1- گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
3- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. و کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
4- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
5- گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، msflir@yahoo.com
چکیده: (142 مشاهده)
زمینه و هدف : تصویر پرستاری در رسانههای اجتماعی میتواند نقش مهمی در شکلگیری هویت حرفهای پرستاران، اعتماد عمومی به نظام سلامت و جذب نیرو در این حرفه داشته باشد. با توجه به گسترش رسانههای اجتماعی در سالهای اخیر، بررسی بازنمایی پرستاری در این رسانهها اهمیت زیادی یافته است.
روش بررسی: در این مطالعه، منابع مرتبط با پرستاری در رسانههای اجتماعی بهصورت هدفمند جستوجو و تحلیل مضمون یافتهها بهصورت روایتی انجام شد. جستجو در پایگاههای داخلی Magiran، SID و خارجی Scopus، PubMed، Web of Science با کلید واژههای فارسی و انگلیسی پرستاری، پرستاران، رسانههای اجتماعی، nurses، nursing، social media برای مقالات منتشر شده در بازه زمانی 2019 تا 2025 صورت گرفت. پس از ارزیابی کیفیت مقالات، 12 مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب شد.
یافتهها: نتایج نشان داد رسانههای اجتماعی بازنماییهای متنوع و گاه متناقضی از پرستاران ارائه دادهاند. تصاویر مثبت شامل «پرستار بهعنوان قهرمان»، «فرشته» و «آچار فرانسه» و تصاویر منفی شامل «قربانی» و «خطاکار» بودند. این تصاویر در رسانههایی مانند توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، روزنامهها و فیلمها بازتاب یافته بود.
نتیجهگیری: بازنماییهای کلیشهای و گاه نادرست از پرستاری در رسانهها میتواند پیامدهای منفی برای هویت حرفهای، رضایت شغلی و اعتماد عمومی داشته باشد. بنابراین لازم است رسانهها در ارائه تصویر پرستاران رویکردی علمی، دقیق و مسئولانه اتخاذ کنند تا زمینه ارتقای جایگاه حرفهای پرستاران فراهم شود.
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1403/12/3 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1