جلد 22، شماره 58 - ( تير 1388 )                   جلد 22 شماره 58 صفحات 87-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrdad N, Salsali M. A Discovery of Restrictive Factors of Research Utilization by Nurses. IJN 2009; 22 (58) :75-87
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-662-fa.html
مهرداد ندا، صلصالی مهوش. کشف عوامل بازدارنده به کارگیری نتایج تحقیق در عملکرد بالینی پرستاران. نشریه پرستاری ایران. 1388; 22 (58) :75-87

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-662-fa.html


چکیده:   (10468 مشاهده)

  زمینه و هدف: این مقاله دیدگاه پرستاران بالینی را نسبت به استفاده از تحقیقات پرستاری در فعالیت های بالینی توصیف می کند. بسیاری از مطالعات انجام شده با رویکرد کمی متمرکز بر آن بوده است که چرا پرستاران موقعیت های محدودی برای توسعه تحقیق و شرکت در فعالیت های تحقیقی دارند. هدف از این مطالعه کشف دیدگاه پرستاران بالینی نسبت به عوامل بازدارنده به کارگیری نتایج تحقیق در محیط بالینی است.

  روش بررسی: این یک مطالعه کیفی است که داده ها با استفاده از روش مصاحبه چهره به چهره و بحث گروهی جمع ‌ آوری و با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی به کمک نرم افزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته ها: در این مطالعه درون مایه های کلیدی "حمایت پرستاران برای ساعی بودن در فعالیت های تحقیقی، ذهنیت تحقیقی، وسعت دانش و مهارت پرستاران در استفاده از نتایج تحقیق، سطح آموزش در استفاده از تحقیق، شکاف بین آموزش و بالین و چالش ‌ های مدیریتی و اجرایی یافت شد که پرستاران را از به کارگیری نتایج تحقیق در فعالیت های پرستاری باز می‌داشت .

  نتیجه گیری: در این مطالعه عوامل بازدارنده ای که لازم است چیرگی بر آنان صورت گیرد تا پرستاران فعالانه درگیر استفاده از نتایج تحقیقاتی شوند شناسایی شده است.

  در این مطالعه پرستاران پذیرای استفاده از نتایج تحقیقات بودند گرچه احساس می کردند به دلیل محدودیت زمانی، عدم حمایت و مدیران، فقدان دانش و مهارت کافی در فرایند تحقیق، جهت مشارکت در فعالیت های تحقیقی با مانع روبرو هستند. این مطالعه تایید می کند که استفاده از نتایج تحقیق و عملکرد مبتنی بر تحقیق از موضوعات پیچیده ایی هستند که نیازمند تلاش های آموزشی و سازمانی می باشند.

متن کامل [PDF 145 kb]   (2641 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1388/8/16 | پذیرش: 1393/6/3 | انتشار: 1393/6/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb