جلد 28، شماره 95 - ( شهریور 1394 )                   جلد 28 شماره 95 صفحات 44-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beigzadeh A, Rahimi M, Lashkari M, Haghdoost A, Seyed Askari S. A Survey on the Characteristics of an Effective Clinical Teacher from the Viewpoints of Nursing students at Kerman University of Medical Sciences, . IJN. 2015; 28 (95) :44-53
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2194-fa.html
بیگ زاده امین، رحیمی معصومه، لشکری مرضیه، حقدوست علی اکبر، سید عسکری سید مصطفی. ویژگی های مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان. نشریه پرستاری ایران. 1394; 28 (95) :44-53

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2194-fa.html


کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، پایگاه تحقیقات بالینی شفا، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران (*نویسنده مسئول)، شماره تماس: 03431217315 mmaskari142@yahoo.com Email:
چکیده:   (1589 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: دانشجویان رشته پرستاری مهارت‌های فردی، حرفه‌ای و بالینی را از طریق آموزش بالینی دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه هرگونه ضعف و کمبودی در این رابطه موجب کاهش کارآیی دانش آموختگان این رشته خواهد شد، بنابراین نقش مربیان بالینی و کیفیت عمل آنها یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در آموزش بالینی به شمار می‌رود. لذا هدف این مطالعه بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری در مورد ویژگی‌های  یک مدرس بالینی اثربخش بود.

روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی می‌باشد که در نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 1392 اجرا شد. در این تحقیق 115 دانشجوی رشته پرستاری که در زمان اجرای پژوهش در حال گذراندن واحدهای کارآموزی در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای بود که روایی صوری و محتوای آن با استفاده از نظرات صاحب نظران آموزش پزشکی و پرستاری؛ و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (87/0) تایید شده بود. این پرسشنامه در دو بخش به بررسی خصوصیات شخصیتی و دموگرافیک دانشجویان شرکت کننده و ویژگی‌های یک مدرس بالینی اثربخش می‌پرداخت. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. از آزمون‌های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی ( تحلیل خوشه‌ای) برای آنالیز داده‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: بیشترین میانگین ویژگی‌های یک مدرس بالینی اثربخش، به ترتیب مربوط به ویژگی‌های ظاهر آراسته داشتن (40/1±88/8)، احترام به همکاران (40/1±42/8)، احترام به بیماران (90/1±40/8)، احترام به دانشجویان (40/2±34/8)، خوش اخلاقی (30/2±27/8) و حرفه‌ای نگر بودن (60/1±26/8) بود. بر اساس نتایج آزمون تحلیل خوشه‌ای خصوصیات مدرس بالینی اثربخش در قالب دو دسته ویژگی‌های فردی و مهارت‌های آموزش بالینی ارائه گردید.

نتیجه‌گیری کلی: ویژگی‌های فردی و مهارت‌های آموزش بالینی اساتید نقش مهمی در آموزش دانشجویان پرستاری دارد. لذا توجه به این ویژگی‌ها در هنگام آموزش می تواند موجب افزایش کارایی دانشجویان پرستاری و ارتقای نظام آموزش عالی شود.

متن کامل [PDF 797 kb]   (506 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۷

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb