جلد 29، شماره 99 و 100 - ( اردیبهشت و تیر 1395 )                   جلد 29 شماره 99 و 100 صفحات 22-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi A, Esmaeli R, Dehghan Manshadi S, Esmaeli S. The Effectiveness of life Skills Training on Marital Satisfaction in Divorce Applicant Couples. IJN. 2016; 29 (99 and 100) :22-33
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2277-fa.html
عزیزی امیر، اسماعیلی رعنا، دهقان منشادی سید مسعود، اسماعیلی سودابه. اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر رضایت زناشویی زوجین متقاضی طلاق. نشریه پرستاری ایران. 1395; 29 (99 و 100) :22-33

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2277-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 09133539534 Email: masouddehghan1370 @yahoo.com
چکیده:   (1230 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: طلاق به عنوان یکی از غم انگیزترین پدیده‌های اجتماعی، از دیرباز مورد توجه پژوهشگران بوده است. ارتقای رضایت زناشویی از طریق آموزش مهارت‌های زندگی ضروری به زوج‌ها، یکی از راهکارهای مقابله با اثرات منفی ناشی از طلاق است. به همین منظور هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی، بر رضایت زناشویی زوجین متقاضی طلاق بود.

روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع مداخله‌ای (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و انتساب تصادفی) بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 32 نفر (16 نفر برای هر گروه) از متقاضیان طلاق مراجعه کننده به دادگاه‌های خانواده شهر تبریز در سال 94 -1393 انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسشنامه رضایت زناشویی Enrich و اتمام 10 جلسه آموزش مهارت‌های زندگی گروهی در گروه مداخله (3 ساعت/ دو بار در هفته به مدت یک ماه و نیم)، مجدداً پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ به عنوان پس آزمون در هر دو گروه اجرا شد. سپس داده‌های جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بر اساس یافته‌های مطالعه حاضر، آموزش مهارت‌های زندگی در گروه مداخله به طور معنی داری بر افزایش رضایت زناشویی مؤثر بوده است (001/0>P). به غیر از مؤلفه‌های مدیریت مالی، فعالیت‌های اوقات فراغت و جهت گیری مذهبی زوجین که مداخله بر آنها تاثیر معناداری نداشته است.

نتیجه‌گیری کلی: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که توجه به نیازهای بهداشت روانی و مسائل خانوادگی زوج‌های متقاضی طلاق، نتایج مهمی در افزایش رضایت زناشویی به همراه دارد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، مهارت‌، زندگی، رضایت، زناشویی، طلاق
متن کامل [PDF 760 kb]   (700 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۱

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb