برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، hajibabaeefateme@yahoo.com
چکیده:   (31 مشاهده)
زمینه و هدف: فراشایستگی، وضعیتی است که در آن مهارت‌ها، تحصیلات و توانمندی‌های فرد فراتر از نیازهای شغلی وی است. این پدیده در پرستاری به دلیل نقش کلیدی آنان در سیستم سلامت، پیامدهای مهمی دارد و می‌تواند بر رضایت شغلی، عملکرد، تعهد سازمانی و سلامت روانی پرستاران تأثیر بگذارد. با وجود اهمیت موضوع، مطالعات محدودی به بررسی فراشایستگی در پرستاران پرداخته‌اند. این مطالعه مروری جامع با هدف شناسایی و تحلیل پیامدهای روان‌شناختی، شغلی و سازمانی فراشایستگی در پرستاران انجام شد.
روش بررسی: این مرور جامع با جستجوی گسترده در پایگاه‌های SID, Iranmedex, Magiran  Scopus,، Web of Science، PubMed و Google Scholar انجام گرفت. کلیدواژه‌های انگلیسی nurse، nursing و  overqualification، skill mismatch و کلیدواژه‌های فارسی پرستاری، پرستار و فراشایستگی با عملگرهای بولی ترکیب شدند. در مجموع ۳۹ مقاله با استفاده از این کلیدواژه‌ها یافت شد که پس از غربالگری عناوین و چکیده‌ها، ۸ مقاله به مرحله بررسی متن کامل رسیدند. از این میان، ۶ مقاله با معیارهای ورود و اهداف مطالعه تطابق کامل داشتند و وارد تحلیل نهایی شدند. معیارهای ورود شامل مطالعات کمی و کیفی مرتبط با پیامدهای فراشایستگی در پرستاران بدون محدودیت زبانی و زمانی بود.
یافته‌ها: تمامی مطالعات واردشده از نوع کمی و مقطعی بودند و در کشورهای چین (۳ مطالعه)، یونان (۲ مطالعه) و اردن (۱ مطالعه) انجام شدند. نتایج نشان دادند که احساس فراشایستگی در پرستاران با درگیری شغلی (r = -0.562)  و رضایت شغلی (r = -0.674)  رابطه منفی دارد و به افزایش کسالت شغلی (β = 0.44, p < 0.001)  و فرسودگی شغلی (r = 0.12, p < 0.05)  منجر می‌شود. همچنین، فراشایستگی با سکوت پرستاران نسبت به ایمنی بیمار (β = 0.18, p < 0.01)، احتکار دانش (r = 0.32)، پنهان‌کاری دانش (r = 0.49)  و اشتیاق وسواسی (r = 0.087, p < 0.001)  رابطه مثبت داشته و با اشتیاق هماهنگ (r = -0.076, p < 0.001)  و تعهد عاطفی و هنجاری رابطه منفی نشان داده است.
نتیجه‌گیری: فراشایستگی به‌عنوان یک عامل خطر شغلی، با کاهش درگیری و رضایت شغلی و افزایش رفتارهایی مانند سکوت نسبت به خطاهای ایمنی و پنهان‌کاری دانش در میان پرستاران همراه است. بر این اساس، توصیه می‌شود مدیران پرستاری با اجرای مداخلاتی نظیر آموزش مهارت‌های مقابله‌ای و تاب‌آوری، بازنگری در توزیع وظایف متناسب با توانمندی‌ها، و ارتقای مشارکت پرستاران در تصمیم‌گیری‌ها، از بروز و گسترش احساس فراشایستگی پیشگیری کنند.

 
واژه‌های کلیدی: فراشایستگی، پرستاری، مرور جامع
     
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1404/2/28 | پذیرش: 1404/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.