Hosseinzadeh F, Namadi F, Akbarnezhad N, Zeynali E, Zareipour M. Spiritual Health and Its Relationship With Academic Achievement in Iranian Students: A Systematic Review. IJN 2025; 38 (S1 )
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3838-fa.html
حسین زاده فاطمه، نمدی فریده، اکبرنژاد نبی، زینالی اسماعیل، زارعی پور مرادعلی. وضعیت سلامت معنوی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ایرانی: مطالعه مرور سیستماتیک. نشریه پرستاری ایران. 1404; 38
(S1 ) URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3838-fa.html
1- گروه اتاق عمل، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران.
2- گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- مربی پرستاری، دانشکده علوم پزشکی خوی ، خوی، ایران
4- گروه پایه، دانشکده علوم پزشکی خوی ، خوی، ایران
5- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی خوی ، خوی ، ایران ، z.morad@yahoo.com
چکیده: (88 مشاهده)
زمینه و هدف: سلامت معنوی به عنوان یک مؤلفه کلیدی در بهبود کیفیت زندگی و سلامت دانشجویان شناخته شده است. این مطالعه مرور سیستماتیک با هدف بررسی وضعیت سلامت معنوی در دانشجویان ایرانی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی انجام شده است.
روش بررسی: برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، جستجویی در متون فارسی و انگلیسی در پایگاههای Web of Science, Scopus, PubMed, Google Scholar, SID, و MagIran بین سالهای 2000 تا 2024 انجام شد. جستجوی مقالات با استفاده از کلیدواژههای سلامت معنوی، بهزیستی معنوی، عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، موفقیت تحصیلی، دانشجویان و ایران صورت گرفت. انتخاب مطالعات مرتبط ،حذف مطالعات تکراری و بررسی عنوان، چکیده و متن کامل مقالات انجام شد.
یافتهها: پس از غربالگری مطالعات، 13 مقاله شرایط ورود به مطالعه را داشتند. نتایج نشان داد که بیشتر دانشجویان از سطح سلامت معنوی متوسطی برخوردار بودند. علاوه بر این، در بیشتر مطالعات بین سلامت معنوی و عملکرد تحصیلی ارتباط مثبت معناداری مشاهده شد. همچنین، دانشجویانی که از سلامت معنوی بالاتری برخوردار بودند، عملکرد تحصیلی بهتری داشتند.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که تمرکز بر سلامت معنوی میتواند به عنوان یک رویکرد مؤثر برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان ایرانی در نظر گرفته شود. پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی و مشاورهای دانشگاهها تمرکز ویژهای بر ارتقاء سلامت معنوی دانشجویان داشته باشند.
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1403/6/19 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1