جلد 27، شماره 87 - ( اردیبهشت 1393 )                   جلد 27 شماره 87 صفحات 66-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajikazemi E, Oskouie F, Mokari H, Faghanipour S, Hosseini A. Parents' Views about Teaching Contraceptive Methods to Female Adolescent Students. IJN 2014; 27 (87) :55-66
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1773-fa.html
حاجی کاظمی افتخارالسادات، اسکوئی سیده فاطمه، مکاری هدی، فغانی پور سمیه، حسینی آغا فاطمه. دیدگاه والدین در خصوص آموزش روش های پیشگیری از بارداری به دختران . نشریه پرستاری ایران. 1393; 27 (87) :55-66

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1773-fa.html


1- استادیار مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- استاد مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد مامایی– کارشناس پژوهشی آموزشی مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09122386046 -Email: hodamokari@gmail.com
4- کارشناس ارشد مرکز تحقیقات علوم اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه لوون، بلژیک
5- عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی -دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (6235 مشاهده)

  چکیده

  زمینه وهدف: به منظور بالابردن سطح سلامت نوجوانان لازم است که والدین اطلاعات لازم در رابطه با بهداشت باروری را به موقع در اختیار آنان قرار داده و به سوالاتشان پاسخ دهند. عدم توجه به این نیاز به دلایل مختلف منجر به اخذ اطلاعات ازمنابع ناسالم خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه والدین در خصوص آموزش روش های پیشگیری از بارداری به دختران نوجوان دانش آموز در شهر تهران انجام گرفت.

  روش بررسی: این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش را کلیه والدین ایرانی ساکن تهران که دارای دختر نوجوان 18-14 ساله مشغول به تحصیل در یکی از دبیرستانهای شهر تهران در سال 1392 بودند تشکیل داد. نمونه گیری از نوع تصادفی طبقه ای و تعداد نمونه ها 400 نفر بود. داده ها با پرسش نامه ای مشتمل بر سه بخش مشخصات دموگرافیک، دیدگاه والدین در خصوص آموزش روش های پیشگیری از بارداری و نیز زمان، روش و منابع مناسب آموزش روش های پیشگیری از بارداری جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و نیز آزمون کای دو تحت نرم افزار spss نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته ها: براساس نتایج، 7/66 درصد از والدین اعلام کردند که صحبت کردن با نوجوان در زمینه بهداشت باروری بر سلامتی وی تاثیر مثبت دارد. آزمون کای دو بین شغل مادران با دیدگاه والدین نسبت به تاثیر مثبت صحبت با نوجوان در مورد بهداشت باروری ارتباط معنی دار نشان داد (05/0 p<) ، در عین حال 2/58 درصد از والدین مخالف صحبت کردن با فرزندان خود در مورد روش های پیشگیری از بارداری بودند. براساس آزمون کای دو بین تحصیلات مادران با دیدگاه آنان نسبت به آموزش پیشگیری از بارداری ارتباط مثبت و معنی دار به دست آمد (001/0 p<). درصد از والدین بهترین زمان آموزش را هنگام ازدواج ذکر نمودند. همچنین 8/41 درصد از والدین تدریس در کلاس را به عنوان بهترین روش و 7/56 درصد از آنها اولیاء مدارس را مناسب ترین منبع آموزش عنوان نمودند. در ضمن 98 درصد از آنان با آموزش از طریق اینترنت مخالف بودند.

نتیجه گیری کلی: باتوجه به یافته ها به نظر می رسد که والدین هنوز خود آمادگی لازم جهت آموزش بهداشت باروری به فرزندان خویش را ندارند و به سایر منابع نظیر مراکز بهداشتی درمانی نیز به راحتی اجازه صحبت در این زمینه را نمی دهند. یافته های پژوهش حاضر می تواند مورد استفاده سیاستگزاران وزارت بهداشت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش و سایر دست اندر کاران قرار گیرد. به نظر می رسد انجام مطالعاتی مشابه از دیدگاه نوجوانان و نیز معلمان در این زمینه می تواند بسیار راهگشا باشد.
متن کامل [PDF 578 kb]   (1797 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1392/10/30 | پذیرش: 1393/1/20 | انتشار: 1393/1/20

فهرست منابع
1. Noori Sistani M, Marghati Kooi E, Taghdisi M. [Comparison among viewpoints of mothers, girls and teachers on pubertal health priorities in guidance schools in District 6, Tehran.] Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2008;6(2):13-22.
2. Mokari H. The impact of puberty health education on anxiety and self esteem of girls.] MSc. Thesis. Iran: Tehran University of Medical Sciences; 2012.
3. Composition and age structure of the population. Selection census results of General Population and Housing 1390. Tehran: Statistical Center of Iran; 2012. p. 20-1.
4. Reza soltany P, Parsa S. [Mother and child health. Tehran]: Sanjeshe Takmily 2012. p. 82
5. Maleki A, Delkhoush M, Haji Az, Ebadi A, Ahmadi Kb, Ajali A. [Effect of puberty health education through reliable sources on health behaviors of girls]. journal of behavioral sciences (jbs). 2010.
6. Latif Nejad R, Javad Nouri M, Hasanpour M, Hazaveyi SMM, Taghipour A. [The Necessity of Sexual-Health Education for Iranian Female Adolescents: A Qualitative Study.] Iranian Journal of Obstetrics Gynecology and Infertility. 2012;15(12):7-17.
7. Awusabo-Asare K, Bankole A, Kumi-Kyereme A. Views of adults on adolescent sexual and reproductive health: qualitative evidence from Ghana. Occasional Report. 2008;34.
8. Jalali Aria K, Nahidi F, Amir Ali Akbari S, Alavi Majd H. [Parents and teachers' view on appropriate time and method for female reproductive health education.] Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2010;12(3):84-90.
9. Davis KC, Blitstein JL, Evans WD, Kamyab K. Impact of a parent-child sexual communication campaign: results from a controlled efficacy trial of parents. Reproductive Health. 2010;7(1):17. [DOI:10.1186/1742-4755-7-17] [PMID] [PMCID]
10. Ford CA, Davenport AF, Meier A, McRee A-L. Parents and health care professionals working together to improve adolescent health: the perspectives of parents. J Adolesc Health. 2009;44(2):191-4. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2008.06.017] [PMID]
11. Mohammad K, Farahani FKA, Mohammadi MR, Alikhani S, Zare M, Tehrani FR, et al. [Sexual risk-taking behaviors among boys aged 15–18 years in Tehran.] J Adolesc Health. 2007;41(4):407-14. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2007.05.003] [PMID]
12. Wilson EK, Koo HP. Mothers, fathers, sons, and daughters: gender differences in factors associated with parent-child communication about sexual topics. Reproductive Health. 2010;7(1):31. [DOI:10.1186/1742-4755-7-31] [PMID] [PMCID]
13. Ogle S, Glasier A, Riley SC. Communication between parents and their children about sexual health. Contraception. 2008;77(4):283-8. [DOI:10.1016/j.contraception.2007.12.003] [PMID]
14. Kyle T. Essentials of pediatric nursing: Lippincott Williams & Wilkins; 2008.
15. Stattin H, Kerr M, Skoog T. Early pubertal timing and girls' problem behavior: Integrating two hypotheses. J Youth Adolesc. 2011;40(10):1271-87. [DOI:10.1007/s10964-011-9696-9] [PMID]
16. Kamalikhah T, Rahmati F, Karimi M. [Barriers of Reproductive Health Education in Schools]. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences (TABIB-E-SHARGH). 2012;14(2):71-5.
17. Dolgun G, Öztürk Y, Yilmaz F. The level of knowledge and behavior of adolescent male and female students in Turkey on the Matter of Reproductive Health. Sexuality and disability. 2011;29(3):217-27. [DOI:10.1007/s11195-011-9204-x] [PMID] [PMCID]
18. Williams MT, Bonner L. Sex education attitudes and outcomes among North American women. Adolescence-San Diego-. 2006;41(161):1-14.
19. Djalalinia S, Tehrani FR, Afzali HM, Hejazi F, Peykari N. Parents or School Health Trainers, which of them is Appropriate for Menstrual Health Education? Int J Prev Med. 2012;3(9):622. [PMID] [PMCID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb