جلد 19، شماره 45 - ( 1-1385 )                   جلد 19 شماره 45 صفحات 77-85 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

L. Moemeni, A. Najaf Yarandi, F. Kabiri, H. Haghani, C. Darabian. The Effect of Education by Visual Compact Disc on Two time- period of Pre-operation Anxiety of Patients who were Candidates for Coronary Artery Bypass Graft (CABG). IJN. 2006; 19 (45) :77-85
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-138-fa.html
مؤمنی لیلا، نجف یارندی اکرم، جزء کبیری فریده، حقانی حمید، دارابیان دکتر سیروس. بررسی تاٌثیر آموزش بوسیله فیلم در دو زمان متفاوت بر اضطراب بیماران کاندید پیوند عروق کرونر. نشریه پرستاری ایران. 1385; 19 (45) :77-85

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-138-fa.html


، leila-moemeny@yahoo.com
چکیده:   (7104 مشاهده)

  قلب اندامی حیاتی است که هر عملی بر روی آن تهدیدی برای حیات انسان به شمار می‌آید، لذا این بیماران در مواجهه با نیاز جراحی دچار ترس و اضطراب زیادی قبل از عمل می باشند، و از طرفی اضطراب با افزایش ضربان قلب، برونده قلبی و نیاز به اکسیژن همراه است؛ که خود موجب افزایش عوارض در این بیماران می‌گردد. بنابراین هر تلاشی در جهت کاهش اضطراب قبل از عمل این بیماران می‌تواند ارزشمند باشد. آموزش یکی از روش های کاهش اضطراب بیماران قلبی است.

  هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بوسیله‌ی فیلم در دو زمان متفاوت (1 و 6 روز قبل از عمل) بر اضطراب بیماران کاندید پیوند عروق کرونر در بیمارستان مرکز قلب تهران در سال 1385 بود.

  روش کار مطالعه کارآزمایی بالینی بود، نمونه های پژوهش را 60 بیمار 65-45 ساله‌ی کاندید پیوند عروق کرونر تشکیل می دادند، که به روش نمونه گیری مستمر و به طور تصادفی در دو گروه 30 نفره‌ی آموزش با فیلم 1 روز قبل از عمل (مداخله‌ی1) و آموزش با فیلم 6 روز قبل از عمل (مداخله2) قرار گرفتند. نمونه‌گیری به روش مستمر انجام شد. پرسشنامه سنجش اضطراب آشکار و پنهان اسپیل‌برگر ابزار جمع‌آوری داده‌ها بود که در روز بستری و صبح روز عمل توسط خود بیماران تکمیل می شد.

  در هر دو گروه مورد مطالعه، اضطراب آشکار و پنهان بیماران بعد از آموزش نسبت به قبل از آن کاهش یافت و استفاده از آزمون t زوج در گروه آموزش با فیلم 6 روز قبل از عمل این کاهش اضطراب را در هر دو مورد آشکار ( 001/0 P= ) و پنهان (000/0 P= ) معنی‌دار نشان داد ولی در گروه آموزش با فیلم 1روز قبل از عمل تنها در مورد اضطراب پنهان کاهش معنی‌دار آماری مشاهده شد ( 016/0 P= ).

  با توجه به نتایج پژوهش حاضر استفاده از فیلم 6 روز قبل از عمل در بالین جنبه کاربردی بیشتری دارد و پرستاران می‌توانند از فیلم آموزشی که ابزاری مفید و مقرون به صرفه است بدون نیاز به افراد متخصص، برای آموزش تعداد زیادی از بیماران استفاده نمایند.

متن کامل [PDF 124 kb]   (1343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۸۶/۲/۱۰

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb