زمینه وهدف:از وظایف اولیه مدیران ایجاد انگیزه درکارکنان است به گونه ای که عملکرد آن ها به بالاترین سطح ممکن برسد و برای عملی شدن هدف ها و تصمیم های سازمان کوشش کنند. نظریه هدف گذاری درانگیزش، نیز در همین راستا طراحی شده است.
هدف:این پژوهش تئوری هدف گذاری را با توجه به شرایط پرستاری بالینی موجود باجرا گذاشت و اثرات آنرا در میزان انگیزش شغلی پرستاران برآورد نمود.
روش کار:این تحقیق ازنوع نیمه تجربی است که میزان انگیزش 51 نفراز پرستارانی که بطور تصادفی در دوگروه آزمون (30) وشاهد (21) قرار گرفته بودند؛ را قبل و بعداز اجرای یک پروژه برنامه ریزی شده(هدف گذاری) در یک بیمارستان مورد بررسی قرارداد. انگیزش شغلی پرستاران با پرسشنامه پژوهشگر ساخته که مشتمل بر48 سؤال بود پس از تعیین پایائی( r= 0.80 ) وروایی بررسی شد.ابتدا میزان انگیزش دوگروه بررسی شد وپس ازآن . ،نظریه هدف گذاری در طی سه مرحله بهسازی مدیران پرستاری، بهسازی پرستاران واجرای برنامه ترخیص به عنوان یک هدف معین شده در زمان مشخص توسط پرستاران به مدت سه ماه اجرا گردید. سپس انگیزش شغلی پرستاران در دو مرحله قبل و بعد از مداخله اندازه گیری گردید. داده های حاصل از پرسشنامه با کمک نرم افزار spss وبا استفاده از آزمون های تی مستقل و تی زوجی، من ویتنی و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نشان دادند که انگیزش شغلی پرستاران در هر دو گروه قبل از مداخله در حد متوسط بوده و دو گروه با یکدیگر تفاوتی نداشتند ( p=1/000 ) در حالی که بعد از مداخله،این تفاوت از نظر اماری معنی دار بود ( p=0/000 ) بطوری که میزان انگیزش پرستاران گروه شاهد تغییری نداشته ( p=1/000 ) ولی پرستاران گروه آزمون به انگیزش به حد بالا رسید ند .
بحث و نتیجه گیری:بکارگیری نظریه هدف گذاری در این مطالعه نشان داد که هر زمان مدیران پرستاری دارای یک برنامه با هدف معین و مشخص برای پرستاران باشند میتوانند سطح انگیزش شغلی آنان را ارتقاء دهند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |