Amini F, Molaee S, Shokravi F A, Heidarnia A. The Effectiveness of the Nurses' empowerment Training Program on Their Job Satisfaction: A Quasi-experimental Study. IJN 2025; 38 (S1 )
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3821-fa.html
امینی فرشته، مولایی سمیه، امین شکروی فرخنده، حیدرنیا علیرضا. اثربخشی برنامه آموزشی توانمندسازی پرستاران بر رضایت شغلی آنان: یک مطالعه نیمه تجربی. نشریه پرستاری ایران. 1404; 38
(S1 ) URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3821-fa.html
1- گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری ومامایی ،دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران،ایران. ، fereshtehamini@modares.ac.ir
2- کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران ،تهران، ایران
3- گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (359 مشاهده)
زمینه و هدف: شرکت در برنامه های آموزشی توانمندسازی تخصصی پرستاری ( مراقبت های ویژه –مراقبت های ویژه قلبی-دیالیز-اورژانس) مهارت های افراد را تغییر می دهد. توانمندسازی پرستاران برای ارائه مراقبت با کیفیت بسیار مهم است. انگیزه و علاقه به انجام کار و دستیابی به اهداف، از مهمترین عوامل تعیین کننده رضایت شغلی کادردرمان است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزشی توانمندسازی پرستاران بر رضایت شغلی آنان بود.
روش تحقیق: روش این پژوهش نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری شامل تمام پرستاران شاغل در هشت شهر محروم ایران (اهواز، هرمزگان، زاهدان، ایلام، آبادان، زابل، تربت جام و ایرانشهر) در سال 98-97 بود. برای این مطالعه 120 پرستار به روش نمونه گیری هدفمند ( گروه آزمایش) و 120 پرستار به روش کاندید ( گروه کنترل) انتخاب شدند (n=240) که بر اساس تحصیلات، جنسیت، سابقه کار و سن همتاسازی شدند. برنامه آموزشی تخصصی برای گروه مداخله بر اساس مدل ارزیابی آموزشی کرک پاتریک ارائه شد، اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. معیارهای ورود به مطالعه، سابقه کار زیر 20 سال و استقرار نیروی کار شاغل در بخشهای ویژه بیمارستانها بود. معیارهای خروج سابقه کار بیش از 20 سال بود. سپس به مدت سه ماه (هر هفته یک ساعت و نیم) برنامه آموزشی اجرا شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون ANCOVA انجام شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: اجرای دوره توانمندسازی آموزشی، میزان رضایت شغلی پرستاران را به طور معنی داری افزایش داد (P>0.001).
نتیجهگیری: آموزش توانمندسازی باعث افزایش انعطاف پذیری و رضایت شغلی و انگیزه در پرستاران و افزایش بهره وری در فرصت های شغلی چالش برانگیز شد. نتایج این مطالعه می تواند به مقامات و سیاستگذاران مراقبت های بهداشتی کمک کند تا عوامل موثر بر مهارت ها و عملکرد پرستاران را شناسایی کنند و برنامههای آموزش ضمن خدمت مستمر میتواند موجب ارتقاء رضایت شغلی پرستاران شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1403/3/27 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1