرست منابع
1. Gopalan R. T. Handbook of research on diagnosing, treating, and managing intellectual disabilities. Hershey: IGI Global. 2016, pp: 1-3. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-0089-6 [DOI:10.4018/978-1-5225-0089-6.ch001]
2. Schalock RL, Borthwick-Duffy SA, Bradley VJ, Buntinx WH, Coulter DL, Craig EM, et al. Intellectual disability: Definition, classification, and systems of supports: ERIC; 2010. 11th ed. Washington DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. pp: 15-9.
3. Whitbourne SK, Halgin R. Abnormal psychology: Clinical perspectives: New York: McGraw-Hill; 2013. 13th ed. Tehran: Publications Ravan. 2014, pp: 185-8.
4. Whitbourne SK, Halgin R. Abnormal psychology: Clinical perspectives: New York: McGraw-Hill; 2013. Luiselli JK. [Behavioral Health Promotion and Intervention in Intellectual and Developmental Disabilities]. First Edition. New York: Springer International Publishing; 2016, pp. 138.
5. Rezaei M, Rashedi V, Gharib M & Lotfi G. [Prevalence of Feeding Problems in Children with Intellectual Disability]. Iranian Rehabilitation Journal, 2011; 9: 56-59.
6. Sonneville K, Duggan CP. Manual of pediatric nutrition. Fiftth ed. PMPH-USA; 2013; pp. 308-9.
7. Stessman HA, Willemsen MH, Fenckova M, Penn O, Hoischen A, Xiong B, et al. Disruption of POGZ is associated with intellectual disability and autism spectrum disorders. Am J of Human Genet. 2016;98(3):541-52. [DOI:10.1016/j.ajhg.2016.02.004] [PMID] [PMCID]
8. Jackson A, Maybee J, Moran MK, Wolter-Warmerdam K, Hickey F. Clinical characteristics of dysphagia in children with down syndrome. Dysphagia. 2016;31(5):663-71. [DOI:10.1007/s00455-016-9725-7] [PMID]
9. Bachmeyer MH, Piazza CC, Fredrick LD, Reed GK, Rivas KD, Kadey HJ. Functional analysis and treatment of multiply controlled inappropriate mealtime behavior. J Appl Behav Anal. 2009;42(3):641-58. [DOI:10.1901/jaba.2009.42-641] [PMID] [PMCID]
10. Hubbard KL, Bandini LG, Folta SC, Wansink B, Eliasziw M, Must A. Impact of a Smarter Lunchroom intervention on food selection and consumption among adolescents and young adults with intellectual and developmental disabilities in a residential school setting. Public Health Nutr. 2015;18(2):361-71. [DOI:10.1017/S1368980014000305] [PMID]
11. Rezaei M, Mohammadi H, Rashedi V. [The relationship between feeding problems and mental retardation]. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2012;8(3):419-25.
12. Bachmeyer MH. Treatment of selective and inadequate food intake in children: A review and practical guide. Behavior Analysis in Practice. 2009;2(1):43-50. [DOI:10.1007/BF03391736] [PMID] [PMCID]
13. Freeman KA, Piazza CC. Combining stimulus fading, reinforcement, and extinction to treat food refusal. J Appl Behav Anal. 1998;31(4):691-4. [DOI:10.1901/jaba.1998.31-691] [PMID] [PMCID]
14. Molteni J. [Escape Training]. In: Volkmar FR. Encyclopedia of autism spectrum disorders: Springer New York; 2013; pp. 1160-1.
15. Voulgarakis H, Forte S. Escape Extinction and Negative Reinforcement in the Treatment of Pediatric Feeding Disorders: a Single Case Analysis. Behavior analysis in practice. 2015;8(2):212-4. [DOI:10.1007/s40617-015-0086-8] [PMID] [PMCID]
16. Weber J, Gutierrez A. A Treatment Package without Escape Extinction to Address Food Selectivity. Journal of visualized experiments: JoVE. 2015 (102).
17. Bui LT, Moore DW, Anderson A. Using escape extinction and reinforcement to increase eating in a young child with autism. Behaviour Change. 2013;30(1):48-55. [DOI:10.1017/bec.2013.5]
18. Seiverling L, Williams K, Sturmey P, Hart S. Effects of behavioral skills training on parental treatment of children's food selectivity. J Appl Behav Anal. 2012;45(1):197-203. [DOI:10.1901/jaba.2012.45-197] [PMID] [PMCID]
19. Seiverling L, Hendy HM, Williams K. The screening tool of feeding problems applied to children (STEP-CHILD): Psychometric characteristics and associations with child and parent variables. Res Dev Disabil. 2011;32(3):1122-9. [DOI:10.1016/j.ridd.2011.01.012] [PMID]
20. Matson JL, Fodstad JC, Boisjoli JA. Cutoff scores, norms and patterns of feeding problems for the Screening Tool of fEeding Problems (STEP) for adults with intellectual disabilities. Res Dev Disabil. 2008;29(4):363-72. [DOI:10.1016/j.ridd.2007.06.001] [PMID]
21. Matson JL, Mayville SB, Kuhn DE, Sturmey P, Laud R, Cooper C. The behavioral function of feeding problems as assessed by the questions about behavioral function (QABF). Res Dev Disabil. 2005;26(4):399-408. [DOI:10.1016/j.ridd.2004.11.008] [PMID]
22. Rezaei M, Rashedi V, Gharib M, Lotfi G. [Prevalence of feeding problems in children with intellectual disability]. Iranian Rehabilitation Journal. 2011;9:56-9.
23. Sharp WG, Odom A, Jaquess DL. Comparison of upright and flipped spoon presentations to guide treatment of food refusal. J Appl Behav Anal. 2012;45(1):83-96. [DOI:10.1901/jaba.2012.45-83] [PMID] [PMCID]
24. Piazza C, Shore B. Pediatric Feeding Disorders. 2008 FEB 16. Available from: http://feedingdisorders.kennedykrieger.org/pdf/Piazza_Shore.pdf.
25. Borrero CS, Joseph Schlereth G, Rubio EK, Taylor T. A comparison of two physical guidance procedures in the treatment of pediatric food refusal. Behavioral Interventions. 2013;28(4):261-80. [DOI:10.1002/bin.1373]
26. Knox M, Rue HC, Wildenger L, Lamb K, Luiselli JK. Intervention for food selectivity in a specialized school setting: Teacher implemented prompting, reinforcement, and demand fading for an adolescent student with autism. Education and Treatment of Children. 2012;35(3):407-18. [DOI:10.1353/etc.2012.0016]
27. Penrod B, Gardella L, Fernand J. An Evaluation of a Progressive High‐Probability Instructional Sequence Combined with Low‐Probability Demand Fading in the Treatment of Food Selectivity. J Appl Behav Anal. 2012;45(3):527-37. [DOI:10.1901/jaba.2012.45-527] [PMID] [PMCID]
28. Green RJ, Samy G, Miqdady MS, Salah M, Sleiman R, Abdelrahman HMA, et al. How to improve eating behaviour during early childhood. Pediatr Gastroenterol Hepatol Nutr. 2015;18(1):1-9. [DOI:10.5223/pghn.2015.18.1.1] [PMID] [PMCID]
29. Groff RA, Piazza CC, Volkert VM, Jostad CM. Syringe fading as treatment for feeding refusal. J Appl Behav Anal. 2014;47(4):834-9. [DOI:10.1002/jaba.162] [PMID]
30. Tarbox J, Schiff A, Najdowski AC. Parent-implemented procedural modification of escape extinction in the treatment of food selectivity in a young child with autism. Education and treatment of children. 2010;33(2):223-34. [DOI:10.1353/etc.0.0089]
31. LaRue RH, Stewart V, Piazza CC, Volkert VM, Patel MR, Zeleny J. Escape as reinforcement and escape extinction in the treatment of feeding problems. J Appl Behav Anal. 2011;44(4):719-35. [DOI:10.1901/jaba.2011.44-719] [PMID] [PMCID]
32. Sasaki AM, Fryling MJ. Cup Distance Fading to Decrease Inappropriate Behavior in a Child with Autism. J Dev Phys Disabil. 2014;26(5):507-12. [DOI:10.1007/s10882-013-9355-z]
33. Engel-Yeger B, Hardal-Nasser R, Gal E. The relationship between sensory processing disorders and eating problems among children with intellectual developmental deficits. Br J Occup Ther. 2016;79(1):17-25. [DOI:10.1177/0308022615586418]
34. Calis EA, Veugelers R, Sheppard JJ, Tibboel D, Evenhuis HM, Penning C. Dysphagia in children with severe generalized cerebral palsy and intellectual disability. Dev Med Child Neurol. 2008;50(8):625-30. [DOI:10.1111/j.1469-8749.2008.03047.x] [PMID]
35. Robertson J, Chadwick D, Baines S, Emerson E, Hatton C. Prevalence of dysphagia in people with intellectual disability: a systematic review. Intellectual and developmental disabilities. 2017;55(6):377-91. [DOI:10.1352/1934-9556-55.6.377] [PMID]
36. Fodstad JC, Matson JL. A comparison of feeding and mealtime problems in adults with intellectual disabilities with and without autism. J Dev Phys Disabil. 2008;20(6):541-50 [DOI:10.1007/s10882-008-9116-6]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb