جلد 29، شماره 101 - ( شهریور 1395 )                   جلد 29 شماره 101 صفحات 43-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farokhzadian J, Ahmadian L, Khajouei R, Mangolian Shahrbabaki P. Information Literacy and Training Needs of Nursing Managers for Evidence-Based Practice. IJN. 2016; 29 (101) :43-56
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2309-fa.html
فرخ زادیان جمیله، احمدیان لیلا، خواجوئی رضا، منگلیان شهربابکی پروین. سواد اطلاعاتی و نیازهای آموزشی مدیران پرستاری برای اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد. نشریه پرستاری ایران. 1395; 29 (101) :43-56

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2309-fa.html


دانشیار، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. (*نویسنده مسئول)، شماره تماس: 03431325395 r.khajouei@yahoo.com:Email
چکیده:   (2692 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: مدیران پرستاری نقش مهمی در اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد در محیط‌های بالینی دارند. لذا سواد اطلاعاتی آنها از پیش نیازهای مهم اجرای این مراقبت می‌باشد. اهداف این مطالعه بررسی سواد اطلاعاتی مدیران پرستاری و نیازهای آموزشی آنها در زمینه مراقبت مبتنی بر شواهد بود.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی و مقطعی در چهار بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1393 انجام شد. داده‌ها با استفاده از یک پرسشنامه سه بخشی از 70 مدیر پرستاری جمع‌آوری شد. ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺠﺰیﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﺍﺯ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ  SPSSنسخه 16 و آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی) آزمون t  مستقل و آنالیز واریانس) ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ گردید.

یافته‌ها: مشارکت‌کنندگان برای جستجوی اطلاعات پزشکی بیشتر از منابع چاپی و انسانی استفاده می‌کردند تا منابع الکترونیک (96/0±97/1). میانگین نمرات استفاده از امکانات مختلف جستجو در بانک‌های اطلاعاتی و موتور‌ های جستجو بسیار پایین بود (04/1±78/1). درصد کمی از شرکت‌کنندگان از عملکرد و هدف عملگرهای Boolean و نزدیک یابی آگاهی داشتند؛ بطوری که برای جستجوی اطلاعات در یک پایگاه داده فقط 17 درصد از آنها مناسبترین گزینه را از یک مثال فرضی انتخاب کردند. نیازسنجی آموزشی نشان داد تقاضای مشارکت‌کنندگان برای دریافت آموزش در حوزه‌های مراقبت مبتنی بر شواهد در حد متوسط بود (97/0±89/3).

نتیجه‌گیری کلی: مدیران پرستاری سواد اطلاعاتی لازم برای جستجو و بازیابی اطلاعات از منابع الکترونیکی را ندارند و به ندرت از این منابع روزآمد استفاده می‌کنند. این امر موجب می‌شود که آنان نتوانند به خوبی کارکنان پرستاری را به استفاده از دانش و مهارت مورد نیاز و هم چنین تکنیک‌های نوآورانه جهت ارائه بهترین و موثر‌ترین مراقبت راهنمایی و تشویق نمایند. پیشنهاد می‌شود مطالعات آتی نقش کتابداران بالینی، متخصصین انفور‌ماتیک پزشکی و مربیان پرستاری بالینی را در ارتقای سواد اطلاعاتی ارائه‌دهندگان مراقبت سلامت بررسی نمایند.

متن کامل [PDF 654 kb]   (465 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۳۱

فهرست منابع
1. Thiel L, Ghosh Y. Determining Registered Nurses' Readiness for Evidence‐Based Practice. Worldviews Evid Based Nurs. 2008;5(4):182-92.
2. Johansson B, Fogelberg‐Dahm M, Wadensten B. Evidence‐based practice: the importance of education and leadership. J Nurs Manag. 2010;18(1):70-7.
3. Mashiach Eizenberg M. Implementation of evidence‐based nursing practice: nurses’ personal and professional factors? J Adv Nurs. 2011;67(1):33-42.
4. Adib‐Hajbaghery M. Factors facilitating and inhibiting evidence‐based nursing in Iran. J Adv Nurs. 2007;58(6):566-75.
5. Koehn ML, Lehman K. Nurses’ perceptions of evidence‐based nursing practice. J Adv Nurs. 2008;62(2):209-15.
6. Breimaier HE, Halfens RJ, Lohrmann C. Nurses’ wishes, knowledge, attitudes and perceived barriers on implementing research findings into practice among graduate nurses in Austria. J Clin Nurs. 2011;20(11‐12):1744-56.
7. Brown CE, Wickline MA, Ecoff L, Glaser D. Nursing practice, knowledge, attitudes and perceived barriers to evidence‐based practice at an academic medical center. J Adv Nurs. 2009;65(2):371-81.
8. Wallen GR, Mitchell SA, Melnyk B, Fineout‐Overholt E, Miller‐Davis C, Yates J, et al. Implementing evidence‐based practice: effectiveness of a structured multifaceted mentorship programme. J Adv Nurs. 2010;66(12):2761-71.
9. Farokhzadian J, Khajouei R, Ahmadian L. [Evaluating factors associated with implementing evidence‐based practice in nursing]. J Eval Clin Pract. 2015;21(6):1107-13. Persian
10. Heiwe S, Kajermo KN, Tyni-Lenné R, Guidetti S, Samuelsson M, Andersson I-L, et al. Evidence-based practice: attitudes, knowledge and behaviour among allied health care professionals. Int J Qual Health Care. 2011; 23(2): 198-209.
11. Pape TM. Evidence-based nursing practice: To infinity and beyond. J Contin Educ Nurs. 2003;34(4):154-61.
12. Koivunen M, Välimäki M, Hätönen H. Nurses’ information retrieval skills in psychiatric hospitals–Are the requirements for evidence-based practice fulfilled? Nurse Educ Pract. 2010;10(1):27-31.
13. Brown CE, Wickline MA, Ecoff L, Glaser D. Nursing practice, knowledge, attitudes and perceived barriers to evidence‐based practice at an academic medical center. J Adv Nurs. 2009;65(2):371-81.
14. Majid S, Foo S, Luyt B, Zhang X, Theng Y-L, Chang Y-K, et al. Adopting evidence-based practice in clinical decision making: nurses' perceptions, knowledge, and barriers (EC). J Med Libr Assoc. 2011;99(3):229.
15. Majid S, Foo S, Zhang X, Mokhtar IA, Luyt B, Chang Y-K, et al. Nurses’ information use and literature searching skills for evidence based practices. Malaysian Journal of Library & Information Science. 2013;18(1):67-78.
16. Kahouei M, Babamohamadi H, Sadat Ghazavi Shariat Panahi S. [Use of Information Resources for Clinical Decisions by Nurses and Nursing Students, and Its Barriers after Introducing Information Technology]. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(3):244-53. Persian
17. Andrews JE, Pearce KA, Ireson C, Love MM. Information-seeking behaviors of practitioners in a primary care practice-based research network (PBRN). J Med Libr Assoc. 2005;93(2):206.
18. Ross J. Information literacy for evidence-based practice in perianesthesia nurses: readiness for evidence-based practice. J Perianesth Nurs. 2010;25(2):64-70.
19. Pravikoff DS, Tanner AB, Pierce ST. Readiness of US Nurses for Evidence-Based Practice: Many don’t understand or value research and have had little or no training to help them find evidence on which to base their practice. Am J Nurs. 2005;105(9):40-51.
20. MBBChB PNH, Gemma Griffin BA L, Marg Walker B, DipNZLS A, DipCompSci F. The information-seeking behavior of clinical staff in a large health care organization. J Med Libr Assoc. 2009;97(1):47.
21. Habibi S, Hachesoo PR, Tabaghi R. [Enhancing information literacy as a base of developing evidence-based nursing]. Health Inf Manag. 2010;7(3). Persian.
22. Mehrdad N, Salsali M, Kazemnejad A. [The spectrum of barriers to and facilitators of research utilization in Iranian nursing]. J Clin Nurs. 2008;17(16):2194-202. Persian
23. Kermanshahi S, Parvinian AM. [Barriers to implementation of evidence-based care: viewpoints of nursing staff]. Iranian Journal of Medical Education. 2012;12(2):84-92. Persian.
24. Sh A. [Nurses’ knowledge and attitude in Evidence-Based Nursing in kashan University of Medical Sciences’ Teaching Hospitals, 2011]. J Nurs Midwifery. 2011;22:45-54. Persian.
25. Ghojazadeh M, Azami-Aghdash S, Pournaghi Azar F, Fardid M, Mohseni M, Tahamtani T. [A systematic review on barriers, facilities, knowledge and attitude toward evidence-based medicine in Iran]. J Anal Res Clin Med. 2015;3(1):1-11. Persian
26. Delany C, Bailocerkowski A. Incorporating evidence in clinical education; barriers and opportunities in allied health. Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice. 2011;9(1):1-8.
27. Gifford W, Davies B, Edwards N, Griffin P, Lybanon V. Managerial leadership for nurses' use of research evidence: an integrative review of the literature. Worldviews Evid Based Nurs. 2007;4(3):126-45.
28. Vaismoradi M, Bondas T, Salsali M, Jasper M, Turunen H. Facilitating safe care: a qualitative study of Iranian nurse leaders. J Nurs Manag. 2014;22(1):106-16.
29. Newhouse RP. Creating infrastructure supportive of evidence‐based nursing practice: Leadership strategies. Worldviews Evid Based Nurs. 2007;4(1):21-9.
30. Foo S, Majid S, Mokhtar IA, Zhang X, Luyt B, Chang YK, et al. Nurses’ perception of evidence-based practice at the National University Hospital of Singapore. J Contin Educ Nurs. 2011;42(11):522-8.
31. Varnell G, Haas B, Duke G, Hudson K. Effect of an Educational Intervention on Attitudes Toward and Implementation of Evidence‐Based Practice. Worldviews Evid Based Nurs. 2008;5(4):172-81.
32. Farsi Z, Dehghan‐Nayeri N, Negarandeh R, Broomand S. Nursing profession in Iran: an overview of opportunities and challenges. Jpn J Nurs Sci. 2010;7(1):9-18.
33. Jones J, Schilling K, Pesut D. Barriers and benefits associated with nurses information seeking related to patient education needs on clinical nursing units. Open Nurs J. 2011;5(1).:24.
34. Farokhzadian J, Khajouei R, Ahmadian L. Information seeking and retrieval skills of nurses: Nurses readiness for evidence based practice in hospitals of a medical university in Iran. Int J Med Inform. 2015;84(8):570-7.
35. Shirey MR. Evidence‐based practice: how nurse leaders can facilitate innovation. Nurs Adm Q. 2006;30(3):252-65.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb