جلد 38 -                   جلد 38 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini F, Molaee S, Shokravi F A, Heidarnia A. Impact of an Empowerment Training Program on Job Satisfaction of Nurses in Special Wards of Hospitals in Iran. IJN 2025; 38 (S1 ) : 3439.1
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3821-fa.html
امینی فرشته، مولایی سمیه، امین شکروی فرخنده، حیدرنیا علیرضا. اثربخشی برنامه آموزشی توانمندسازی بر رضایت شغلی پرستاران بخش‌های ویژه بیمارستان. نشریه پرستاری ایران. 1404; 38 (S1 )

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3821-fa.html


1- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران،ایران. ، fereshtehamini@modares.ac.ir
2- کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران ،تهران، ایران.
3- گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (696 مشاهده)
زمینه و هدف شرکت در برنامه‌های آموزشی توانمندسازی تخصصی پرستاری (مراقبت‌های ویژه –مراقبت‌های ویژه قلبی-دیالیز-اورژانس) مهارت‌های افراد را تغییر می‌دهد. توانمندسازی پرستاران برای ارائه مراقبت باکیفیت بسیار مهم است. انگیزه و علاقه به انجام کار و دستیابی به اهداف، از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده رضایت شغلی کادردرمان است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزشی توانمندسازی پرستاران بر رضایت شغلی آنان بود.
روش بررسی روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی، طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل تمام پرستاران شاغل در 8 شهر محروم ایران (اهواز، هرمزگان، زاهدان، ایلام، آبادان، زابل، تربت جام و ایرانشهر) در سال‌های 1397-1398 بود. برای این مطالعه 120 پرستار به روش نمونه‌گیری هدفمند ( گروه آزمایش) و 120 پرستار به روش کاندید ( گروه کنترل) انتخاب شدند (n=240) که براساس تحصیلات، جنسیت، سابقه کار و سن همتاسازی شدند. برنامه آموزشی تخصصی برای گروه آزمایش براساس مدل ارزیابی آموزشی کرک پاتریک ارائه شد، اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. معیارهای ورود به مطالعه، سابقه کار زیر 20 سال و استقرار نیروی کار شاغل در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها بود. معیارهای خروج سابقه کار بیش از 20 سال بود. سپس به‌مدت 3 ماه (هر هفته 1 ساعت و نیم) برنامه آموزشی اجرا شد. تجزیه‌وتحلیل آماری با استفاده از آزمون آنکوا انجام شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه‌وتحلیل  شد.
یافته‌ها رضایت شغلی پس از مداخله بین دو گروه تفاوت معناداری داشت ( 152/37=F؛ 0/001=P). آموزش توانمندسازی می تواند رضایت شغلی پرستاران را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. 
نتیجه‌گیری آموزش توانمندسازی باعث افزایش انعطاف‌پذیری و رضایت شغلی و انگیزه در پرستاران و افزایش بهره‌وری در فرصت‌های شغلی چالش‌برانگیز شد. نتایج این مطالعه می‌تواند به مقامات و سیاستگذاران مراقبت‌های بهداشتی کمک کند تا عوامل مؤثر بر مهارت‌ها و عملکرد پرستاران را شناسایی کنند و برنامه‌های آموزش ضمن خدمت مستمر می‌تواند موجب ارتقای رضایت شغلی پرستاران شود.
شماره‌ی مقاله: 3439.1
متن کامل [PDF 4085 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/3/27 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb